[Natuurkunde] Val van 50m in sneeuw: versnelling?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 67

[Natuurkunde] Val van 50m in sneeuw: versnelling?

Ik heb een probleem bij het oplossen van deze vraag.

Jan valt in de sneeuw

Tijdens de beklimming van een berg valt Jan 50m recht naar omlaag. gelukkig valt hij in de losse sneeuw, waar hij 1.2m diep in wegzakt. Wat is de versnelling die de sneeuw op hem heeft uitgeoefend?

ik hoop dat jullie me hiermee snel kunnen helpen

greetz

fender

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Val van 50m in sneeuw: versnelling?

Je hebt zo'n haast dat je niet de tijd neemt om te bedenken dat dit huiswerk is?

speel in gedachten het filmpje af van de vallende Jan

hij valt van de hoogte, sneller en sneller, tot hij met een bepaalde snelheid na 50 m vallen de sneeuw raakt. De sneeuw begint hem af te remmen, en 1,2 m diep in de sneeuw staat(ligt) hij weer stil.

zet je gegevens onder elkaar op een rijtje in symbolen en bepaal dan wat je mist om de versnelling a over de laatste 1,2 m te berekenen. Zet daarvoor ook wat formules die je kent met a op een rijtje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 67

Re: [Natuurkunde] Val van 50m in sneeuw: versnelling?

ik snap je antwoord eigenlijk niet goed. Als ik met behulp van de formule : x(t)=at²+v0t+x0 de beweging van de val van 50m kan formuleren, dan kan ik daaruit de beginsnelheid van de beweging in de sneeuw bepalen. Maar wat kan ik dan aan wat gelijk stellen? is x(t) uit de eerste vgl dan gelijk aan x(t) uit de 2de functie? en dan heb ik toch nog steeds 2 onbekenden : de t en de a?

mvg

fender

Berichten: 255

Re: [Natuurkunde] Val van 50m in sneeuw: versnelling?

fender schreef:ik snap je antwoord eigenlijk niet goed. Als ik met behulp van de formule : x(t)=at²+v0t+x0 de beweging van de val van 50m kan formuleren, dan kan ik daaruit de beginsnelheid van de beweging in de sneeuw bepalen. Maar wat kan ik dan aan wat gelijk stellen? is x(t) uit de eerste vgl dan gelijk aan x(t) uit de 2de functie? en dan heb ik toch nog steeds 2 onbekenden : de t en de a?

mvg

fender
je neemt de v bij 50 m in de valbeweging. Bij de 2de beweging kan opnieuw van 0 beginnen tellen, hiermee bedoel ik dat je t=0 en x=0 kiest (je mag natuurlijk eender wat kiezen) en dan heb je een eenparig vertraagde beweging met beginsneldheid de v die je uit beweging 1 vond. Je hebt inderdaad 2 onbekende t en a, maar je hebt ook 2 bekenden x (=1.2m) en v(t=0). Er zijn 2 onafhankelijke vergelijkingen voor de EVRB (x(t)=... v(t) = ...) en dus kan je deze 2 onbekende vinden (mits de formules op de juiste manier toe te passen)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Natuurkunde] Val van 50m in sneeuw: versnelling?

Zoals Jan al zei, is dit huiswerk.

Een volgende huiswerkvraag aub in het goede forum zetten met een [tag] in de onderwerpregel.

-verplaatst-
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer