printplaatjes/chips

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 16

printplaatjes/chips

Ik vroeg me af of het mogelijk is zelf een printplaat/chip te maken. Misschien komt deze vraag wat stom over, maar ik weet er dan ook helemaal niks van...

Ik weet wel hoe ik componenten erop kan solderen.
:)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: printplaatjes/chips

Een printplaat maken is niet zo'n probleem. Er bestaan platen waar je alleen de verbindingen voor moet maken met draden of je kan er een etsen. Kijk daarvoor eens hier

Een chip maken lijkt me al wat moeilijker. Buiten de programmeerbare chips moet je al een bedrijf hebben, met clean rooms om echt zelf chips te maken. Als je dat had, vroeg je dit niet hier.

Berichten: 255

Re: printplaatjes/chips

zelf chips maken is wat duur, toch als het voor gewoon thuisgebruik is. In massaproductie kunnen chips heel goedkoop zijn , maar als je enkele stuks maakt is dit enorm duur (kan er niet echt een cijfer opplakken).

Als je enkel digitale dingen wil doen kun je eventueel wel met FPGA's en/of microcontroler werken. Mircocontroller zelf kost iets groterorde euro, maar je hebt wel de gepaste hardware nodig om die te kunnen programmeren.

Printplaten kun je (mits het gepaste materiaal) zelf maken of eventueel laten maken (is niet supergoedkoop maar nog betaalbaar). Goedkoopste oplossing is een bordje zoals dit kopen http://home.planet.nl/~adria243/casemod/PCB2.jpg

Hier zijn een aantal gaatjes doorverbonden met elkaar(op achterkant), en je kan andere verbindingen maken met draadjes.

Berichten: 16

Re: printplaatjes/chips

Als je een printplaat maakt en later componenten (die kant en klaar geleverd zijn) toevoegd, kun je dan ook nog zelf programmeren?
:)

Berichten: 255

Re: printplaatjes/chips

Misschien moet je is kort uitleggen wat je wil maken.

Berichten: 53

Re: printplaatjes/chips

Voor mijn thesis heb ik ook een aantal printplaten ontworpen. Zeer goede software hiervoor die wij ook in het labo gebruiken is: "Eagle". Hier kan je eerst je elektronisch schema ontwerpen en dan wordt automatisch alles gegenereerd op printplaatniveau. Zodat alles wat je nog moet doen het schikken van de componenten is. Het is maar een tip indien je er aan zou willen beginnen...

Berichten: 582

Re: printplaatjes/chips

Printplaatjes heb ik vroeger weleens gemaakt. Je hebt wel IJzerchloride nodig om koper op te lossen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 16

Re: printplaatjes/chips

Voor mijn thesis heb ik ook een aantal printplaten ontworpen. Zeer goede software hiervoor die wij ook in het labo gebruiken is: "Eagle". Hier kan je eerst je elektronisch schema ontwerpen en dan wordt automatisch alles gegenereerd op printplaatniveau. Zodat alles wat je nog moet doen het schikken van de componenten is. Het is maar een tip indien je er aan zou willen beginnen...
:) :)

Klinkt goed: ik hoop dat het wat is.
:)

Berichten: 53

Re: printplaatjes/chips

Je kan een "on"volledige freeware versie downloaden op: www.cadsoft.de

De beperkingen van deze freeware versie zijn: de print mag max 100x80m zijn en je kan maximaal banen tekenen op 2 lagen. Maar voor vele toepassingen is dit ruim voldoende. Veel plezier ermee!

Reageer