Springen naar inhoud

Hoe doe je planten muteren?

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

curix

curix

• >100 berichten
  • 214 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2006 - 19:42

Een paar jaar geleden heb ik eens zonnebloemen willen planten.
Ik had gehoord van het teveel aan UV straling die mutaties bij kikkers deed voorkomen.

Wel, ik had een paar zonnebloempitjes van reuzenzonnebloemen liggen en ik vond het waard een experiment te ondernemen.
Ik liet die pitjes gedurende drie dagen onder een lange golflengte UV lamp liggen.
Een paar weken nadat ik de zaadjes had geplant waren de zonnebloemen daar.
Het werd een spannende race want het merendeel werd opgepeuzelt door slakken. :)
Maar 1 ontsnapte die slakkendoeninge en werd groot.
Tot er opeens een gigantische bloemknop verscheen....
Toen de bloemknop openging merkte ik dat het niet 1 niet 2 niet3 maar 5 en geen vier bloemen waren die in elkaar waren gesmolten.

Komt dit door mijn UV straling of is dit toeval?
Indien nee: hoe laat ik planten muteren?

Later vond ik ooit een een pisseblomme of een paardebloem int abn en dat was een gelijkaardig geval: de steel was zo'n drie centimeter doorsnee en hol. en er stonden een vijftal bloemen op die ook aan elkaar waren gegroeid.

[rr] :) :) :)
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 22 oktober 2006 - 19:53

foto?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

curix

curix

• >100 berichten
  • 214 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2006 - 19:59

nope sorry

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 oktober 2006 - 21:51

UV licht is mutageen. Dit kan naar mijn idee voor elk organisme het geval zijn (don't kill me if i'm wron, planten zijn niet bepaald het fylum waar ik het meest in thuis ben).

Er van uitgaande dat UV licht mutageen is voor zaden, dan is het mogelijk dat deze bestraling met UV licht voor de eerder aangehaalde mutatie heeft gezorgd. Het is jammer dat je maar 1 exemplaar hebt. Als je meerdere zonnebloemen tot wasdom had gekregen, dan had je kunnen kijken of anderen deze merkwaardigheid ook vertoonden.

Planten laten muteren is niet zo spannend. Je kan at random mutagene chemicaliŽn aan zaden toevoegen en kijken wat het resultaat is. Je kan ook gerichter te werk gaan door middels verschillende DNA technieken een stuk buitensoortig DNA in het DNA van een plant te brengen.
"Meep meep meep." Beaker

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2006 - 23:28

Zaden laten muteren is een hele opgave. Niet alleen hebben ze een goede bescherming, ook is de kans dat nu net die cellen waar je de mutatie in wilt hebben echt muteren niet zo groot. Wat in de praktijk gebeurt is dat ze losse cellen nemen in een kweekbakje en deze bestralen (of een andere, meer gerichte techniek op toepassen). Dan laat je uit elk van deze cellen een nieuwe plant groeien en selecteer je degene(n) met de juiste eigenschappen.
Deze techniek lukt alleen met plantencellen omdat deze kunnen uitgroeien tot elk willekeurig weefsel. Ze zijn totipotent, dus eigenlijk wat een stamcel is voor dierlijke organismen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

curix

curix

• >100 berichten
  • 214 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2006 - 20:07

wat zijn "at random mutagene chemicaliŽn " en hoe geraak ik daar aan?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 oktober 2006 - 22:45

-slotje- om dezelfde reden waarom je andere topic ook is gesloten.

Eventuele morbide experimenten die je uit wilt voeren op dieren moet je maar eerst op jezelf proberen.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures