[Natuurkunde]Waterraket

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 112

[Natuurkunde]Waterraket

Ik ga voor mijn praktische opdracht het onderwerp de waterraket gebruiken. Ik weet dat er erg veel over te vinden is op internet maar ik wil graag een twee traps raket maken. Ik heb hiervoor al een tijdje gezocht op google maar ik kon niet echt goede informatie vinden. Is hier iemand die mij kan vertellen hoe ik ervoor kan zorgen dat een fles loslaat als deze leeg is en dan de andere leegloopt? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde]Waterraket

Ik kan er geen simpele oplossing voor bedenken... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 112

Re: [Natuurkunde]Waterraket

Ik heb zelf nog ff zitte nadenke en ik zou graag jullie mening willen weten over de kans van slagen :)

Ik neem 2 PET flessen...de twee bovenkanten(waar de dop dus normaal gesproke op zit) laat ik naar elkaar toe wijzen en daar stop ik een soort kurk tussen met een (fiets)ventiel van de onderste fles naar de bovenste fles. Nou pomp ik in de onderste fles lucht, door de druk opbouw laat de onderste fles lucht door naar de bovenste fles waardoor deze ook druk opbouwt, doordat er in de onderste fles meer(of gelijke) druk is zal de kurk in het midden niet los gaan. Als ik nou de raket lanceer en de druk in de onderste fles is leeg en ik heb de kurk zo gemaakt dat de opgebouwde lucht in de bovenste fles groot genoeg is om de kurk er uit te laten schieten dan zou de onderste raket tog moeten loslaten en de bovenste fles nog een extra boost krijgen. Volgens mij is het wel een redelijk uit te voeren plan, zijn jullie dat met mij eens of zie ik hier iets over het hoofd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde]Waterraket

óf ik begrijp je omschrijving niet, óf het kan niet werken.

Mijn eerste onbegrip zit erin dat ik begrijp dat je de flessen met de uitstroomopeningen naar elkaar toe zet, met een kurk in de halzen als verbinding.

a) waarlangs stroomt de eerste trap eigenlijk leeg? Ofwel, werken de twee trappen nu niet automatisch in tegengestelde richting?

b) hoe moet de eerste fles dan leegstromen zonder dat hij al loslaat van de tweede fles, waar de kurk dan al of niet in blijft zitten?

c) die kurk zit klem in elke hals, en houdt zo de twee halzen bijeen. Hoe verzeker je je ervan dat de ene eerder loslaat dan de andere?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer