tenondergang van de klank rrrrrrr

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 56

tenondergang van de klank rrrrrrr

Wat mij en vele , vele andere opvallen is dat de uitspraak van de letter R in korte tijd veranderd is naar een slap kak aftrekstel .

Er zijn nog maar weinigen ( vooral op tv ) die de letter R goed weten uit te spreken .

De verandering is begonnen bij de elite de kakkers , en langzaamerhand is deze vervuilde R ook in de rest van de samenleving gekomen ,als schapen nemen ze de vervuilde R over

En diezelfde mensen maken nog grapen over de chinees omdat deze de R niet uit kan spreken

Al kijk je naar terugblikken op tv van oude documantaire en tv serie's dan word de R nog GOED uitgesproken , ik denk zelf dat het rond de jare tachtig is begonnen , dus die vreselijke kak R

Mijn vraag is WAAROM nemen mensen zo'n vervuilde R aan , zelfs leraren hebben deze wagelijke R in de mond

Is de R aan het uitsterven in Nederland ?? Zoals dat ook in Thailand is gebeurd , ook daar hebben ze de R in het alfabet maar het volk spreken ze uit als een vage L

Berichten: 824

Re: tenondergang van de klank rrrrrrr

Ik denk dat het komt door onze gehaaste maatschappij; alles moet snel. Als je de R snel uitspreekt en er dus niet genoeg tijd aan besteed, kan je die roffel niet goed maken met je tong en veranderd de klank in een L. Ik heb het vreemde trekje dat ik de R met m'n keel uitspreek, best handig. Zo kan ik de R heel snel en toch goed uitspreken. Ik kan die andere versie ook wel, maar dat schiet gewoon niet op.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 3.165

Re: tenondergang van de klank rrrrrrr

Ruben is mij voor.

Ook ik denk dat het te maken heeft met de gehaastheid van deze tijd. De R is een letter waarvan de uitspraak vrij lang duurt terwijl het functioneel niet nodig is om deze letter zorgvuldig uit te spreken.

De letter R is niet aan het verdwijnen, de uitspraak is gewoon wat veranderd. Prima toch? Taal evolueert nu eenmaal.

Berichten: 824

Re: tenondergang van de klank rrrrrrr

Inderdaad, je hebt het zelf niet in de gaten. Pas als je er over na gaat denken en kijkt wat de oorzaak kan zijn, kom je tot de conclusie dat taal evolueert. Grappig eigenlijk...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: tenondergang van de klank rrrrrrr

Kom op zeg, wat een onzin! Geen tijd om een letter uit te spreken! Ik heb er nog nooit op gelet, en het is me nog nooit opgevallen, maar dat de 'r' aan het verdwijnen is geloof ik nog wel. Maar dat ligt denk ik meer er aan dat mensen op tv dat doen en iedereen dat overneemt, of misschien door luiheid van de mensen, maar geen tijd hebben om een letter uit te spreken vind ik onzin. Bovendien vind ik niet dat we een gehaaste maatschappij hebben, maar dat is een geheel andere discussie.

Berichten: 824

Re: tenondergang van de klank rrrrrrr

Je kan niet goed zeggen dat we niet in een gehaaste maatschappij leven, omdat je geen vergelijkings materiaal hebt. We leven al meer dan 100 jaar gehaast, dus tenzij je ouder bent dan 100 kun je er volgens mij weinig over zeggen. En mensen zijn inderdaad gewoon lui; ze articuleren niet meer goed.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 56

Re: tenondergang van de klank rrrrrrr

Ik denk niet door luiheid of gemakzucht dat de r verkeerd word uitgesproken maar door een steeds groter wordende hype

Ik spreek de R wel goed uit en ik hoef er niet bij na te denken of extra moeite voor te doen

De R word nu uitgesproken door de meeste als een Engelse R

Je kan nagaan wanneer het is begonnnen met die rare R om terug te gaan in de tvarchieven .

Als ze wel eens op tv terugblikken laten zien van oude kwissen of oud nieuws dan hoor je de mensen nog met een zuivere R spreken , en als je de serie van tegenwoordig " goede tijde slechte tijde " er naast zet dan valt je het in 1 keer op

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: tenondergang van de klank rrrrrrr

Vooral in reclames is dat al lang aan de gang, daar wordt de r vaak als g uitgesproken.

Dan krijg je zulke dingen als: "het is tijd voog vegandeging, het is tijd voog de Gabobank." Ik vind het walgelijk klinken.

Berichten: 675

Re: tenondergang van de klank rrrrrrr

klazon schreef:Vooral in reclames is dat al lang aan de gang, daar wordt de r vaak als g uitgesproken.

Dan krijg je zulke dingen als: "het is tijd voog vegandeging, het is tijd voog de Gabobank."  Ik vind het walgelijk klinken.


dan is de unox soepreclame wel weer leuk: "Lekkerrr moederrr"

Berichten: 3.165

Re: tenondergang van de klank rrrrrrr

Ik denk niet door luiheid of gemakzucht dat de r verkeerd word uitgesproken maar door een steeds groter wordende hype
Een kenmerk van een hype is dat het maar tijdelijk is en daarna weer snel verdwijnt.

Dat lijkt mij niet het geval maar we zullen het wel gaan zien.

Dat de R verkeerd zou worden uitgesproken, dat is jouw mening (niet persoonlijk bedoeld hoor :wink: ). Het staat nergens in de wet hoe je de R moet uitspreken, het is maar net wat de mensen doen. Op dit moment kiezen veel mensen er blijkbaar voor om de R anders uit te spreken dan 50 jaar geleden, gewoon een normale evolutie van de taal.

Ik vind luiheid en gemakzucht hele zware qualificaties voor het makkelijker uitspreken van een letter, het is gewoon een kwestie van voorkeur.

De Engelse R is toch een heel andere dan de Nederlandse zoals die op dit moment veel wordt uitgesproken.

Ik kan me wel voorstellen dat de Engelse R ons heeft geinspireerd om de R wat minder rollend uit te spreken.
Ik spreek de R wel goed uit en ik hoef er niet bij na te denken of extra moeite voor te doen  
Als jij dat van jongs af aan hebt geleerd dan hoef je daar geen moeite voor te doen. Het gaat wel trager, dat lijkt mij een argument om de R wat minder rollend uit te spreken aangezien het onderscheidend vermogen dan nog steeds groot genoeg is.

Berichten: 56

Re: tenondergang van de klank rrrrrrr

tuurlijk is er een standaard om een letter uit te spreken anders zouden ook de andere letters in het alfabet onkracht worden

Dan maakt het niet meer uit hoe je de L uit spreekt of een K enzovoort

Om te weten hoe de R oorspronkelijk uitgesproken dient te worden zouden we terug moeten gaan naar het begin en dat is India

De R in India word straf uitgesproken dus met een ROFFEL ,de tong moet een snelle en kloppende beweging maken tegen de voorstekant van de gehemelte .

Wat je nu hoort bij vele mensen is dat de roffel is weggevallen en komt er een vreemde klank voor in de plaats , de typische Reinoud Oerlemans R

Ik weet wel heel zeker dat dit de media aan heeft gericht

Ik kan personen die eerst de juiste R uitspraken en die dat vervangen hadden voor een Reinoud Oerlemans R en hiervoor hebben moeten oefenen, want in het begin hoorde je dat er 2 verschillende R'en gesproken werd , walgelijk

Berichten: 3.165

Re: tenondergang van de klank rrrrrrr

de typische Reinoud Oerlemans R  
Nu je het zegt :)

Hij heeft dat inderdaad heel sterk.
Ik kan personen die eerst de juiste R uitspraken en die dat vervangen hadden voor een Reinoud Oerlemans R en hiervoor hebben moeten oefenen, want in het begin hoorde je dat er 2 verschillende R'en gesproken werd , walgelijk
Mwa, dat wil nog niet zeggen dat ze daar actief op geoefend hebben, het kan ook een onbewuste overgangsfase zijn ingegeven door een behoefte om zich sterk te comformeren aan zijn/haar omgeving. Nietwaar?

Als je daar bewust op gaat oefenen dan begrijp ik dat ook niet.
tuurlijk is er een standaard om een letter uit te spreken anders zouden ook de andere letters in het alfabet onkracht worden
Ja en nee.

Er is een vaste uitspraak. Deze vaste uitspraak staat echter nergens op papier en kan in de tijd veranderen. Nu is de vaste uitspraak, like it or not, de Reinoud Oerlemans R (niet dat hij het uitgevonden heeft). Als deze dermate goed in de smaak valt bij het volk dat we de R zo blijven uitspreken dan zal dat binnen enkele decennia de norm zijn, de nieuwe vaste R, en zal die R ook volgens de logopodisten en leraren zo moeten worden uitgesproken.

We verstaan toch allemaal de R, nietwaar?

Overigens, Mark, je zeit in jouw openingspost iets over dat deze R van de kak afkomstig is. Ik weet niet ofdat je het weet, Reinoud komt uit een bekakt milieu (hij is toch nog een sympathieke jongen geworden ondanks dat) dus die stelling zou weleens kunnen kloppen. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: tenondergang van de klank rrrrrrr

Ik kan de R niet perfect zeggen, maar het is zeker geen g of, (wat nog veel erger is en je ook vaak hoort: als de w!) Heb op logopodie etc etc gezeten, heeft niet mogen baten. Ik kan m wel gewoon los met de tong uitspreken, maar niet echt in een zin, want dat klinkt echt heel bizar, namelijk veel te lang, en wekenlang oefenen had daar geen effect op, mensen staan echt raar te kijken dan. Toch merken mensen het niet aan mij, als ik zeg dat ik de R niet goed uitspreek staan ze me raar aan te kijken. Dat komt dus blijkbaar (en dat was mij nog niet opgevallen) omdat het erg veel voorkomt volgens jullie.

Het is bij mij zeker niet uit luiheid of uit bekaktheid (wat trouwens weer een andere R is), ik vond het vroeger meer dan vreselijk, heb heel wat zitten janken dat ik t mn strot niet uitkreeg... Momenteel isie zo geupgrade dat je t verschil bijna niet meer hoort.

Wat ik denk dat van invloed zou kunnen zijn als echt opeens het hele volk het doet (waar ik zeker niet van overtuigd ben) is doordat je heel erg veel engels hoort, en dat neem je ook over. Maar, dat is dus een hele andere R dan de bekakte R
De R in India word straf uitgesproken dus met een ROFFEL ,de tong moet een snelle en kloppende beweging maken tegen de voorstekant van de gehemelte .
Ja zo klinkt ie dus als ik m netjes uitspreek, en dat klinkt een soort van belachelijk. Hij moet korter zeg maar.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: tenondergang van de klank rrrrrrr

Hoezo Engelse R? De Engelse R hoor je zo goed als niet uit te spreken... Dat hoor je ook wel meer fout dan goed, die wordt vaak veel te sterk geaccentueerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: tenondergang van de klank rrrrrrr

Ik vind dat de Nederlandse g ook raar klinkt...
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Reageer