jaknikker bouwen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

jaknikker bouwen

Ik ben samen met een vriend op school bezig met een praktische opdracht. We willen daarbij een werkende jaknikker op schaal gaan bouwen. Maar we snappen niet helemaal hoe de pomp nou werkt. Het mechanische deel boven de grond snappen we wel, maar hoe de olie nou omhoog wordt gepompt snappen we niet helemaal. Zou iemand dit kunnen uitleggen? Of heeft iemand misschien eeen bouwplan van een jaknikker?

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: jaknikker bouwen

Het oppompen van vloeistoffen door een jaknikker kun je waarschijnlijk het beste vergelijken met het drinken door een rietje: je creeert een onderdruk in de "zuigbuis" waardoor de vloeistoffen omhoog worden getransporteerd.

Om deze onderdruk te verkrijgen zal men gebruik maken van een zuiger met daarin een kleppensysteem: zo kan bij een neergaande slag de lucht uit de leiding worden geperst en bij een opgaande slag de vloeistof worden aangezogen.

Wanneer de olie te dik is om op te zuigen wil men ook nog wel eens stoom onder hoge druk injecteren via een tweede gat, om zo de olie een handje te helpen met stijgen.

Zoek ook eens op www.howstuffworks.com op het trefwoord "oil"

http://science.howstuffworks.com/oil-drilling4.htm
aha!

Berichten: 2

Re: jaknikker bouwen

Is het niet zo dat op deze manier olie maar ongeveer 10 meter omhoog is te pompen volgens de formule P=F/A of P=rho * h * g.

Of welke P moet ik hier gebruiken om dit te berekenen? Onder in de grond is waarschijnlijk wel een druk die groot genoeg is om de olie omhoog te pompen, maar hoe dichter je bij het aardoppervlak komt hoe minder die druk wordt. En wij de luchtdruk hier op het aardaoppervlak is olie maar ongeveer 10 meter omhoog te pompen. Of denk ik nou heel raar en geldt deze formule hier niet? Of gebruik ik hem verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: jaknikker bouwen

De druk P die je moet gebruiken hang geheel van de kracht van de jaknikker af. Het is dus niet zo dat de luchtdruk ervoor zorgt dat de olie omhoog komt, maar juist de druk veroorzaakt door de jaknikker is de kracht achter het proces. In dit geval zou je omgekeerd te werk kunnen gaan, en jezelf moeten afvragen: "Hoeveel (onder)druk moet ik maken om de olie op de gewenste hoogte te krijgen?"

Om de pomp beter te kunnen begrijpen zou je een vergelijking moeten maken met een fietspomp: bij iedere slag perst de pomp nieuwe lucht in de band. In het geval van de oliepomp is er dus iedere slag sprake van het verwijderen van gassen (voornamelijk aardgas wat vrijkomt uit de olielagen) en uiteindelijk het omhoogbrengen van de olie. Je zou het ook kunnen vergelijken met het aanzuigen van lucht/btandstof in de cilinder van een auto

Volgens de algemene gaswet geldt: P*V/T = constant. Als we er vanuitgaan dat de druk die de pomp creeert en de temperatuur in de put constant zijn, dan moet gelden dat tijdens het pompproces het volume ook constant blijft. Bij een opgaande beweging van de pomp zal er dus olie omhoog worden getrokken om het volume tussen olielaag en zuiger constant te houden. Bij de neergaandeslag wordt door het kleppensysteem in de zuiger het overtollige gas afgevoerd naar boven.De opgaande slag veroorzaakt weer het omhoogkomen van de olie, dan weer neerwaarts enz. om uiteindelijk de olie door het een of ander systeem, hetzij kleppen of een andere buis door de zuiger, omhoog te doen stromen.

Dit zou zo ongeveer het idee moeten zijn. Hoe het precies zit met alle drukken op het moment dat de olie eenmaal door de buis stroomt weet ik niet, maar ik hoop dat dit verhaal wel enige verduidelijking heeft gebracht.[/img]
aha!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: jaknikker bouwen

Maar met de 10 meter zit hij niet ver uit je buurt.. de maximale onderdruk is vacuum. Dat haal je niet, dus met een meter of 6 tot 7 ben je al een hele pomp..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer