Springen naar inhoud

Vocht uitstoot van auto's en vrachtwagens


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Blackdawn

    Blackdawn


  • 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 november 2004 - 16:14

Weet iemand toevallig wat de vochtontwikkeling (emissievocht) van een auto en vrachtwagen ongeveer is? Dit heb ik nodig om te bepalen hoe groot het ventilatiedebiet moet worden om oppervlaktecondensatie op een tunnelvlak te voorkomen.

Als jullie andere suggesties hebben om dit te bepalen is dat natuurlijk ook welkom.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

BakkerBart

    BakkerBart


  • >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2004 - 16:52

als je nou het gas laat condenseren op een koud oppervlak, een spiegel of glasen plaat, en dan op een of andere manier dit vocht in een maatcilinder kan krijgen, dan kan je kijken hoeveel vocht er geproduceerd is, wel ook de tijd in de gaten houden hoe lang je het gas hebt laten neerslaan op het oppervlakte, dan weet een bepaalde hoeveelheid per een bepaalde tijd

maar misschien kunnen ze je dit ook vertellen bij: garages, (auto)dealers, of de producenten zelf

als het daadwerkelijk gaat meten moet je wel een gemiddelde meten dus van verschillende soorten auto's, met name oude en nieuwe lijkt mij belangrijk

#3

Blackdawn

    Blackdawn


  • 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 november 2004 - 23:05

Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn. Als ik de proef op deze wijze uitvoer zijn de uitkomsten echter niet nauwkeurig genoeg, omdat veel vocht toch nog verloren zal gaan in dampvorm.

Garages zou ik idd ook nog kunnen proberen, al verwacht ik niet dat zij mij hier iets over kunnen vertellen. Bij een roetmeting wordt alleen maar naar de roetproductie gekeken. De vochtproductie van een auto is voor garagehouders niet van belang, omdat hier vanuit de overheid geen eisen aan gesteld worden (voor bijvoorbeeld een APK-keuring).

Mijn vraag blijft dus vooralsnog onbeantwoord. Misschien heeft iemand anders een goede suggestie, of, nog liever natuurlijk, een antwoord?

#4

Roel80

    Roel80


  • >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2004 - 17:35

Omdat je zoveel verschillende motoren hebt met elk hun eigen prestaties en emissies kun je wel met een algemene berekening volstaan (en dus niet supernauwkeurig). Voorbeeldje:

Benzine bestaat uit vele componenten maar gemiddeld kan het benaderd worden door C8H18. Reactievergelijking 2 C8H18 + 25 O2 -> 8 CO2 + 9 H2O. 1 mol benzine is 114 gram. Stel je rijdt 100 km/h en verbruikt 1:12 >> is 8,3 liter/uur = 1,66 g/sec (dichtheid=0,72 kg/l) = 0,0146 mol/s. Dus per seconde wordt er 4,5*0,0146 mol water verbruikt = 18*4,5*0,0146=1,18 g water per seconde.
In deze berekening is de verbrandingsefficiente niet meegenomen, er worden ook andere stoffen gevormd zoals NOx, CO, koolwaterstoffen (van onvolledige verbranding) etc die de uiteindelijk water productie verminderen. Maar een rendement van 0,95 lijkt mij al een redelijke benadering (denk dat die nog hoger ligt).

Voor een vrachtwagen, diesel dus:
2 C18H38 + 55 O2 -> 36 CO2 + 38 H2O. 1 mol diesel is 254 g. Ik schat dat een vrachtwagen op 1:3 zit bij 100 km/h >> is 33,2 liter/uur = 7,84 g/sec(dichtheid=0,85 kg/l) = 0,031 mol/s. Dus 18*19*0,031 = 10,6 g water per seconde.

#5

Blackdawn

    Blackdawn


  • 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 november 2004 - 19:38

Ik bedacht me vandaag ook net dat ik het misschien wel met mol-berekeningen kon doen. Alleen heb ik daar niet zoveel verstand van. Met jouw voorbeeld berekening is het een stuk begrijpelijker en kan ik de berekeningen (goed) onderbouwen voor het rapport van mijn onderzoek. Bedankt Roel80! Ik denk dat ik er zo wel uit kan komen.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures