Vocht uitstoot van auto's en vrachtwagens

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 14

Vocht uitstoot van auto's en vrachtwagens

Weet iemand toevallig wat de vochtontwikkeling (emissievocht) van een auto en vrachtwagen ongeveer is? Dit heb ik nodig om te bepalen hoe groot het ventilatiedebiet moet worden om oppervlaktecondensatie op een tunnelvlak te voorkomen.

Als jullie andere suggesties hebben om dit te bepalen is dat natuurlijk ook welkom.

Berichten: 142

Re: Vocht uitstoot van auto's en vrachtwagens

als je nou het gas laat condenseren op een koud oppervlak, een spiegel of glasen plaat, en dan op een of andere manier dit vocht in een maatcilinder kan krijgen, dan kan je kijken hoeveel vocht er geproduceerd is, wel ook de tijd in de gaten houden hoe lang je het gas hebt laten neerslaan op het oppervlakte, dan weet een bepaalde hoeveelheid per een bepaalde tijd

maar misschien kunnen ze je dit ook vertellen bij: garages, (auto)dealers, of de producenten zelf

als het daadwerkelijk gaat meten moet je wel een gemiddelde meten dus van verschillende soorten auto's, met name oude en nieuwe lijkt mij belangrijk

Berichten: 14

Re: Vocht uitstoot van auto's en vrachtwagens

Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn. Als ik de proef op deze wijze uitvoer zijn de uitkomsten echter niet nauwkeurig genoeg, omdat veel vocht toch nog verloren zal gaan in dampvorm.

Garages zou ik idd ook nog kunnen proberen, al verwacht ik niet dat zij mij hier iets over kunnen vertellen. Bij een roetmeting wordt alleen maar naar de roetproductie gekeken. De vochtproductie van een auto is voor garagehouders niet van belang, omdat hier vanuit de overheid geen eisen aan gesteld worden (voor bijvoorbeeld een APK-keuring).

Mijn vraag blijft dus vooralsnog onbeantwoord. Misschien heeft iemand anders een goede suggestie, of, nog liever natuurlijk, een antwoord?

Berichten: 109

Re: Vocht uitstoot van auto's en vrachtwagens

Omdat je zoveel verschillende motoren hebt met elk hun eigen prestaties en emissies kun je wel met een algemene berekening volstaan (en dus niet supernauwkeurig). Voorbeeldje:

Benzine bestaat uit vele componenten maar gemiddeld kan het benaderd worden door C8H18. Reactievergelijking 2 C8H18 + 25 O2 -> 8 CO2 + 9 H2O. 1 mol benzine is 114 gram. Stel je rijdt 100 km/h en verbruikt 1:12 >> is 8,3 liter/uur = 1,66 g/sec (dichtheid=0,72 kg/l) = 0,0146 mol/s. Dus per seconde wordt er 4,5*0,0146 mol water verbruikt = 18*4,5*0,0146=1,18 g water per seconde.

In deze berekening is de verbrandingsefficiente niet meegenomen, er worden ook andere stoffen gevormd zoals NOx, CO, koolwaterstoffen (van onvolledige verbranding) etc die de uiteindelijk water productie verminderen. Maar een rendement van 0,95 lijkt mij al een redelijke benadering (denk dat die nog hoger ligt).

Voor een vrachtwagen, diesel dus:

2 C18H38 + 55 O2 -> 36 CO2 + 38 H2O. 1 mol diesel is 254 g. Ik schat dat een vrachtwagen op 1:3 zit bij 100 km/h >> is 33,2 liter/uur = 7,84 g/sec(dichtheid=0,85 kg/l) = 0,031 mol/s. Dus 18*19*0,031 = 10,6 g water per seconde.

Berichten: 14

Re: Vocht uitstoot van auto's en vrachtwagens

Ik bedacht me vandaag ook net dat ik het misschien wel met mol-berekeningen kon doen. Alleen heb ik daar niet zoveel verstand van. Met jouw voorbeeld berekening is het een stuk begrijpelijker en kan ik de berekeningen (goed) onderbouwen voor het rapport van mijn onderzoek. Bedankt Roel80! Ik denk dat ik er zo wel uit kan komen.

Reageer