Springen naar inhoud

drukverandering vliegtuig


  • Log in om te kunnen reageren

#1

friso

    friso


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2006 - 14:59

beste mensen,

Ik werk bij de KLM als monteur en laatst vroeg mij iemand hoe het kan als je in een vliegtuig met drukcabine daalt om te landen je toch een druk op je oren voelt.

bvd friso

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Miels

    Miels


  • >5k berichten
  • 14507 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 23 oktober 2006 - 15:26

Ik ben geen autoriteit op het gebied, maar volgens mij wordt de druk (bewust) niet op een gelijk niveau gehouden, omdat dat teveel energie zou kosten. Met andere woorden: op grotere hoogte wordt er wel overdruk op de cabine gezet, maar daarbij wordt slechts een gedeelte van het drukverschil gecompenseerd. Zo wordt de balans gezocht tussen comfort en energieverbruik (kosten dus).

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic


#3

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 oktober 2006 - 16:01

Klopt, Miels. De luchtdruk wordt inderdaad kunstmatig hoog gehouden, maar is altijd nog lager dan op zeeniveau.
Ik kan me overigens voorstellen dat het ook uit het oogpunt van massa wordt gedaan: hoe kleiner het drukverschil tussen binnen en buiten de drukcabine, hoe minder sterk het geheel hoeft te zijn, hoe lichter je het kan construeren.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#4

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2006 - 16:42

Kan hier weinig aan toe voegen, behalve dan wat getalletjes.

In een modern verkeersvliegtuig loopt de cabinedruk af tot een cabinehoogte van zo'n 8000ft. zodat de differential pressure altijd onder de 9 psi blijft.
Als het vliegtuig met zo'n 3000 ft per min naar beneden komt. volgt de cabine met maximaal 300 ft per minuut dat is dus weinig maar wel voelbaar.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures