drukverandering vliegtuig

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

drukverandering vliegtuig

beste mensen,

Ik werk bij de KLM als monteur en laatst vroeg mij iemand hoe het kan als je in een vliegtuig met drukcabine daalt om te landen je toch een druk op je oren voelt.

bvd friso

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: drukverandering vliegtuig

Ik ben geen autoriteit op het gebied, maar volgens mij wordt de druk (bewust) niet op een gelijk niveau gehouden, omdat dat teveel energie zou kosten. Met andere woorden: op grotere hoogte wordt er wel overdruk op de cabine gezet, maar daarbij wordt slechts een gedeelte van het drukverschil gecompenseerd. Zo wordt de balans gezocht tussen comfort en energieverbruik (kosten dus).
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: drukverandering vliegtuig

Klopt, Miels. De luchtdruk wordt inderdaad kunstmatig hoog gehouden, maar is altijd nog lager dan op zeeniveau.

Ik kan me overigens voorstellen dat het ook uit het oogpunt van massa wordt gedaan: hoe kleiner het drukverschil tussen binnen en buiten de drukcabine, hoe minder sterk het geheel hoeft te zijn, hoe lichter je het kan construeren.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: drukverandering vliegtuig

Kan hier weinig aan toe voegen, behalve dan wat getalletjes.

In een modern verkeersvliegtuig loopt de cabinedruk af tot een cabinehoogte van zo'n 8000ft. zodat de differential pressure altijd onder de 9 psi blijft.

Als het vliegtuig met zo'n 3000 ft per min naar beneden komt. volgt de cabine met maximaal 300 ft per minuut dat is dus weinig maar wel voelbaar.

Reageer