Stralingsbronnen (radioactief)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Stralingsbronnen (radioactief)

Hallo,

Ik heb een vraagje, ik weet niet of ie hier thuis hoort of bij scheikunde.

Radioactief verval.

Alfa-verval = Het tegelijk uitzenden van 2 neutronen en 2 protonen

(Helium kern). :shock:

Is alfa straling = helium

Helium = alfa straling. :?:

gr loowie

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Stralingsbronnen (radioactief)

alpha straling (of eigenlijk alpha deeltjes) zijn inderdaad helium deeltjes. Om precies te zijn 42He deeltjes
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 10

Re: Stralingsbronnen (radioactief)

alpha straling (of eigenlijk alpha deeltjes) zijn inderdaad helium deeltjes. Om precies te zijn <sup4[/sup]2He deeltjes
Oke,

Dus de kinderballonnen met helium gevuld zijn radioactief, of is dat te grof gezegd. Oke alfa deeltjes hebben een dracht van cm's in lucht, maar toch. Of is mijn insteek een missteek. :shock:

loowie

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Stralingsbronnen (radioactief)

Loowie schreef:Oke,

Dus de kinderballonnen  met helium gevuld zijn radioactief, of is dat te grof gezegd. Oke alfa deeltjes hebben een dracht van cm's in lucht, maar toch.  Of is mijn insteek een missteek. :shock:

loowie
Radioactiviteit is het verval van deeltjes. Helium zelf vervalt niet en is dus ook niet radioactief. Alpha deeltjes kunnen onstaan bij het verval van een kern. Deze deeltjes kunnen niet eens door een velletje papier komen en zijn dus ongevaarlijk.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Stralingsbronnen (radioactief)

Het gaat ook om de energie van de deeltjes. Helium in een luchtballom heeft slechts thermische energie. Helium afkomstig van een alfa straler heeft een aantal orders meer energie en dus een grotere dracht. Hoewel de dracht van alfa straling klein is, moet je wel voorzichtig met de bronnen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Stralingsbronnen (radioactief)

Denk erom:

de stof helium, bevat helium-atomen (kern+elektronen)

de alpha deeltjes die sommige radio-actieve stoffen uitzenden zijn helium-kernen.

De afmeting van de atoom is zo'n 10.000 keer zo groot als de afmeting van de kern. Verder hebben zoals gezegd de alpha-deeltjes veel meer energie als de heliumatomen.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Berichten: 10

Re: Stralingsbronnen (radioactief)

Oke,

maar, de maximale energie van een alfa-deeltje is relatief hoog (6MeV)

de dracht van de alfa-deeltjes in lucht is maximaal 7 cm. En de menselijke huid houd alle deeltjes tegen zonder schade.

Maar longweefsel is wel gevoelig voor alfa-deeltje.

Eigenlijk zit ik nog een beetje met de vraag.

Als ik helium heb, heb ik straling.

of wordt er bij straling alleen over de Helium kern gesproken, en bij Helium gas over een atoom.

vr gr loowie

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Stralingsbronnen (radioactief)

Eigenlijk zit ik nog een beetje met de vraag.

Als ik helium heb, heb ik straling.

of wordt er bij straling alleen over de Helium kern gesproken, en bij Helium gas over een atoom.
De stof Helium bestaat uit atomen en is niet radio-actief.

Straling komt van radio-actieve stoffen en kan uit alfa-deeltjes, dus Helium-kernen bestaan.

Deze deeltjes hebben eigenlijk niets met Helium van doen, ze bestaan uit twee protonen en twee neutronen net als de Heliumkern.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Berichten: 10

Re: Stralingsbronnen (radioactief)

Zijn daarom deze twee kern niet te onderscheiden van elkaar. :shock:

loowie

Reageer