Kop of Munt?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

Kop of Munt?

Hallo mensen,

ik zit met een probleem wat ik me al een tijdje afvraag ik zal het proberen zo duidelijk mogelijk de omschrijven.

je werpt met een munt, telkens als hij op Kop komt zet je een streepje op papier; komt hij op munt dan haal je er een streepje vanaf.

nou vraag ik me af wat de verwachtingswaarde is van het aantal worpen tot je 45 streepjes op papier hebt.

Berichten: 7.068

Re: Kop of Munt?

Wat doe je in het geval dat je een streepje weg moet halen, maar je had al nul streepjes?

Berichten: 7

Re: Kop of Munt?

dan kom je op -1

Berichten: 2.504

Re: Kop of Munt?

moet je weten hoeveel gevallen er zijn waarin je na een ongedefinieerde tijd 45 streepjes bereikt, of hoeveel pogingen er minimaal moeten ondernomen worden om de 45 streepjes te bekomen?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 7.068

Re: Kop of Munt?

Hij wil de verwachtingswaarde van het aantal worpen om voor het eerst bij 45 streepjes te komen.

Ik heb zo mijn twijfels over of dit wel te berekenen is. Mijn reden hiervoor:

Stel dat het verwachte aantal stappen dat nodig is om 0 naar 1 (\(E_{0 \uparrow 1}\)) een reeel getal is, dan weet je dat geldt:
\(E_{0 \uparrow 1} = 1 + \frac{1}{2} E_{-1 \uparrow 1} + \frac{1}{2} E_{1 \uparrow 1} = 1 + \frac{1}{2} E_{-1 \uparrow 1}\)
Deze laatste term is echter ook te schrijven als de som van de verwachtingswaarde van het aantal stappen om van -1 naar 0 te komen en de verwachtingswaarde van het aantal stappen om dan van 0 naar 1 te komen, dus:
\(1 + \frac{1}{2} E_{-1 \uparrow 1} = 1 + \frac{1}{2} (E_{-1 \uparrow 0} + E_{0 \uparrow 1})\)
De verwachtingswaarde van -1 naar 0 moet gelijk zijn aan de verwachtingswaarde van 0 naar 1 vanwege symmetrie van de situatie.
\(1 + \frac{1}{2} (E_{-1 \uparrow 0} + E_{0 \uparrow 1}) = 1 + \frac{1}{2} (E_{0 \uparrow 1} + E_{0 \uparrow 1}) = 1 + E_{0 \uparrow 1}\)
We hebben nu dus:
\(E_{0 \uparrow 1} = 1 + E_{0 \uparrow 1} \rightarrow 0 = 1\)
Dit is natuurlijk onzin. De enige reden die ik hiervoor kan verzinnen (afgezien van door mij gemaakte fouten :) ) is dat de veronderstelling dat \(E_{0 \uparrow 1}\) een reeel getal is niet klopt. Aangezien je \(E_{0 \uparrow 1}\) niet kan berekenen is het ook niet mogelijk om \(E_{0 \uparrow 45}\) te berekenen.

Berichten: 7

Re: Kop of Munt?

de naarhijd..

tog zegt mijn gevoel dat het te berekenen is ik weet alleen niet hoe. heeft excel geen functies om een dergelijk experiment uit te voeren?

een vrien van me kwam hierop :

=IF(ROW()<45;0;IF(MOD(ROW();2)=0;0;BINOMDIST(45+((ROW()-45)/2);ROW();0.5;0)))

ik heb alleen geen idee waar dat over gaat.

Re: Kop of Munt?

De verwachtingswaarde is waarschijnlijk :) .

Berichten: 7

Re: Kop of Munt?

omdat de kans zo klein is of omdat het niet te berekenen is?

of omdat het op oneindig veel mogelijkheden kan?

Re: Kop of Munt?

Stel de verwachting van het aantal worpen om 1 streepje te krijgen α is.

Als je dan 1 streepje hebt dan is vanaf daar het verwachte aantal worpen om 2 streepjes te krijgen weer α. Dus het verwachte aantal worpen om 2 steepjes erbij te krijgen is 2 α en voor k streepjes k α.

Stel dat je inmiddels (na gemiddeld zo'n 44 α worpen) 44 streepjes hebt staan.

Dat is nu ons startpunt.

De kans dat je voor het eerst op 45-k streepjes komt zonder een keer op 45 streepjes gekomen te zijn is 1/k (Zie http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...=asc&&start=300 , het probleem na probleem 45, van Jabs)

Dus de verwachting is 44 α +
\(\sum_{k=1}^{\infty} \frac{k \alpha}{k} = \infty\)

Berichten: 7.068

Re: Kop of Munt?

Leuk hergebruik van dat eerdere resultaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kop of Munt?

De verwachtingswaarde is
\(\sum_{p=0}^{\infty}p \left( \frac12 \right)^p F(p)\)
waarbij F(p) het aantal mogelijke kop/munt rijtjes van p lang is met 45 meer kop dan munt, en waarbij ergens niet halverwege het rijtje al 45 meer kop dan munt zijn geweest.

F(p) is sowieso 0 voor alle even p en p<45, het gaat alleen om de rijtjes van 45, 47, 49, 51, etc worpen.

Als er een makkelijke formule voor F(p) bestaat is het zo misschien wel op te lossen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kop of Munt?

PeterPan schreef:Stel de verwachting van het aantal worpen om 1 streepje te krijgen α is.

Als je dan 1 streepje hebt dan is vanaf daar het verwachte aantal worpen om 2 streepjes te krijgen weer α. Dus het verwachte aantal worpen om 2 steepjes erbij te krijgen is 2 α en voor k streepjes k α.
Waarom nu dan niet gewoon zeggen: de kans om van 0 naar 45 streepjes te komen is 45
\(\alpha\)
?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 7.068

Re: Kop of Munt?

Als er een makkelijke formule voor F(p) bestaat is het zo misschien wel op te lossen.
F(p) lijkt me lastig, maar ik zie niet in hoe er een ander antwoord uit kan komen dan het antwoord dat er al is...

Berichten: 7

Re: Kop of Munt?

sorry voor het NIET snappen van al dat, wat is het antwoord? =P

Re: Kop of Munt?

Rogier schreef:
PeterPan schreef:Stel de verwachting van het aantal worpen om 1 streepje te krijgen α is.

Als je dan 1 streepje hebt dan is vanaf daar het verwachte aantal worpen om 2 streepjes te krijgen weer α. Dus het verwachte aantal worpen om 2 steepjes erbij te krijgen is 2 α en voor k streepjes k α.
Waarom nu dan niet gewoon zeggen: de kans om van 0 naar 45 streepjes te komen is 45
\(\alpha\)
?
Dan ken je
\(\alpha\)
toch nog niet?

Het antwoord = "oneindig".

Reageer