Springen naar inhoud

omzetting van warmte in licht

• Log in om te kunnen reageren

jo2

jo2

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2006 - 19:48

Voor een werkje ben ik op zoek naar een aantal "machines" die aan energieomzettingen doen. De vraag is vrij simpel: Geef een voorbeeld van een "machine" (d.i. elk proces (de mens, de zon, een computer, reactie, ruim geïnterpreteerd dus) die zorgt voor een rechtstreekse omzetting van energie van de ene vorm in de andere.

Van een "machine" die warmte omzet in licht vind ik echter niet direct een goed voorbeeld.
ik had eerst vuur, maar dat is eerder een omzetting van chemische energie in lichtenergie :s

Iemand voorstellen

alvast bedankt...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 oktober 2006 - 19:49

[rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

jo2

jo2

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2006 - 19:55

hm

ik vermoed dat je een gloeilamp bedoelt, maar in een gloeilamp wordt elektrische energie omgezet in licht en warmte en dus niet rechtstreeks warmte in licht :s

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2006 - 20:04

Een rechtstreekse omzetting zal je niet echt vinden hoor, er gaat altijd wel iets verloren in warmte. (2de wet thermodynamica)

Ik dacht aan een kaars (chemische energie -> warmte -> licht) maar dat is eigenlijk hetzelfde geval als een gloeilamp.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 oktober 2006 - 20:08

hm

ik vermoed dat je een gloeilamp bedoelt, maar in een gloeilamp wordt elektrische energie omgezet in licht en warmte en dus niet rechtstreeks warmte in licht :s

Je vermoeden is juist, en een gloeilamp is ook juist. Ik denk dat je benadering te moeilijk is. Zoals jij nu zit te denken is het óók fout, want die elektrische energie is weer veroorzaakt door bewegingsenergie van een magneet in een spoel, en die beweging werd weer veroorzaakt door bewegende stoom tegen en turbineblad, en die stoombeweging werd weer veroorzaakt door opwarming van water en daarmee kinetische energie van watermoleculen, en die opwarming van water weer door een kernreactie of een chemische reactie tussen bijv. olie en zuurstof, die chemische energie in de olie werd weer veroorzaakt door allerlei chemische reacties in planten o.i.v zonlicht, en dat zonlicht weer door de warmte van de zon, die weer veroorzaakt wordt door de fusieracties in de zon, en ........afijn, ga maar door...

Kortom, als je zo wilt gaan denken zijn al de andere "machines" die je wel al bedacht ook wel fout denk ik, want goed beschouwd is al onze energie hier op aarde via een of andere weg van de oerknal vandaan gekomen.

Hou het er maar gewoon op dat warme stoffen licht uitzenden. Hoe ze werden opgewarmd doet er toch niet toe zoals je ziet. Zo warm hoeven ze daarvoor trouwens niet te zijn, infrarood is ook licht, en je moet iets al héél koud maken wil het zelfs geen infrarood licht meer uitzenden.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Hans Erren

Hans Erren

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2006 - 20:55

warmte is licht, maar van een andere golflengte (infrarood)

Geplaatste afbeelding

als het materiaal heet genoeg is, gaat het vanzelf licht uitstralen, dus de gloeilamp [rr] is er inderdaad ook een...

hier is warmte direct omgezet in licht,

Geplaatste afbeelding
Don't just talk, show your work.

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2006 - 21:13

warmte is licht

&

hier is warmte direct omgezet in licht

Als warmte al licht is, waarom moet het er dan nog in omgezet worden?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 oktober 2006 - 21:29

In de natuurkunde is warmte een vorm van energie waarvan de hoeveelheid wordt uitgedrukt in de eenheid Joule. Warmte is gedefiniëerd als de energie die als gevolg van een temperatuurverschil door een diathermane (warmtegeleidende) wand stroomt. Je kunt dus niet spreken over 'de warmte' van een hoeveelheid stof (een begrip dat daar veel op lijkt, is inwendige energie).  
nl.wikipedia.org/wiki/Warmte

(Inwendige) thermische energie zou mogelijk een betere term zijn die voor minder verwarring zorgt met de ook alledaags gebruikte term warmte.

Hans Erren

Hans Erren

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2006 - 08:32

Licht (en infrarood) is electromagnetische straling die uitgedrukt wordt in W/m2.

Dus een lichaam dat een hoeveelheid warmte (J) heeft, straalt dit af afhankelijk van zijn oppervlaktetemperatuur volgens de wet van Stefan-Bolzmann. Bij lage temperatuur is het infrarood bij hoge temperatuur zichtbaar licht (verschuivingswet van Wien). Het lichaam verliest door de straling warmte en daalt in temperatuur totdat het absolute nulpunt is bereikt.
Don't just talk, show your work.

curix

curix

• >100 berichten
  • 214 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 19:55

Wat is er mis met gloeilamp?
Elektriciteit zorgt voor hitte en de hitte doet de wolfraamdraad opgloeien.

Maja hitte is dus eigenlijk de tweede stap.
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 22:17

Wat is er mis met gloeilamp?
Elektriciteit zorgt voor hitte en de hitte doet de wolfraamdraad opgloeien.
Maar ja, hitte is dus eigenlijk de tweede stap.

de TS vroeg:

Van een "machine" die warmte omzet in licht vind ik echter niet direct een goed voorbeeld.

Dus is die gloeilamp een perfect voorbeeld want hitte is de laatste stap vóór licht :)

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 19:09

Misschien niet helemaal wat je bedoeld maar als het warm genoeg wordt geeft het vanzelf licht.
Het eerste wiel was echt niet rond

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures