[natuurkunde] Nut van een gordel?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[natuurkunde] Nut van een gordel?

Ik ga morgen met een paar vrienden weg op vakantie,

we zijn gaan alleen met zijn achten in een auto waar maar

plek is voor 6 mensen. En mijn vrienden vinden mij maar

een zeikerd dat ik graag een gordel om wil hebben.

Nu heb ik lang geleden met natuurkunde hier wat over gehad.

Helaas is het helemaal weg gezakt en wilde ik vragen of iemand

wat formuletjes heeft om wat berekeningen uit te voeren om het

nut van een gordel te bewijzen....

Bij voorbaat dank,

[edit mod Wouter_Masselink: [tag] fix]

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] Nut van een gordel?

Heeft het wel veel nut hier fysica-formules op los te laten? Statistieken en dummy-tests hebben al uitvoerig uitgewezen dat bij ongevallen, het dragen van een gordel de (lichamelijke) schade sterk kan beperken. Bovendien is het misschien niet zo'n goed idee om met 8 in een auto voor 6 te kruipen (ik denk bvb aan verzekeringsproblemen), maar dat terzijde...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] Nut van een gordel?

nee maar het leek mij wel leuk om uit te rekenen met hoeveel

newton ze door de auto zouden vliegen...

Ik heb in iedergeval een stoel geregeld met gordels, en een vader brengt ons.

Dus ik snap sowieso niet dat hij het verantwoord vindt om zoveel kinderen zonder gordel achterin te laten zitten. Ik vind dat dit niet kan, maar ik kan er verder weinig aan doen.

Maar er is geen formule met de traagheid van massa. En dat je dat combineerd met snelheid en dat je zo het aantal newtons kan berkenen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [natuurkunde] Nut van een gordel?

Het is heel simpel: stel dat de auto met een vaart van "slechts" 50 km/h tegen een muur botst. Dan vliegt de ongegordelde massa Onnem verder met diezelfde snelheid totdat hij een obstakel tegenkomt. 50 km/h ≈ 16 m/s.

Gesteld:

Onnem reist mee in de zetel achter de chauffeur.

Onderzoeksvraag:

zouden we Onnem en zijn chaufferende vriend zo gek kunnen krijgen om deel te nemen aan dit volgende experiment???

Voorbereidingen:

We zagen de vakantie-auto door tussen Onnem's zetel en de zetel van de chauffeur voor hem.

We zetten die auto op zijn kop op de grond tegen de muur van een vijf verdiepingen hoog flatgebouw, dus met de open achterkant naar boven.

We vragen Onnems chaufferende vriend als vrijwilliger om in die stoel te gaan zitten.

Uitvoering

We zetten Onnem op de rand van het dak van datzelfde flatgebouw, recht boven die afgezaagde auto en geven hem een klein zetje.

Resultaten:

Enig voorstellingsvermogen??? :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7.068

Re: [natuurkunde] Nut van een gordel?

50 km/h ≈ 16 m/s.
Nauwkeuriger is 14 m/s.
Enig voorstellingsvermogen??? :)
Mochten ze zich niks kunnen voorstellen bij 14 m/s. Dit is de snelheid die je bereikt als je van een hoogte van ongeveer 10 meter afspringt. Dus opzoek naar een vijf-meter plank bij een LEEG zwembad en ze dan vragen of ze er af zouden springen. :)

Berichten: 200

Re: [natuurkunde] Nut van een gordel?

Je kunt wel wat berekenen met het aantal newtons als je dat wilt.

Bereken de kinetische energie met 1/2mv^2 van de persoon. Stel iemand van 80 kilo en die dan met 20 m/s = 72 km/h. Dit geeft 16000 J.

Stel dat die met de kop tegen de voorruit aanvliegt en die ruit kan ongeveer 1cm meerekken, dan is dat de remweg van hem.

Dan kun je gebruik maken van de volgende formule: energieverandering= F x s x cos alfa.gif .

Dit geeft 16000= F x 0,01 x 1

F= 1,6 x 10^7 N

Dat is minder lekker lijkt me? Als de gordel bijvoorbeeld 30 cm uitrekt dan praat je nog maar over 5,3 x 10^4 N.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [natuurkunde] Nut van een gordel?

Die 53 000 lijkt me nog een behoorlijke kracht: F=mg dus m = 5402kg, dat zou dus overeenkomen met zo'n 5,4 ton.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [natuurkunde] Nut van een gordel?

Die 53 000 lijkt me nog een behoorlijke kracht: F=mg dus m = 5402kg, dat zou dus overeenkomen met zo'n 5,4 ton.


Ja, over dat soort krachten praten we nou eenmaal bij korte remwegen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde] Nut van een gordel?

Die 53 000 lijkt me nog een behoorlijke kracht: F=mg dus m = 5402kg, dat zou dus overeenkomen met zo'n 5,4 ton.
Je krijgt vaak een heel vertekent beeld met dit soort vergelijkingen, zoals Jan al zei, dat gaat nu eenmaal zo bij remwegen. Een harde schijf bijvoorbeeld, daar staat op dat hij 75g zou moeten hebben!!!, maar als je bedenkt dat zo'n ding nauwelijks indeukt en de vloer ook niet, dan zit je daar al bij een paar decimeter aan.

Een ander punt is dat als je met 1 klein stukje van je hoofd tegen de voorruit aankomt, dat je daar dan alle energie op loslaat, terwijl als je een gordel omhebt en als die strak om je lichaam zit, dan wordt de energie over je torso verspreid.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer