Springen naar inhoud

Commerciele walvisvaart

• Log in om te kunnen reageren

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 24 oktober 2006 - 08:37

Ik miste het een beetje in het nieuwsforum en ik vind het wel een issue waar we over kunnen/moeten discussieren: de hervatting van de commerciele walvisvaart. Ijsland heeft die namelijk hervat, de Noren zijn er nog steeds mee bezig en Japan doet het ook, zij het dan onder het mom van wetenschappelijk onderzoek. Zie o.a. dit nieuwsbericht:

IJsland brengt eerste walvis aan land

In IJsland is voor het eerst sinds eind jaren tachtig weer een grote walvis aan land gebracht voor de commerciële vangst. Dinsdag kondigde IJsland aan dat de walvisvangst hervat werd, ondanks een internationaal moratorium.

Het eerste slachtoffer was een twintig meter lange vinvis. Vinvissen staan op een "rode lijst" die is samengesteld door de Wereld Beschermings Unie, maar volgens IJsland zijn er genoeg van.

Gejuich
Het dode dier werd onder luid gejuich verwelkomd in de haven van Hvalfjordur. De vinvis werd ter plekke in delen gesneden door walvisslagers die blij waren dat ze eindelijk hun vak weer konden uitoefenen.

De regering in Reykjavik heeft toestemming gegeven om tot augustus volgend jaar nog eens acht vinvissen en dertig dwergvinvissen te vangen. Het vlees is in IJsland zeer gewild.

Wreed
Milieu-organisaties hebben fel geprotesteerd tegen het besluit en ook de Europese Commissie heeft gevraagd om de beslissing te herzien. Veel landen vinden dat er nog niet genoeg duidelijkheid is over de het aantal walvissen dat nog bestaat, om de vangst al weer toe te staan.

Bovendien wordt het harpoeneren van de grote zoogdieren wreed gevonden. Op blauwe walvissen, die groter zijn dan welke dinosaurus dan ook, is zoveel gejaagd dat de soort nu bijna is uitgestorven.

Tot nu toe deed alleen Noorwegen aan commerciële walvisvaart. Het vlees wordt gebruikt voor de consumptie. Vooral walvisbiefstuk is geliefd. Japan vangt ook walvissen, maar volgens dat land gebeurt dat alleen voor wetenschappelijke doeleinden.

Ook in de Internationale Walvisvaart Commissie (IWC) gaan steeds meer stemmen op om commerciele walvisvaart, zij het op beperkte schaal, weer te hervatten. Nederland heeft aangegeven er ook niet meer uitsluitend afwijzend tegenover te staan.

Hoe staan jullie hier tegenover? Zijn er inmiddels weer voldoende walvissen om de vaart te hervatten? Zijn walvissen misschien een bedreiging voor andere diersoortren, doordat ze veel voedsel vergen? Of moeten we nog minimaal 10 jaar of 50 jaar wachten?

PS: Ik wist niet zeker waar dit onderwerp te plaatsen, bij politiek/economie, biologie of algemeen. Ik heb het iig voorlopig maar even hier geplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2006 - 08:45

Ik zou er eerst een wetenschappelijk team op afsturen om te kijken of er nu wel genoeg zijn of niet.
Want de mens zegt al snel dat een dier niet met uitsterven bedreigd is, tot het plots is uitgestorven.
Zolang men niet zeker is an hoeveel er nog zijn, zou ik de vangst niet laten doorgaan.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 oktober 2006 - 16:57

Ik heb zo'n dubbel gevoel hierbij:

8 walvissen is nu ook niet zo enorm veel op een jaar tijd. Die walvissen zijn ondertussen al 20 jaar niet meer gevangen geweest (de populatie moet toch echt wel aangegroeid zijn nu?). Maar als je dat bekijkt op wereldvlak, stel nu dat elk land 8 walvissen wil gaan vangen dan zit je natuurlijk met een probleem...

Waarom start men trouwens geen kweek van deze walvissen om dan later te doden? Zet een stuk zee af en zorg dat ze het nodige voedsel binnenkrijgen... (ze leven toch van plankton? Dus dat water met plankton verrijken ofzo, en er komt toch zoiezo plankton van de zee in dat afgesloten stuk). Het is mss wel iets complexer dan ik hier kom te vertellen maar het moet toch doenbaar zijn?

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2006 - 17:09

Ik denk dat het fokken van walvissen gewoonweg veeeel duurder is dan jij denkt. En mensen zijn over het algemeen inhalig, dus ik denk dat ze gewoon voor de goedkoopste optie gaan kiezen.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 oktober 2006 - 17:26

Wat kan er nu duur zijn aan produceren van plankton? En zelfs al is dat te duur dan nog levert de zee hopen plankton waar die walvis kan op leven (dat doen ze nu ook al dusja). En uiteindelijk is een stuk zee afspannen een 1 malige kost (mss wat reparaties nu en dan) en zo'n bedrijfje kan overleven met 1-5 mensen die rondom werken. En dan heb je na een jaar tijd een paar ton vlees die je lekker duur kan verkopen want als walvis vlees zo erg gevraagd wordt zoals iedereen laat uitschijnen zullen ze het niet verkopen aan 5€/kilo dunkt me.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 oktober 2006 - 23:39

Ander probleem met kweken is dat je wel eerst ergens kleine walvisjes vandaan moet halen om eraan te beginnen - zal de milieulobby ook geen voorstander van zijn denk ik.

Geen idee of ze zich verder dan in gevangenschap voortplanten, of dat je aan het aanvullen blijft (en dan kun je ze net zo goed in het wild vangen, toch?).
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures