kinetische energie van licht?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

kinetische energie van licht?

licht beweegt met 3,0*10^8 m/s. Dan bezit het toch kinetische energie? De formule hiervoor is E(kin) = 0.5mv^2. De massa van licht is 0 dus er komt 0 joule uit de formule. Hoe zit dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: kinetische energie van licht?

Volgens mij bevat (of "is") een foton een andere vorm van energie dan kinetische. De energie van een foton is h*f, de constante van Planck maal zijn frequentie.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: kinetische energie van licht?

ja, dat is natuurlijk logisch. Het is natuurlijk dom om te denken dat bij licht ook 1/2mv^2 geldt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: kinetische energie van licht?

SmartOne, er is geen enkele reden om andere mensen uit te maken! Hou het vriendelijk op dit forum!

Ik heb je bericht dus aangepast!
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 43

Re: kinetische energie van licht?

Inderdaad, licht bestaat niet uit bewegende deeltjes met kinetische energie, maar uit fotonen. Je moet dus inderdaad die andere formule toepassen met de constante van Planck
I love the light for it shows me the way, yet I will endure darkness because it shows me the stars

Re: kinetische energie van licht?

Je mag ook niet vergeten dat de formule van 1/2mv^2 niet meer opgaat wanneer de snelheid die van het licht benadert. Je bent dan relativistisch bezig en dan gelden er andere rekenregels.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: kinetische energie van licht?

Hm, ik bedenk me opeens dat 'men' met lasers het absolute nulpunt aan het benaderen is. Als je een deeltje stil wilt zetten door er fotonen tegenaan te knallen - moeten deze fotonen een soortgelijke energie bevatten als kinetische. Of op zijn minst hetzelfde (soortgelijk?) effect geven bij botsing met een ander deeltje.

Hoe zit dit?

(heeft dit genoeg raakvlakken of moet ik hiervoor een nieuw onderwerp aanmaken? ..Mods?)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: kinetische energie van licht?

fotonen hebben ook een impuls (p), net als materiedeeltjes.

voor deeltjes p=mv

voor fotonen p=h/labda
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: kinetische energie van licht?

Mrtn schreef:Hm, ik bedenk me opeens dat 'men' met lasers het absolute nulpunt aan het benaderen is. Als je een deeltje stil wilt zetten door er fotonen tegenaan te knallen - moeten deze fotonen een soortgelijke energie bevatten als kinetische. Of op zijn minst hetzelfde (soortgelijk?) effect geven bij botsing met een ander deeltje.

Hoe zit dit?

(heeft dit genoeg raakvlakken of moet ik hiervoor een nieuw onderwerp aanmaken? ..Mods?)
Heel kort komt dit doordat de atomen de fotonen absorberen (ze worden aangeslagen) en gelijk weer uitzenden in een willekeurige richting, waardoor het atoom netto van de laser af wordt geduwd (dat is het impuls behoud)

Hierbij wordt ook nog eens gewerkt met het dopplereffect, waardoor een atoom alleen de fotonen kan absorberen als het richting de laser beweegt, omdat anders de frequentie van de fotonen niet de juiste waarde heeft voor de absorptie.
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: kinetische energie van licht?

voor fotonen p=h/labda
Wat betekenen de symbolen in deze formule?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: kinetische energie van licht?

impuls = constante van Planck / golflengte
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: kinetische energie van licht?

Het foton heeft wel een kinetische energie, namelijk E = hf.

Reageer