[biologie] erfelijkheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[biologie] erfelijkheid

in biologie voor jou v4 de volgende vraag:

29: Een plant heeft als genotype AabbCcDD. Na zelfbestuiving ontstaan uit deze plant 3264 zaden. Uit deze ontwikkelen zich planten.

6 : Hoeveel van deze planten zullen naar verwachting het fenotype bezitten waarin de allelen C en D tot uiting komen?

Als ik er een kruisingsschema maak dan kom ik op 12/16e, echter, hiervoor probeerde ik de kans te berekenen, welke wel lukte bij kans dat allelen a b en c tot uiting komen, maar niet lukte bij C en D...

Namelijk, de kans dat C en D in geslachtscel zitten is 1/2 (50%) dus 1x1/2x2 is 1/4 = 816...


ik doe iets verkeerd maar zie niet wat???????

Berichten: 7.072

Re: [biologie] erfelijkheid

29: Een plant heeft als genotype AabbCcDD. Na zelfbestuiving ontstaan uit deze plant 3264 zaden. Uit deze ontwikkelen zich planten.
Een hoofdletter betekent dominant?
6 : Hoeveel van deze planten zullen naar verwachting het fenotype bezitten waarin de allelen C en D tot uiting komen?
Merk op dat alle geslachtscellen D zullen bevatten. Je hoeft dus enkel naar C te kijken. Deze zal in de helft van de gevallen aanwezig zijn. Dit leidt tot de volgende combinaties: cc, cC, Cc en CC. Elke combinatie komt even vaak voor. Als C dus inderdaad dominant is dan zal in 3/4 van de gevallen C tot uiting komen.

Reageer