[ncz] mini thesis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 7

[ncz] mini thesis

hallo, ik ben een student uit belgie in het 5de middelbaar ASO wetenschappen wiskunde. Ik moet voor ncz (niet confessionele zedenleer) een mini-thesis schrijven en mijn vraag luidt: Is er een verandering in de frisdrankkeuze van frisdrankdrinkende vlaamse jongeren tussen 15 en 25 door de lanceringscampagne van coca cola zero?

Maar ik moet nog een probleemstelling vinden op deze vraag, kunnen jullie mij hierbij helpen? en eventueel latere begeleiding?

Hartelijk dank

Raimi Möller

Berichten: 4.546

Re: [ncz] mini thesis

wat is niet confessionele zedenleer?? trouwens, volgens mij moet je hiervoor toestemming hebben, maar dat is denk ik geen probleem. jammer dat ik niet vlaams ben.

oja, coca cola zero ken ik niet, is dat de vlaamse light versie ofzo?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [ncz] mini thesis

Ik woon in Vlaanderen, ben 15 maar ik heb nog nooit gehoord van coca cola zero.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [ncz] mini thesis

coca cola zero is nieuw en er zit zero calorieen in, nog minder dan diet.

Het is aspartaam met water,

en daar smaakt het ook naar, aspartaam met water

Berichten: 597

Re: [ncz] mini thesis

http://www.aspartaam.nl/

is het zo dat aspartaam (beduidend) schadelijk voor de gezondheid is / kan zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [ncz] mini thesis

wat is niet confessionele zedenleer??
Het is een vak dat binnen het kader "levensbeschouwing" gegeven wordt, als alternatief voor lessen godsdienst. Vermits godsdiensten in zekere zin ook zedenleer behandelen, maakt men het onderscheid door "niet-confessioneel" erbij te zetten, de onderwezen godsiensten zijn dat namelijk wel. Vaak kortweg "zedenleer" of "moraal".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.546

Re: [ncz] mini thesis

aha, klinkt als de vlaamse versie van het nederlandse maatschappijleer.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 3.165

Re: [ncz] mini thesis

Is inderdaad een soort van maatschappijleer.

Ik kende dat product ook niet maar zag straks een reclamespotje daarvoor wat ik al vaak gezien had. Het is zo'n spotje waarbij je wel het spotje onthoudt maar niet het product :)
Geplaatst: Di 24 Okt 06, 15:22    Onderwerp: mini thesis  

--------------------------------------------------------------------------------

 

hallo, ik ben een student uit belgie in het 5de middelbaar ASO wetenschappen wiskunde. Ik moet voor ncz (niet confessionele zedenleer) een mini-thesis schrijven en mijn vraag luidt: Is er een verandering in de frisdrankkeuze van frisdrankdrinkende vlaamse jongeren tussen 15 en 25 door de lanceringscampagne van coca cola zero?  

Maar ik moet nog een probleemstelling vinden op deze vraag, kunnen jullie mij hierbij helpen? en eventueel latere begeleiding?  

 
Is toch niet moeilijk? De vraag is ofdat de mensen meer cola-zero zijn gaan drinken en daardoor minder van de andere frisdranken.

Je moet gewoon uitzoeken ofdat de reclame de mensen aanzet tot het drinken van deze variant van Coca Cola.

Het beste is als je de officiële verkoopcijfers kan krijgen en uitzoekt wanneer de reclame voor het eerst werd gedraaid en wanneer het product op de markt kwam.

Verder kan je aan een groot aantal mensen vragen ofdat ze het product kennen en zo ja ofdat ze het drinken. Dan zoek je vervolgens uit sinds wanneer ze het drinken en wat de reden/aanleiding daarvan is en je vergelijkt het moment wanneer ze het voor het eerst dronken met het tijdstip dat de reclame werd ingevoerd en het tijdstip waarop het product hier op de markt kwam.

Berichten: 3.165

Re: [ncz] mini thesis

Fabrice Macours schreef:http://www.aspartaam.nl/

is het zo dat aspartaam (beduidend) schadelijk voor de gezondheid is / kan zijn?
Volgens veel mensen wel, vooral omdat het in verschillende producten voorkomt. Ofdat het wetenschappelijk bewezen is dat weet ik niet. Ik heb net op wiki gekeken en ook daar geen sluitend antwoord gevonden.

Ik vind het in ieder smerig smaken. Ik kan met mijn ogen dicht vertellen ofdat ik echte cola heb of light-troep.

Berichten: 991

Re: [ncz] mini thesis

rmoller

welke invloed hebben cola light lemon gehad of de cola vanilla.

die zijn al een tijd in omloop en moet mooi statistisch materiaal zijn om te zien hoe cola zero qua verkoop kan evolueren

Berichten: 7

Re: [ncz] mini thesis

dankje allemaal voor de recties, maar ik heb echt een probleemstelling nodig.......en deze staat er nog niet in en ik vind er geen (heb duidelijk met niet zoveel een probleem :-P)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [ncz] mini thesis

Wat moet zo'n probleemstelling precies inhouden, kan je wat meer uitleg geven?

Je zou bijvoorbeeld moeite kunnen hebben met het feit dan zo'n reclamecampagne die zich tot beïnvloedbare jongeren richt, het consumptiegedrag sterk kan bepalen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7

Re: [ncz] mini thesis

euh, zoals je in een weteschappelijk onderzoek een vraagstelling, probleemstelling, hypothese, onderzoeksverloop,....en op het einde conclusie hebt......de leerkracht had als voorbeeld iets van het V.B. gegeven: het cordon sanitair is een pact om het V.B. tegen te werken, maar toch groeien ze.......dat was dan een probleemstelling op de vraag: is het cordon sanitair een overtollig gegeven?......ik vond het niet echt een probleem, maar het is volgens hem duidelijk wel een probleem.....ik heb duidelijk echt met niet zoveel een probleem, want alles wat hij als probleem opnoemde spraken mij echt niet aan als probleem......

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [ncz] mini thesis

Probleemstelling:

Mensen krijgen langs alle kanten producten die de nadruk leggen op een 'gezond' leven, maar toch is het percentage van mensen die met overwicht kampen zeer sterk gestegen de laatste jaren.

Dat is mss wat?

Berichten: 7

Re: [ncz] mini thesis

bedankt Cycloon, nu kan ik weer voor efjes verder :-)

Reageer