Hoe ver zien wij

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 321

Hoe ver zien wij

( Als deze vraag ergens anders hoort, srry dan )

Ik vraag me toch al tijdje af, hoe ver kunnen wij zien?

Is er dan een mate in hoever wij kunnen zien of is het gewoon hoe verder hoe moeilijker , maar als het object die bv op een afstand emens ver van ons weg groot genoeg is, dan gaan wij het kunnen zien? Of is er een bepaalde afstand waarvan je kan zeggen je kan niets meer zien hoe groot het object die zicht op die afstand begeeft dan ook is ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Hoe ver zien wij

Het hangt er allemaal van af hoe groot het is.

De zon kun je ook nog zien op een afstand van een kleine 150 000 000 kilometer.

Sommige sterren zijn miljarden kilometers ver en die zien we ook nog. Dus je kan niet echt een limiet erop zetten.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Hoe ver zien wij

Dat vraag ik me nou ook af, op zich zie je volgens mij zo ver als de horizon...

Ik las ooit ergens dat honden maar 20 meter ver zien. Maar ik heb dus geen idee hoe dat zou meoten, ik neem aan dat het verder dan dat gewoon erg onscherp wordt ofzo.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 12.262

Re: Hoe ver zien wij

Grappig vraagstuk... eenvoudige antwoord is: oneindig ver, je kunt snachts andere sterrenstelsels zien, miljoenen lichtjaren verderop.

Het moeilijkere antwoord: Het hangt er vanaf hoe groot een voorwerp is en hoe ver het weg staat ( - althans voor een kleurverschil of donkere plek op een lichte achtergrond. In dit geval moet het in sterradialen gerekend tenminste groot genoeg zijn om 1 receptor in het oog 'zwart' beeld te geven.

Voor lichte objecten op een donkere achtergrond (sterren snachts) is eigenlijk alleen de schijnbare helderheid van belang.
Victory through technology

Berichten: 92

Re: Hoe ver zien wij

Van op welke afstand je een object kan zien staan zegt niet veel.

Meestal zegt men iets over de kleinst mogelijke afstand die twee puntjes nog mogen hebben opdat ze nog van elkaar onderscheiden kunnen worden. Het is duidelijk dat objecten die verder van je verwijderd staan ook verder uit elkaar moeten staan opdat je ze nog kan onderscheiden.

Sterrekundigen noemen dit het oplossend vermogen of het scheidend vermogen van een optisch systeem.

Zie wikipedia voor oplossen Vermogen (nederlands) of Resolving Power (engels)

Berichten: 6

Re: Hoe ver zien wij

Hangt ook af van hoe goede ogen je hebt, verziend of bijziend.

Berichten: 9

Re: Hoe ver zien wij

antwoord op hoe ver je ziet is inderdaad oneindig mits er voldoende receptoren in je oog worden geactiveerd.

Om de horizon te bereken en dus hoever je ziet op aarde is de volgende formule te gebruiken:

afstand oog tot horizon = √(12756000h+h²)

hoogte en afstand in meters. getal is te herleiden uit straal aarde.

h= hoogte oog tot grond

Berichten: 6

Re: Hoe ver zien wij

Goh, jeetje, wat interessant, janjrtaheij..

Reageer