Zwaartekracht van iets dat niet bestaat

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Zwaartekracht van iets dat niet bestaat

Ik hoop dat ik dit goed uitleg :shock:

Op deze link: http://particleadventure.org/particleadven...ess/unseen.html staat dat voorwerpen krachten op elkaar uitoefenen, zonder dat ze elkaar raken (zoals bijvoorbeeld bij de zwaartekracht) door middel van "force carrier particles" (lett. kracht dragende deeltjes). Men zegt dat niets sneller kan gaan dan het licht, dus ook niet deze deeltjes. Dus betekent dit, dat als de zon bijvoorbeeld een zwaartekracht uitoefent op de aarde, en de zon zou ineens ontploffen, dat de aarde dan nog ongeveer 8 minuten (de tijd dat licht erover doet om van de zon naar de aarde te reizen) wordt aangetrokken door een zwaartekracht van iets dat niet bestaat :?:

klopt dit???

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Zwaartekracht van iets dat niet bestaat

Dat klopt exact! (Als we er even vanuit gaan dat je met 'ontploffen' eigenlijk bedoelt 'verdwijnen'.)

Aangezien de afstand van onze aarde naar de zon zo'n 6 lichtminuten is, betekent dit dus dat de aarde nog 6 minuten in haar mooie baan zou blijven als iemand opeens de zon weg zou halen. Pas daarna 'merkt' de aarde dat de zon er niet meer is, en zal zij in een rechtlijnige baan gaan bewegen.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Zwaartekracht van iets dat niet bestaat

Denk ook aan de vergelijking tussen zwaartekracht en zo'n rubberen vel met een zwaar object erin. Als de massa ineens verdwijnt staat dat rubberen vel ook niet direct weer strak, het geheel 'veert terug' en daar gaat altijd wat tijd overheen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 5

Re: Zwaartekracht van iets dat niet bestaat

Ok, dat wou ik ff weten, bedankt voor het antwoord.

Reageer