Aspartaam

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 3.165

Aspartaam

Aspartaam wordt oa in light-producten en in deodoranten gebruikt.

Volgens sommige mensen zou je doordat die stof in veel verschillende producten voorkomt al snel te veel binnen kunnen krijgen (te veel = schadelijk voor gezondheid).

Weet iemand ofdat deze claims terecht zijn? Is er onderzoek naar gedaan?

Als het nu nog onduidelijk is ofdat aspartaam wel of niet schadelijk is (die indruk krijg ik wanneer ik naar wiki kijk) zou het dan niet verstandiger zijn om deze stof in dergelijke producten te verbieden?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Aspartaam

Aspartaam zou kanker kunnen veroorzaken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy vertelt hier meer dan voldoende over
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3.165

Re: Aspartaam

Ik heb, zoals ik al typte, al op wiki gekeken.

Het gaat niet om de mogelijke risico's; als het gegarandeerd de gezondheid schaadt dan is er geen discussie over ofdat het verboden zou moeten worden.

Het gaat om de concentratie vanaf welke je deze risico's loopt. Halen wij deze concentratie bij een normaal patroon. Iemand die gemiddeld 2 glazen lightfrisdrank drinkt, dagelijks een deodorant gebruikt die aspartaam bevat en het nog via enkele andere producten binnenkrijgt, loopt zo iemand een realistisch risico om een te hoge concentratie aspartaam binnen te krijgen waarbij de drempel vanaf welke schade optreedt (bijvoorbeeld kanker) wordt overtreden.

Of, is dit alles een storm in een glas water en is het nagenoeg uitgesloten dat een consument bij een normaal patroon deze drempel overschrijdt?

Het gaat er dus om welke concentratie van aspartaam voorkomt in de producten die wij dagelijks/wekelijks gebruiken en wat de drempelwaarde is waarbij er een significante stijging is van medische risico's.

Er zijn zo veel stoffen die schadelijk zijn bij een te hoge dosis. Gewone keukenzout is ook schadelijk bij de concentratie die de modale Nederlander/Vlaming dagelijks binnenkrijgt.

Cholesterol idem.

Als wij daarentegen niets van zout of cholesterol binnen zouden krijgen dan zou dat ook ongezond zijn.

Aspartaam is niet nodig voor het lichaam, het is wel schadelijk boven een bepaalde drempel. Ik wil weten ofdat het realistisch is dat een deel van de mensen op dit moment die drempel overschrijdt.

Het is iets waar wij, vooral de voedingsproducenten, bij stil moeten staan om onnodige problemen te voorkomen.

Berichten: 12.262

Re: Aspartaam

Ik denk dat je je ook altijd moet afvragen wat schadelijker is: de zoetstof, of de suiker die nu wel vermeden wordt. Als je een paar liter frisdrank per dag drinkt lijkt me bijv de schade door overgewicht al snel belangrijker dan het risico van de zoetstof.

Bewezen negatieve effecten (bij reele innames in mensen) beperken zich, voor zover ik weet, tot tamelijk onschuldige klachten als diaree.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Aspartaam

Het beste alternatief is nog altijd water. Maar probeer mensen dit maar eens aan hun verstand te peuteren. Hoe dan ook, als je ziet hoeveel onduidelijkheid er is omtrent aspartaam, dan kan je denk ik ook wel concluderen dat je nooit een eenduidig antwoord zal krijgen op de vraag vanaf welke hoeveelheid aspartaam schadelijk wordt.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Aspartaam

Ik vermijd die light rommel zoveel mogelijk. Doe mij dan maar gewoon wat vruchtensap waar suiker in zit, i.p.v. al die chemische troep. Ik betwijfel of er ergens realistische cijfers te vinden zijn over de schadelijkheid ervan en in welke concentraties. Zelfde als met die UMTS-masten, veel niet-objectieve partijen bij betrokken.

En
Als je een paar liter frisdrank per dag drinkt
dan ben je sowieso dom met je lichaam bezig :)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 3.165

Re: Aspartaam

Benm schreef:Ik denk dat je je ook altijd moet afvragen wat schadelijker is: de zoetstof, of de suiker die nu wel vermeden wordt. Als je een paar liter frisdrank per dag drinkt lijkt me bijv de schade door overgewicht al snel belangrijker dan het risico van de zoetstof.

Bewezen negatieve effecten (bij reele innames in mensen) beperken zich, voor zover ik weet, tot tamelijk onschuldige klachten als diaree.
Ik ben me hier bewust van maar ik heb het er wat moeilijk mee.

Er is zoals Wouter terecht opmerkt ook nog de keuzemogelijkheid om gewoon minder suikers te eten.

Ik drink alleen maar frisdrank als ik buiten de deur ben (als ik het dan al drink, moet concurreren met sportdrank, fruitsap en leffe).

Is echt niet moeilijk hoor, gewoon een kwestie van gewoonte :wink:

Het enige waar ik aan zondig is hagelslag (waarom bestaat hier nog geen light-versie van :) :) ). Maar dat is maar een paar keer per dag en ik poets altijd zeer zorgvuldig.

Het risico van al die light-producten is dat het voor veel mensen een legitimatie geeft om zich niet te moeten beheersen. Ze gaan nu mogelijk een aspartaamvergiftiging krijgen ipv gaatjes. Is dat een oplossing? :?:

Als die light-producten er niet zouden zijn dan zouden de mensen zich wellicht wat beter leren beheersen en de problemen met de gaatjes wel meevallen.

Over de obesitas: ik geloof helemaal niets van de claim dat mensen door het gebruik van light-producten veel minder snel obees worden. Wij houden gewoon veel te veel van suikers en vetten. De light-producten hebben minder smaak waardoor we er meer van eten. Bij boter is dit bijvoorbeeld heel duidelijk.

De light-producten zullen het misschien lichtjes afremmen maar de realiteit is helaas dat op dit moment het percentage obese mensen elk jaar drastisch stijgt. Ik denk dat iedereen hier wel weet wat de oorzaken zijn :wink:

Waar ik me vooral zorgen over maak is dat hier nog onvoldoende onderzoek naar lijkt te zijn gedaan. Een mooie roeping voor de echt onafhankelijke onderzoekers, lijkt mij.

Een klein beetje achtergrondinformatie over aspartaam: het is een dipeptide (2 aan elkaar gekoppelde aminozuren) dat oorspronkelijk in elkaar geknutseld werd door een medisch onderzoeker omdat hij op zoek was naar een dipeptide dat als medicijn gebruikt kon worden tegen maagzweren.

De onderzoeker had de (slechte) gewoonte om aan zijn vinger te likken bij het omslaan van papier en ontdekte zo dat de stof nogal zoet was.

Het is niet bepaald een natuurlijk voorkomende stof waar ons lichaam zich in tienduizenden jaren of langer op heeft aangepast. Alleen dat al roept bij mij vraagtekens op over de veiligheid.

Berichten: 3.165

Re: Aspartaam

Ik vermijd die light rommel zoveel mogelijk. Doe mij dan maar gewoon wat vruchtensap waar suiker in zit, i.p.v. al die chemische troep. Ik betwijfel of er ergens realistische cijfers te vinden zijn over de schadelijkheid ervan en in welke concentraties. Zelfde als met die UMTS-masten, veel niet-objectieve partijen bij betrokken.  
Ik heb ook een enorme hekel aan al die light-producten. De light-cola is gewoon niet te drinken, smaakt zo vies. Ik heb het wel eens per ongeluk gekregen door een fout met het serveren, ik proefde het meteen en we hebben geruild.

Ik vrees dat je gelijk hebt dat de macht van het geld het wint van de objectiviteit, helaas :)
Als je een paar liter frisdrank per dag drinkt  

dan ben je sowieso dom met je lichaam bezig
Zeker, met zo'n 3-5 liter zit je al aan jouw dagelijkse portie kCal.

Helaas leren veel kinderen dit verkeerde gedrag omdat de ouders het toestaan en vaak zelf ook het verkeerde voorbeeld geven. Opvoeden is een vak.

Berichten: 12.262

Re: Aspartaam

Of het verstandig is om liters frisdrank per dag te drinken is een andere kwestie, maar je kunt er gewoon vanuit gaan dat er veel mensen zijn die dat doen, en het ook niet willen inruilen voor water. Wat veel mensen willen is een minder ongezond product zonder daarvoor hun lifestyle te hoeven veranderen.

En of light cola vies smaakt lijkt nogal persoonlijk - sommige mensen walgen ervan, anderen proeven geen storend verschil.
De light-producten hebben minder smaak waardoor we er meer van eten. Bij boter is dit bijvoorbeeld heel duidelijk.  
De ene light is de andere niet. Light cola bevat een nog geen kcal per glas - als je dr een liter van drinkt is dat nog niet het equivalent van een suikerklontje.

Dingen als light boter, chips, ijs, bier en dergelijke zijn een ander verhaal. Die leveren vaak maar 1/3e minder aan calorien, dus als je daar 2x meer van gaat eten ben je uiteindelijk slechter af. Bovendien wordt vet vaak vervangen door koolhydraat (voor de consistentie), en je kunt je afvragen of dat wenselijk is.
Victory through technology

Berichten: 56

Re: Aspartaam

Alleen al het stoppen met suikergebruik is een zware zware opgave

Suiker is zeer verslavend en ongezond voor het lichaam

Kijk hier maar eens naar http://www.fonteine.com/aspartaam.html

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Aspartaam

Van alle suikers afstappen is behalve onmogelijk ook zeer ongezond. Je hersenen zijn wat brandstof betrefd ontzettend eenkennig. Suikers zijn dan ook het enige wat deze kunnen metaboliseren. Er wordt niet voor niets gezegd dat je voor een tentamen wat zoetigheid moet eten.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Aspartaam

Aspartaam zou kanker kunnen veroorzaken.
Koffie ook.

Er zijn al meerdere onderzoeken naar aspartaam gedaan, maar inderdaad zijn er geen duidelijke antwoorden uitgerold. Tot die tijd zou ik zeggen dat men gewoon niet te veel light-producten nuttigt ( TE veel is altijd slecht natuurlijk :wink: ).

Men kan, zoals Wouter Masselink al zei, ook gewoon water drinken. Gezond en ik vind het ook best lekker.

Of Sourcy Sprankelsap. :) Dit is mineraalwater, gemengd met vruchtensap en zonder extra suikers en al die zooi. En het is best te drinken 8)

Berichten: 12.262

Re: Aspartaam

Van alle suikers afstappen is behalve onmogelijk ook zeer ongezond. Je hersenen zijn wat brandstof betrefd ontzettend eenkennig. Suikers zijn dan ook het enige wat deze kunnen metaboliseren. Er wordt niet voor niets gezegd dat je voor een tentamen wat zoetigheid moet eten.
Hier kan ik me echt niet in vinden. Het is pertinent onjuist dat je hersenen enkel kunnen werken op suikers uit de voeding, of zelfs uit glycogeen in je lever.

Als iemand vast, en gedurende meer dan enkele dagen dus geen suiker inneemt, blijft het brein werken. De hersenen kunnen zelf geen vet verwerken, maar de lever kan (lichaams)vet wel afbreken tot bepaalde ketonen die wel de hersenen bereiken en daar als brandstof dienen.

Bij zeer lage suikerinname is er niets aan de hand, dit gaat zsm naar de hersenen, terwijl de rest op vetten kan lopen. Wat dat aangaat is 50 gram koolhydraat per dag genoeg.

Berichten: 3.165

Re: Aspartaam

Wouter_Masselink schreef:  

Van alle suikers afstappen is behalve onmogelijk ook zeer ongezond. Je hersenen zijn wat brandstof betrefd ontzettend eenkennig. Suikers zijn dan ook het enige wat deze kunnen metaboliseren. Er wordt niet voor niets gezegd dat je voor een tentamen wat zoetigheid moet eten.  

Hier kan ik me echt niet in vinden. Het is pertinent onjuist dat je hersenen enkel kunnen werken op suikers uit de voeding, of zelfs uit glycogeen in je lever.  

Als iemand vast, en gedurende meer dan enkele dagen dus geen suiker inneemt, blijft het brein werken. De hersenen kunnen zelf geen vet verwerken, maar de lever kan (lichaams)vet wel afbreken tot bepaalde ketonen die wel de hersenen bereiken en daar als brandstof dienen.  

Bij zeer lage suikerinname is er niets aan de hand, dit gaat zsm naar de hersenen, terwijl de rest op vetten kan lopen. Wat dat aangaat is 50 gram koolhydraat per dag genoeg.
Dit klopt uiteraard. Eventjes aan toevoegen dat het metabolisme ook jouw spieren zal afbreken (waaronder de ademhalingsspieren). De hoge concentratie aan ketonlichamen gaat wel gepaard met serieus nadelige gezondheidseffecten.

Wat ik eventjes belangrijker vind is het volgende.

Suikers zijn slechts één vorm van koolhydraten. Uit zetmeel (een andere vorm van koolhydraten wat oa in aardappelen en brood zit) kan jouw lichaam ook makkelijk glucose vrijzetten. Uit cellulose kunnen de bacteriën in onze darmen weer glucose vrijzetten.

We kunnen dus perfect zonder de simpele suikers die gebruikt worden om iets te zoeten.

Je moet het ook weer niet overdrijven en helemaal geen suiker willen gebruiken, je mag ook een beetje genieten af en toe. Het gaat er om dat je niet te vaak op een dag iets met suiker eet en goed jouw tanden poetst.

Wat het dik worden betreft spelen de suikers een belangrijke rol maar de meeste obese mensen doen wel meer dingen fout (te veel vet, te weinig groenten, te weinig beweging). Bij mij speelt de hoeveelheid beweging een enorme grote rol, gewoon 60-70 km per week lopen maakt voor mij al enorm veel verschil.

Als je een zware fysieke inspanning moet leveren (zoals de marathon) dan doe je er het best aan om zo'n 2 uur voor de inspanning wat pasta of aardappelen of iets dergelijks te eten en een kwartier voor tijd de simpele suikers (zoals een mars). Dit omdat het één veel sneller beschikbaar is dan het ander.
Wat veel mensen willen is een minder ongezond product zonder daarvoor hun lifestyle te hoeven veranderen.  
Kijk, daar zit nu het grote probleem bij veel mensen. Ze zijn zo strontverwend dat ze nergens moeite voor willen doen en willen dan de meest onmogelijke dingen.

Als het zou kunnen dan zouden ze ook nog gaan eisen dat ze athletisch zouden zijn zonder ooit iets aan sport te doen :)

Met al die mogelijke bijwerkingen van aspartaam neem ik liever niet het risico, dat ze het eerst maar eens goed onderzoeken aangezien het aspartaam geen natuurlijke voedingsstof is maar uit het laboratorium komt. Geef mij dan maar gewoon suiker, dan krijg ik in ieder geval een duidelijk signaal van mijn lichaam wanneer ik te veel eet doordat ik zwaarder wordt en kan ik op tijd ingrijpen.
Alleen al het stoppen met suikergebruik is een zware zware opgave  

Suiker is zeer verslavend en ongezond voor het lichaam  
Het onderscheidt de kerels van de jongens :wink:
En of light cola vies smaakt lijkt nogal persoonlijk - sommige mensen walgen ervan, anderen proeven geen storend verschil.  
Dat is waar. Ik heb echter nog nooit iemand horen zeggen dat hij light lekkerder vind :wink:

Maar inderdaad, er zijn mensen die geen last hebben van die kenmerkende bijsmaak van aspartaam (beetje bitter of iets dergerlijks, in ieder geval vind ik het gruwelijk vies).
Dingen als light boter, chips, ijs, bier en dergelijke zijn een ander verhaal. Die leveren vaak maar 1/3e minder aan calorien, dus als je daar 2x meer van gaat eten ben je uiteindelijk slechter af. Bovendien wordt vet vaak vervangen door koolhydraat (voor de consistentie), en je kunt je afvragen of dat wenselijk is.
Ik gebruik alpro soya minarine. Weinig calorieën maar geen aspartaam. Ik smeer er echter veel meer van dan wanneer ik margarine zou gebruiken.

Die light-chips vind ik een probleem omdat lay's (smiths) bepaalde smaken alleen maar in light maakt. Ik wil die aspartaam niet maar wel incidenteel wat chips eten (enkel bij feestjes, ik koop het niet omdat ik anders tot mijn verbazing na een kwartier de zak al leeg heb gegeten :?: )

Berichten: 12.262

Re: Aspartaam

Ik heb echter nog nooit iemand horen zeggen dat hij light lekkerder vind
Dan bij deze de eerste :) . Al zal het misschien gewenning zijn, en bovendien vind ik het meer een verschil in textuur dan in smaak... maar ik ken meer mensen die cola light lekkerder vinden.
Die light-chips vind ik een probleem omdat lay's (smiths) bepaalde smaken alleen maar in light maakt. Ik wil die aspartaam niet maar wel incidenteel wat chips eten  
Zit in lightproducten als chips (veel) aspartaam? Ergens zou me dat verbazen omdat die toch niet uitgesproken zoet smaken... aan de andere kant zit er ook suiker in allerlei producten waarvan je het zo 123 niet verwacht.
Victory through technology

Reageer