Springen naar inhoud

Wetenschap toekomstige moordenaar van God

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

roald3

roald3

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 05:44

Zoals we allemaal zien ,lezen en ervaren denderd de wetenschap vooruit

Mijn vraag is vroeg of laat komt er een keer punt ,wanneer alle delen van de mens te vervangen zijn door technisch materiaal zoals de hersens vervangt word door een zelfleerde chip .

En als de mens geheel vervangen is met techinisch materiaal is er dan nog spraken van een ZIEL ?

Wanneer komt het punt wanneer er geen spraken meer is van een ziel ? als het hart vervangen word ? of het punt als de hersens vervangen word ? Dit zijn de zelfde vragen die de Boeddha kaasten naar diegene die in een ziel geloven ( in een kern ) , en hen wakker wilde kloppen , WAAR ZIT DIE ZOGENAAMDE ZIEL ??

Zodra de mens geheel vervangen is met zelfleerde en repareerde technologie en we niet meer hoeven te sterven dan is God vermoord en het geloof is uitgeroeit

Op dit punt komen we vroeg of laat

Lees ook even dit stuk over de posthumans ( vergevorderd techinish ubermens ) op wikipedia ( in het nederlands )

http://nl.wikipedia....wiki/Posthumans

En deze : de GROTE ommekeer in de technologie ( in het nederlands )

http://nl.wikipedia....e_singulariteit

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 06:56

Mijn vraag is vroeg of laat komt er een keer punt ,wanneer alle delen van de mens te vervangen zijn door technisch materiaal zoals de hersens vervangt word door een zelfleerde chip.

Ja hoor. Toedeloe.
Kan dit verplaatst naar theorievorming?

edit windsurfer: dit kan inderdaad beter naar theorievorming
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 07:42

Persoonlijk denk ik dat mens en dier zielen zijn (en dus geen ziel hebben). Een klein doch belangrijk verschil lijkt mij: Zielen kunnen sterven bijvoorbeeld.

Ziel is in deze context de persoon zelf, zijn identiteit, het individu (incl. gedachten, herinneringen, etc) die ontstaat door het complex samenspel van processen in het lichaam.

Geest is in deze context een onpersoonlijke activiteit of kracht die werkzaam is in het lichaam, die het leven instand houdt of mogelijk ''de vonk'' die het leven opstartte. Onmeetbaar in zichzelf, slechts waarneembaar door het resultaat: leven.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 08:27

@ mark34: heb je ook nog een duidelijke theorie over dit alles (onderbouwd) of blijft het bij een vraag?

Persoonlijk ben ik van mening dat wat als ziel wordt beschreven een ontwikkeling is van de zelfbewustheid van de mens en dat deze als geheel zin aan het leven wil geven met 'een ziel', wat dit ook maar moge betekenen. Zoals je zelf al zei, is het niet duidelijk waar de ziel is. Tevens is het bestaan van een ziel nooit aangetoond ('21 grams' is geen bewijs).

Waarom dan toch dit sterke geloof van sommige mensen in het bestaan van 'de ziel'?
"Meep meep meep." Beaker

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 08:40

En als de mens geheel vervangen is met techinisch materiaal is er dan nog spraken van een ZIEL ?

De vraag is, wat bedoel je met "ziel", en is er NU wel sprake van?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

roald3

roald3

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 09:11

De ziel de adem van God , wat ons beweegt en ons bewust maakt van het leven ( volgens Christendom/Islam ) dus de pilaar van het geloof , de ziel die naar de dood van het lichaam naar God gaat , dus over deze ziel heb ik het over

Dus gaat dit concept verloren als alles het gehele lichaam vervangen is door technologie , is er dan nog spraken van een zogenaamde ziel wat hier boven is beschreven ?

Dus ziel/bewustzijn

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 09:53

Merk op dat de bijbel roe'ach/pneu'ma (leterlijk: adem) gebruikt voor geest en dit wordt gebruikt als men het heeft over iets wat terugkeert naar god (bijvoorbeeld in Prediker 12:7)

De woorden ne'fesj/psu'che (letterlijk: ademer) worden met ziel vertaald worden gebruikt in de context van een levend lichaam (een ademer) van zowel mens als dier (Gen 2:7, 1Kor. 15:45-47). De bijbel is ook erg expliciet dat de ziel sterfelijk is (bv. Ezech. 18:20). De gedachte van een onsterfelijke ziel die na de dood verder leeft komt niet voor in de bijbel(vergelijk Pred 9:4-10).

Soms wordt in poetische/figuurlijke taal ne'fesj/psu'che gebruikt voor "het leven" (vergelijk 1 Kon 17:17-23) dit moet dan echter niet te letterlijk gelezen worden. Het betreft hier de gift van leven die alleen god kan geven.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 10:01

Als er niet een meer wetenschappelijke inslag komt in dit topic dan ben ik genoodzaakt om dit topic op slot te gooien.
"Meep meep meep." Beaker

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 10:26

Het lijkt mij meer een filosofische vraag dan een theorieontwikkeling.

ik denk dat de vraag is:

Zal de wetenschap met de tijd zowel "god" als ook begrippen als "ziel" en "geest" verdringen?

Stel dat als de mens steeds meer een cyborg wordt, is er dan nog ruimte voor spiritualiteit?

Of heeft de wetenschap en techniek dan alles tot koude materie gereduceerd?

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 11:18

Als er niet een meer wetenschappelijke inslag komt in dit topic dan ben ik genoodzaakt om dit topic op slot te gooien.

Het is verplaatst naar theorieontwikkeling maar het lijkt me meer in filosofie thuishoren. In welke zin moet het wetenschappelijker worden? De vraag of de mens in essentie niets meer dan een logische, mechanische constructie is lijkt me vanuit filosofisch oogpunt zeer relevant.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 11:41

Nou als het in theorieontwikkeling blijft staan wel, zoals het topic nu evolueerd zal het inderdaad beter naar filosofie kunnen.
"Meep meep meep." Beaker

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 14:58

De ziel de adem van God , wat ons beweegt en ons bewust maakt van het leven ( volgens Christendom/Islam ) dus de pilaar van het geloof , de ziel die naar de dood van het lichaam naar God gaat , dus over deze ziel heb ik het over  

Dus gaat dit concept verloren als alles het gehele lichaam vervangen is door technologie , is er dan nog spraken van een zogenaamde ziel wat hier boven is beschreven ?  

Dus ziel/bewustzijn

het zal in ieder geval wel lang duren voordat het lichaam 100% vervangen wordt door techniek, misschien nooit (maja zeg nooit nooit, hoewel dat elkaar tegenspreekt :))
in ieder geval, het is slechts een concept, of dat letterlijk bestaat is niet eens een ietsiepietse beetje zeker want ik zie daar geen enkele aanwijzing voor (heb je die wel: wil ze graag zien)
concepten komen en gaan, dat is de kern van het leerproces van de mens, niks blijft hetzelfde, alle kennis is dynamisch.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 16:31

Er gaan hier wat dingen door elkaar lopen.

De vraag of de mens een ziel heeft en wat dat dan wel mag wezen wordt al behandeld in een eigen topic onder filosofie.

Marks opening echter, zeker in combinatie met de door hem gegeven links naar post- en transhumanistische theorieŽn (zo te lezen vooral een hobby van 3de rangs science fictionauteurs met wetenschappelijke aspiraties), gaat over de vraag of machines menselijke eigenschappen kunnen krijgen en de gevolgen daarvan. Dat lijkt me meer een vraag voor de prullebak (hier ook welk aangeduid met theorievorming), zeker als films als The Matrix als serieuze toekomstvisies worden gepresenteerd.

Het is overigens Mark zelf die hier de verwarring sticht:

Lijkt mij een afgeleide vraag. Ik zou maar eens beginnen met de vraag of er dan nog wel sprake is van een mens.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 16:35

Mijn vraag is vroeg of laat komt er een keer punt ,wanneer alle delen van de mens te vervangen zijn door technisch materiaal zoals de hersens vervangt word door een zelfleerde chip .

Ik denk van wel, al zal het nog een hele tijd duren.

Ja, althans in dezelfde mate als daar nu sprake van is.

Ik zie de ziel niet als een los onderdeel, maar als een resultaat of functie van de chemische constructie die we zijn. Net zoals je karakter of je favoriete muziek niet direct zijn aan te wijzen in je hersens, maar wel volgen uit hoe het neurale netwerk in je hoofd aan elkaar geknoopt zit.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 16:39

Het is overigens Mark zelf die hier de verwarring sticht:

Lijkt mij een afgeleide vraag. Ik zou maar eens beginnen met de vraag of er dan nog wel sprake is van een mens.

Lijkt me een goeie vraag, wat is de essentie van een mens? Is er nog sprake van een mens als hij een houten been heeft? En een kunsthart? En als alles op de hersens na is vervangen door kunstmatige onderdelen, en vervolgens ook nog de hersens neuron voor neuron worden vervangen door plastic varianten. En het resultaat zegt zich nog steeds van zichzelf bewust te zijn, en emoties en gevoelens en gedachten en alles te hebben. Waarom zou dat geen mens zijn?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures