Hoe noem je je files?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Hoe noem je je files?

Ik heb nog nooit echt een goed systeem kunnen bedenken om files of documenten op de computer zo te benoemen zodat de naam uniek is, deze later is terug te vinden ongeacht dat het verplaats wordt of wanneer ik de details van de inhoud/onderwerp niet helemaal meer kan herinneren..

Heeft hier iemand wellicht een paar suggesties?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe noem je je files?

de datum in je document vermelden
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Hoe noem je je files?

Je kan (in Windows tenminste) niet alleen zoeken op bestandsnaam, maar je kan ook zoeken op inhoud van documenten. Op die manier hoef je geen details te weten van de inhoud van het bestand. Vul gewoon een paar woorden in, waarvan je zeker weet dat die voorkomen in het document. Gebruik daarvoor de standaard zoekfunctie van Windows, en kies daarbij voor 'Alle bestanden en mappen'. Bij 'Volledige of gedeeltelijke bestandsnaam' vul je *.* in. En bij 'Woord of uitdrukking in het bestand' vul je de zoektermen in. Je kan ook filteren op laatste wijziging, grootte en nog een aantal opties. Op deze manier hoef je je niet meer zo vreselijk druk te maken over hoe het bestand nou ook al weer heet.

Een datum toevoegen aan de bestandsnaam heeft niet zoveel zin. Want welke datum ga je daarvoor gebruiken: de datum dat je het bestand aangemaakt hebt, of de datum van de laatste wijziging? Ik denk het eerste. Maar wat dan als je een bestand aan het zoeken ben, dat je ongeveer een jaar geleden gemaakt hebt? Welke datum vul je dan in? Die datum weet je vast niet meer.

Zelf maak ik een hele zooi mapjes aan en nog meer submapjes, die ik als categorieen gebruik om een beetje orde te brengen in al m'n documenten. Het gebeurt zelden dat ik op zoek moet gaan naar een bestand.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 824

Re: Hoe noem je je files?

Het helpt ook altijd een hoop als je je files in mappen onder verdeelt. Moet je veel rapporten e.d maken is het misschien een goed idee om al je files per week of maand in mappen te zetten. Als je gewoon al je bestanden in een grote map zet is het logische gevolg natuurlijk dat je er héél lang over gaat doen om de juiste files te vinden. Ook is het handig als je je bureau blad overzichtelijk houdt.

Dus: hou je bureaublad zo leeg mogelijk en je harde schijf opgeruimd en geordend.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Hoe noem je je files?

Eigenlijk net zoals je het zou doen als je het op papier hebt. Overzichtelijke mappen maken, met submappen (vgl tabbladen) waarin je de bestanden opslaat. En inderdaad voorzien van een datum. Ik gebruik vaak de volgende notering:

(Bedrijf) onderwerp specifieke naam jaar maand dag versie.

Bijvoorbeeld:

AlbertHeijn Wm-vergunning reactie 061025-A.doc. En dat zou dan bijvoorbeeld staan onder

BedrijvenBreda(klantnummer)Albert HeijnCorrespondentie
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 201

Re: Hoe noem je je files?

Gewoon ik noem ze naar wat ze zijn :)

ArtiestX - Nummer342.mp3

Boekverslag Repelsteeltje.doc

De datum en tijd staan meestal in de lijst met bestanden. Althans ik gebruik Windows Commander a.k.a. Total Commander.
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Hoe noem je je files?

Voor elk project een map met submappen.

Men kan bij een file een codering plaatsen met letters en een teken

De filename bouwt men op met projectnaam (is ook de map naam)

en dan een naam en dan kan men een codering plaatsen.

Gebruik in filenamen geen punten en # tekens.

Voor de codering kan men bijv een % teken toepassen.

Voor files met wiskunde gebruikt men dan %W en voor biologie een B.

Als men nu de letters in de codering op alfabet sorteert is een file met wiskunde en biologie een %BW.

Met zoek file en dan met %BW gebruik kan men zaken terugvinden.

Gebruik bij een naam ook geen afkortingen :

documentatie is dan geen D of DCM etc. DOC zal zog gaan.

Lange filenamen zijn als beste toepasbaar.

Voor een backup folder gebruik ik backup en dan elke map die men erin zet een datum meegeven.

Omdat je gehele project in een folder zit kan men gemakkelijk met een kopie handeling een backup van je project maken.

In een project kan men mappen maken met OUD, ROMMEL, EDIT.

Voor de projectnamen gebruik men geen lange teksten.

Voor een biologie studie naar schilpadden past men bijv de naam toe:

SCHILDPADDOR of BIOTURTLE of een naam zoals NINJAR.

In de map even een txt file met info plaatsen omtrent wat het project inhoudt met data etc.

Een mens vergeet wel eens wat...

Ik gebruik voor mijn compiler programma inzake de geheugens namen van stripfiguren.

Bijv wicky, zorro, wiske etc.

Misschien heb je er wat aan, veel succes ermee.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Hoe noem je je files?

Op dit moment gebruik ik voor het archiveren van documenten die niet meer veranderen (final):

datum initialen andere-partij - korte omschrijving

Code: Selecteer alles

20061206 gmlk asdf - status raport

20061207 gmlk qwer tyu - bestelling

20061205 gmlk ---- - notebook page 54-5
Voor andere doeleinden heb ik nog niet echt een goede naamgeving gevonden.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Hoe noem je je files?

gmlk schreef:Op dit moment gebruik ik voor het archiveren van documenten die niet meer veranderen (final):

datum initialen andere-partij - korte omschrijving

Code: Selecteer alles

20061206 gmlk asdf - status raport

20061207 gmlk qwer tyu - bestelling

20061205 gmlk ---- - notebook page 54-5
Welke datum? Aanmaakdatum of datum van voltooiing? Als je het laatste bedoelt, is dat in elk geval overbodig, want standaard houdt Windows de datum bij dat het document voor 't laatst gewijzigd is.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Hoe noem je je files?

Ik gebruik gewoon mappen. Beetje afhankelijk van het onderdeel komen er mappen in mappen in die mappen etc. :) En vervolgens benaam ik ze zo, zodat ik weet wat het is.

Op de Z schijf* die ik op school heb, beginnen alle bestanden met de afkorting van het vak, gevolgd door een duidelijke naam die de inhoud dekt.

*Elke leerling heeft zijn eigen Z schijf waarop hij/zij bestanden kan opslaan. Een soort 'Mijn documenten' waar dan alleen die ene leerling bijkan. Of het creëren van mappen mogelijk is, weet ik eigenlijk niet. Nooit geprobeerd... Toch eens doen. :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Hoe noem je je files?

zpidermen schreef:
gmlk schreef:Op dit moment gebruik ik voor het archiveren van documenten die niet meer veranderen (final):

datum initialen andere-partij - korte omschrijving

Code: Selecteer alles

20061206 gmlk asdf - status raport

20061207 gmlk qwer tyu - bestelling

20061205 gmlk ---- - notebook page 54-5
Welke datum? Aanmaakdatum of datum van voltooiing? Als je het laatste bedoelt, is dat in elk geval overbodig, want standaard houdt Windows de datum bij dat het document voor 't laatst gewijzigd is.
Merk op dat dit het permanente archief is, niet de active werk ruimte. Het is de datum waarop het document formeel final is geworden en dat is niet perse de datum van laatste wijziging die het filesystem zal vermelden.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Hoe noem je je files?

gmlk schreef:Op dit moment gebruik ik voor het archiveren van documenten die niet meer veranderen (final):

datum initialen andere-partij - korte omschrijving

Code: Selecteer alles

20061206 gmlk asdf - status raport

20061207 gmlk qwer tyu - bestelling

20061205 gmlk ---- - notebook page 54-5
Waarom begin je met 'datum' en niet bijvoorbeeld met 'andere partij'? Dat laatste lijkt me makkelijker met terugzoeken. En waarom kies je ervoor om je eigen initialen in de bestandsnaam te zetten? Lijkt mij een beetje overbodig.

Voor de situatie die je hierboven schets zou ik het volgende doen: voor elke andere partij een apart mapje maken en de bestanden als volgt noemen: <korte omschrijving><datum>.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Hoe noem je je files?

Waarom begin je met 'datum' en niet bijvoorbeeld met 'andere partij'? Dat laatste lijkt me makkelijker met terugzoeken.
Terug zoeken doe ik niet met de hand, daar gebruik ik software voor. Grep en Spotlight voornamelijk. Dan is het handiger om een eenvoudig te parsen formaat te gebruiken die ook nog eens makkelijk chronologisch gesorteerd wordt.

De naam van de andere partij is een vrijwel willekeurige string: op dit moment staat die tussen de initialen en een " - " (spatie, streepje, spatie). Dat is vrij eenvoudig te parsen door de computer. Merk ook op dat daarna een omschrijving volgt die ook vrijwel willekeurig mag zijn.
En waarom kies je ervoor om je eigen initialen in de bestandsnaam te zetten? Lijkt mij een beetje overbodig.
Ik ben niet de enige hier.
Voor de situatie die je hierboven schets zou ik het volgende doen: voor elke andere partij een apart mapje maken en de bestanden als volgt noemen: <korte omschrijving><datum>.
Ik denk dat ik het per jaar ga indelen aangezien de oudere documenten zelden nog relevant zijn.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Hoe noem je je files?

zpidermen schreef:Voor de situatie die je hierboven schets zou ik het volgende doen: voor elke andere partij een apart mapje maken en de bestanden als volgt noemen: <korte omschrijving><datum>.
Ik denk dat ik het per jaar ga indelen aangezien de oudere documenten zelden nog relevant zijn.
Ik zou de volgende volgorde gebruiken dan:

Jaar - Andere partij - <Korte omschrijving><Datum>

Mja, dat zeg ik en wie ben ik om dat te zeggen? [rr]
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Reageer