[Elektriciteit] Superpositie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

[Elektriciteit] Superpositie

Ik heb een kleine onduidelijkheid ivm de superpositiestelling om een netwerk op te lossen :?: . Ik heb geen scanner, de oefening inscannen is dus geen optie (tekenen op de pc kan wel maar neemt wel even tijd) maar ik ga m'n vraag maar in het algemeen stellen:

Stel je hebt een netwerk met 2 spanningsbronnen in, je gaat dus beiden eens appart kortsluiten om dan twee keer de deelstromen te vinden in elke tak van het netwerk. Wil je nu de combinatie weten van deze stromen moet je iets zoals dit doen op het einde:

I = I' + (of -) I'' (dus de stromen in beide gevallen).

Nu begrijp ik echt niet wanneer het + of - moet zijn. Heeft dit te maken met hoe de stroom loopt in die tak in beide gevallen, of moet je op de spanning letten (kheb echt geen idee :) )

Berichten: 98

Re: [Elektriciteit] Superpositie

Ik weet niet zeker of ik je vraag goed begrijp, maar zoals ik je vraag interpreteer is dit het antwoord:

Je kijkt simpelweg naar de stroomrichting. Is die bij beide stromen gelijk, dan tel je ze op. En anders trek je ze af.

Ben benieuwd of ik je hiermee geholpen heb.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Elektriciteit] Superpositie

Ok ja dat was het antwoord dat ik dus zocht. M'n voorbeeld oefening heb ik dus verkeerd overgeschreven (ver van het bord zitten is ook niet alles :) ). Maar ik begrijp waar ik moet op letten nu :?:

Berichten: 98

Re: [Elektriciteit] Superpositie

Ah, gelukkig. Soms kan het heel makkelijk zijn he. Succes verder.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Elektriciteit] Superpositie

Ik snap de crux niet van dit experiment, en daarom lees ik het misschien wel helemaal verkeerd.

Als ik twee identieke spanningsbronnen parallel aan elkaar over één weerstand zet, dan maakt het voor de stroomsterkte door de weerstand toch geen fluit uit of ik nou een van de spanningsbronnen weghaal of niet??

Afbeelding

afgezien van inwendige weerstand van de spanningsbronnen maakt het toch niks uit of ik de schakelaar indruk of niet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 98

Re: [Elektriciteit] Superpositie

De TS heeft toch geen netwerk als voorbeeld gegeven? Wanneer er met beide spanningsbronnen een verschillende weerstand in serie staat, dan zul je het probleem op moeten lossen op bijvoorbeeld de manier die de TS aangeeft. Bij het circuit dat jij tekent hoeft dat uiteraard niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Elektriciteit] Superpositie

Ja het ging inderdaad over een netwerk met verschillende takken, en verschillende weerstanden.

Reageer