[Mechanica] hoeksnelheid e.d.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 76

[Mechanica] hoeksnelheid e.d.

Hallo, ik vroeg mij het volgende af in het oplossen van mijn vraagstukken..

Beschouw de volgende figuur even:

de straal van de cirkel met middelpunt M is 2m

De afstand van het punt M tot het punt A is 1m

en
\(v_M = 3 m/s\)


Afbeelding

is dan
\(v_A\)
ook gelijk aan 3 m/s ???

_____

Ik dacht eerst van niet, maar mijn uitkomst van een vraagstuk klopt precies anders niet....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] hoeksnelheid e.d.

Ik zie geen punt M behalve het middelpunt, en daarmee praten we waarschijnlijk over een horizontale snelheid, de as van een wiel dat over de straat rolt?

Afbeelding

Dan heeft punt A een snelheidscomponent van die draaiing én van die voorwaartse beweging. Ik heb hier alleen die component van de draaiing getekend.

Zou je eerst eens kunnen proberen te bedenken hoe de snelheid van de rode, violette en bruine punten eruitzien (grootte en richting?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Mechanica] hoeksnelheid e.d.

Ik denk, dat je de helft van de opgave weglaat. Is het een schijf? Draait de schijf rond, zo ja wat is W? Is er ook nog een andere snelheid, hoe is die dan gericht?

Berichten: 76

Re: [Mechanica] hoeksnelheid e.d.

er staat in de opgave gewoon dat
\(v_M\)
gelijk is aan 3 m/s. het is maar een klein deel van een lange opgave maar dit vroeg ik mij af om het op te lossen.
\(v_M=r.W => W= 3/2 rad/s\)
\(v_A=r.W=> v_A=3/2 m/s\)
ik hoop dat dit niet waar is, want dan is mijn hele oefening fout dusja

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Mechanica] hoeksnelheid e.d.

mathieu_vd schreef:er staat in de opgave gewoon dat
\(v_M\)
gelijk is aan 3 m/s. het is maar een klein deel van een lange opgave maar dit vroeg ik mij af om het op te lossen.
\(v_M=r.W => W= 3/2 rad/s\)
\(v_A=r.W=> v_A=3/2 m/s\)
 ik hoop dat dit niet waar is, want dan is mijn hele oefening fout dusja
Kennelijk is de tekening van Jan correct? Ik moet zeggen dat je zelfs niet de moeite neemt om in te gaan op mijn vragen!

Berichten: 76

Re: [Mechanica] hoeksnelheid e.d.

nouja, in mijn mechanica boek staat niet in of het een schijf is ofzo hoor..

En W kan je berekenen adhv de gegevens, maar mijn vraag is simpel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] hoeksnelheid e.d.

De vraag is helemaal niet zó simpel, mathieu. Totdat we zeker weten wat er met die schijf precies aan de hand is kun je niet bedenken wat dat punt A allemaal doet.

Is het een wiel dat over straat rolt zoals ik vermoed? Of wat? De opgave moet duidelijk zijn, want anders kunnen we net zo goed ophouden.

Als je een goed antwoord wil, zul je een goede vraag moeten stellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica] hoeksnelheid e.d.

Dit wiel is in beweging anders heeft de vraag geen zin Jan!

Als dat wiel zich beweegt met 3 m/sec,bewegen alle punten op dit cirkelvlak (wiel) zich met die snelheid in horiz.richting en is de verplaatsing van al die punten 3 m na 1 sec.

Door de beweging is ook de omtreksnelheid gelijk aan de hor.snelheid,de omtreksnelheid van punt A,die op de halve straal ligt zal de helft bedragen.

Dit is redenatie,mogelijk moet dit met formules worden opgelost en dat laat ik aan ander geleerden over! :wink:

Berichten: 76

Re: [Mechanica] hoeksnelheid e.d.

ik zal even de opgave posten...

Het is een oefening over de samengestelde beweging, bedoeling is dus dat je een relatieve, sleep en absolute snelheid aanduid.

Ik denk dat je in deze oefening moet werken met 2 bewegende assenstelsels, 2 translerende denk ik?( of een roterende en een translerende? )

Zodat je de volgende snelheden hebt:
\(v_s_1, v_r_1, v_r_2, v_s_2\)
ik heb al vanalles geprobeerd maar die 0,45 m/s kom ik toch niet uit..

Afbeelding

alvast bedankt e jongens!!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] hoeksnelheid e.d.

Dus toch.....

hehe, alleen moeten we dus niet de totale snelheid van punt P hebben, maar de x-component daarvan

punt P beweegt in de x-richting met een snelheid van 0,6 m/s, maar tegelijkertijd ook schuin naar achter/beneden langs de raaklijn van de cirkel die door P beschreven wordt

straal wiel is 0,2 m, het wielvlak legt 0,6 m/s af, de hoeksnelheid van het wiel moet dan 0,6/0,2 = 3 rad/s zijn.

punt P heeft diezelfde hoeksnelheid, 3 rad/s, maar de straal is slechts 0,1 m hier, de v-vector van P langs de raaklijn is dus 0,3 m/s groot.

Afbeelding

bereken de lengte van de lichtblauwe snelheidsvector (de x-component van de snelheid van P, wat goniometrie dus) en stel die samen met de snelheidsvector van het wiel)..

:)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica] hoeksnelheid e.d.

Op het punt P werkt de omtreksnelheid van het wiel en wel met de halve omtreksnelheid = 3 m/sec als tegenwerkende kracht.Die ontbonden onder een hoek van 60graden levert een horizontale tegengestelde kracht op van 1,5 m/s en is dus de horiz.beweging van het blok 4,5 m/sec!

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica] hoeksnelheid e.d.

Je was me toch weer voor JanvdV!

Berichten: 76

Re: [Mechanica] hoeksnelheid e.d.

aaah, oki volledig begrepen, jullie maken mechanica wel makkelijker,

wij hadden het in de les nogal ingewikkeld gezien.. maar aangezien ze toch niet naar je oplossingsmethode kijken, is dit wel een goede oplossing...

Hartelijk bedankt jongens!!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] hoeksnelheid e.d.

Dit is niet EEN goede oplossing, dit is DE goede oplossing.

Dit is de methode om bewegingsmechanica aan te pakken, zien wat er gebeurt, bewegingen splitsen en die apart afhandelen, later samenvoegen.

Je kunt ook nog wiskundig de bewegingsvergelijkingen vectorieel afwerken, en dan krijg je wel een antwoord, maar geen idee wat je gedaan hebt.
jullie maken mechanica wel makkelijker,
Mechanica moeilijk? Welnee. Zolang je het maar logisch aanpakt en stap voor stap doet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica] hoeksnelheid e.d.

Nog een aanvulling:

Als het wiel het punt P (als ik me niet vergis,heb geen prent voor mijn neus) verplaatst naar 60graden boven de as en dus 180 graden verder gedraaid,krijgt het blok een snelheid van 7,5 m/sec (6+1,5) ;het blok maakt dus een schokkende beweging (wisselende snelheid) en gemiddeld weer 6 m/sec!

De bloksnelheid maakt wrs.een sinusgolfbeweging?

Reageer