Mensheid verbruikt tegen 2050 equivalent van twee aardbollen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 321

Mensheid verbruikt tegen 2050 equivalent van twee aardbollen

Mensheid verbruikt tegen 2050 equivalent van twee aardbollen

We souperen de natuurlijke rijkdommen van onze planeet veel sneller op dan dat de Aarde ze opnieuw kan aanmaken. Als er niets verandert, dan zal de mensheid in 2050 het equivalent verbruiken van twee aardbollen. Die waarschuwing heeft het Wereldnatuurfonds (WWF) dinsdag gelanceerd.

Om de twee jaar meet het WWF de druk die de mens uitoefent op de natuur. De vernietiging van het milieu blijkt een nooit eerder gezien ritme te hebben bereikt. Zo werd in 2003 25 procent te veel geconsumeerd in vergelijking met wat de Aarde kan regenereren. In 2001 was dat nog 21 procent.

Consumptiepatroon

Anders gesteld: de Aarde heeft een jaar en drie maanden nodig om te produceren wat door menselijke activiteit opgesoupeerd werd in 2003. Volgens het WWF begon het consumptiepatroon van de mens de natuurlijke rijkdommen te overstijgen vanaf de jaren '80. In 2003 bedroeg die menselijke "stempel" 2,2 hectare per inwoner, terwijl de Aarde slechts 1,8 hectare per hoofd kan bieden

Vitale keuzes

James Leape, de directeur-generaal van het WWF, riep dinsdag op snel "vitale keuzes" te maken voor de toekomst van onze planeet. Het WWF maakt zich met name zorgen over de snelle groei in het verbruik van vervuilende brandstoffen (olie, gas en steenkool). Dat verbruik vernegenvoudigde tussen 1961 en 2003. (belga/hln)

kan heel raar zijn heo ik dit verwoord of zo maar moeten wij ons echt zorgen maken dat de bv olie en andere stoffen uitgeput raken, de evolutie van de tijd heeft toch al aangetoond dat er altijd nieuwe stoffen gevodnen worden , nieuwe manieren om zeg maar bv met de auto te rijden maar dan op waterstof ,zonne-energie( nog niet echt ver ontwikkeld maar toch)

Berichten: 824

Re: Mensheid verbruikt tegen 2050 equivalent van twee aardbollen

Kwalijke zaak... :)

Gelukkig heeft Ockels weer wat leuks uitgevonden. Misschien wel van gehoord; energie opwekken mbv van vliegers. Waren er maar meer mensen die het beste beentje voor zetten voor Moeder Aarde...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 329

Re: Mensheid verbruikt tegen 2050 equivalent van twee aardbollen

kan heel raar zijn heo ik dit verwoord of zo maar moeten wij ons echt zorgen maken dat de bv olie en andere stoffen uitgeput raken, de evolutie van de tijd heeft toch al aangetoond dat er altijd nieuwe stoffen gevodnen worden , nieuwe manieren om zeg maar bv met de auto te rijden maar dan op waterstof ,zonne-energie( nog niet echt ver ontwikkeld maar toch)
"de evolutie heeft toch al aangetoond dat er altijd nieuwe stoffen gevonden worden"

Nou, dat 'altijd' is wel erg dapper gebezigd hier. Dat moeten we nog maar afwachten he? En over welke tijdspanne hebben we het eigenlijk helemaal? De mens met zijn cultuur bestaat ongeveer 40.000 jaar, dus we zijn volkomen newbies binnen de evolutie, en sinds een klein aantal eeuwen zijn we bezig met onze roofbouw, die de laatste anderhalf eeuw -vanaf de industriële revolutie- pas echt goed en met een enórme vaart tot ontwikkeling komt.

Dit is een heel nieuw fenomeen op deze planeet, en ik zie geen enkele reden om te menen dat we 'zoals altijd gebleken is' op tijd oplossingen zullen vinden om een verwoesting van onszelf/deze planeet te voorkomen,- wat ik uiteraard wél hoop.
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Mensheid verbruikt tegen 2050 equivalent van twee aardbollen

kan heel raar zijn heo ik dit verwoord of zo maar moeten wij ons echt zorgen maken dat de bv olie en andere stoffen uitgeput raken, de evolutie van de tijd heeft toch al aangetoond dat er altijd nieuwe stoffen gevodnen worden , nieuwe manieren om zeg maar bv met de auto te rijden maar dan op waterstof ,zonne-energie( nog niet echt ver ontwikkeld maar toch)
De eerste de beste reactie op de waarschuwing van het WWF is dus als ik je goed begrijp kort samengevat: 'het zal toch wel niet zo'n vaart lopen..?' Nu ben ik op zich niet zo bang voor jouw reactie, maar ik ben heel erg bang dat de machthebbers op moeder aarde er net zo over denken... Kijk maar naar de houding van de V.S. tot het broeikaseffect, oid. Wat als het nou wel eens zo'n vaart loopt?

Kijk, we kunnen wel met een paar dikke oogkleppen naar bijvoorbeeld auto's op zonne-energie gaan zitten staren en bij onszelf denken: zie je wel, het zal vast wel niet zo'n vaart lopen. Nou, ten eerste dragen auto's op benzine slechts ten dele bij aan de klimaatsverandering, dus als je dat probleem oplost, moet je daarnaast nog steeds een heleboel andere problemen op zien te lossen.

Maar veel belangrijker is dat ik het nog helemaal niet zo 1, 2, 3 zie gebeuren dat bijvoorbeeld benzineauto's allemaal vervangen gaan worden door electroauto's... Dat doe je namelijk niet zomaar. Je moet met allerlei factoren rekening houden, en de ergste factor zijn misschien wel de grote olie- en benzinemaatschappijen. Denk je dat die mee gaan werken aan een alternatief voor de benzineauto? Ik denk het niet. Geld is veel belangrijker. Vinden zij.

En wat denk je van al die (inmiddels) miljarden mensen in ontwikkelingslanden? Denk je dat die hun zuurverdiende autootjes om gaan ruilen voor een onbetaalbare electroauto? Dat kost klauwen vol met geld? Oh, wacht ff... dat hebben ze niet! Wie gaat dat dan betalen? Helemaal niemand natuurlijk. Dus die benzineautootjes gaan gerust nog wel wat jaartjes mee.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over dingen als alternatieve energiebronnen, bijvoorbeeld kerncentrales. Want dan los je misschien wel het koolstofbrandstofprobleem op, maar je krijgt er gelijk wel een enorm ander probleem (kernafval) voor in de plaats...

Gisteren op de radio zei het WWF: 'De wereld gaat naar de *****'. Nouja, iets genuanceerder dan, maar het komt wel op hetzelfde neer.

En wat doe jij om het probleem tegen te gaan?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Mensheid verbruikt tegen 2050 equivalent van twee aardbollen

@dumery: Als je teksten citeert van anderen, moet je de bron erbij vermelden. Zie regels. Dit ivm de auteurswet en dat wij graag weten welke bronnen je gebruikt. Dus ter volledigheid: de tekst komt van http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_28366...tml?wt.bron=RSS

Voortaan even op letten aub.

Verder ben ik het eens met Zpidermen. Als we allemaal denken dat het zo'n vaart niet loopt, dan zal er ook niets veranderen. Zolang het nu allemaal nog goed gaat, waarom dan zorgen maken over de dag van morgen, is de algemende gedachte. En als het dan op is, zien we wel weer verder, niet waar? NIET WAAR dus. Stel je eens voor dat de olie echt bijna op is. Als je dan pas gaat nadenken over hoe we ons anders moeten gaan verplaatsen, vervolgens gaan testen en dan pas een infrastructuur gaan aanleggen, dan moet je eens voor je zien hoe lang dat gaat duren en hoe we ons in die tussentijd dan gaan verplaatsen. En nu heb ik het over vervoer, maar vrijwel alle machines hebben ook olie nodig om te kunnen draaien.

Idemdito voor staal, koper, aluminium, enz. Daarom is het nodig dat we nu al voorzieningen gaan treffen om te voorkomen dat het straks op gaat.

Denk aan het zinnetje van de brandwondenstichting: voorkomen is beter dan genezen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 824

Re: Mensheid verbruikt tegen 2050 equivalent van twee aardbollen

Denk aan het zinnetje van de brandwondenstichting: voorkomen is beter dan genezen.


En dát is nou juist wat níet gebeurd. Mensen vinden iets uit waardoor ze op langer termijn in de problemen komen en vervolgens moeten ze daar voor weer wat nieuws uitvinden. En dan moet je niet vreemd opkijken als die oplossing later weer een probleem wordt. Ze maken het zichzelf alleen maar moeilijker...zucht :)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 26

Re: Mensheid verbruikt tegen 2050 equivalent van twee aardbollen

Ik vind jullie wel erg pessimistisch. Het zou best kunnen dat we een ernstig probleem hebben met benzine voor vervoer, maar het lijkt me logischer dat de mensen dan gewoon minder gaan reizen. De tijd heeft aangegeven dat hoe makkelijker men verder kan reizen des te verder gaat men dit doen. De marktwerking zorgt er dan toch gewoon voor dat niemand in maastricht in den haag gaat werken.

Kernafval vind ik helemaal onzin. Dit ligt niemand in de weg en kan goed gecontroleerd worden. Het grote probleem hiervan is echter dat er maar heel weinig kernenergie opgewekt kan worden om een gignatische oliehoeveelheid te vervangen.

De rest van de natuurlijke grondstoffen zet ik ook vraagtekens bij. Als deze gewonnen kunnen worden uit erts moeten deze toch ook weer te reinigen zijn tot schone grondstoffen ? Je kan natuurlijk ook bedoelen dat er straks te veel mensen zijn voor te weinig grondstoffen.

Dit probleem zal zichzelf ook vanzelf oplossen hoe cru het ook klinkt. Als er te weinig grondstoffen zijn zullen de mensen vanzelf minder oud worden of zich moeilijker voortplanten.

Nu de vraag is het aan ons om bijvoorbeeld te zeggen dat mensen maar een X aantal kinderen mogen. Dit is gebeurd in china en hier is men niet echt over te spreken. Ook zal dit bijna niet praktisch toe te passen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Mensheid verbruikt tegen 2050 equivalent van twee aardbollen

2050? 44 jaar is erg lang....

34 jaar geleden werd dit geschreven:

Limits to growth, Club of Rome, 1972

http://www.clubofrome.org/docs/limits.rtf
Without such a goal and a commitment to it, short-term concerns will generate the exponential growth that drives the world system toward the limits of the earth and ultimate collapse.
Don't just talk, show your work.

Berichten: 582

Re: Mensheid verbruikt tegen 2050 equivalent van twee aardbollen

De mensheid mag alleen maar hopen dat het meevalt. Wat als er geen bronnen meer beschikbaar zijn? Als ze na een jaar of 40 opgebruikt zijn, wat dan.

Met de komst van o.a. China als grootverbruiker van grondstoffen kan dat wel eens waar worden.

Die gene die het meest betaald zal auto kunnen blijven rijden (bij wijze van spreken) . En anders zal de energie met geweld worden toegeeigend, á la oorlog in Irak.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 21

Re: Mensheid verbruikt tegen 2050 equivalent van twee aardbollen

Mooi thema: energie en energieverspilling.

Wie doet het?

De mens.

Oplossing:

ontwikkel een nieuw soort mens, die minder consumeert en minder vervuilt.

Ik ga hier iets over publiceren in het Engels voor ezine The Globalist binnen enkele maanden. Mooi thema. Consumptie is heel complex in de economie. Als interdisciplinaire onderzoeker heb ik al veel ontdekt. Ik moet echter alles nu in het Engels gaan uitwerken om op global scale invloed uit te oefenen. Ik ga ook WWF benaderen voor samenwerking en een nieuwe strategie.

Kijk zuiver technisch gezien kan het energie-, water- en grondstoffen verbruik al met 90 procent omlaag binnen een jaar tijd, met minimale simpele investeringen.

Je moet dan als burger totalitair gaan denken over deze dingen en veel feiten leren.

Ja, technisch kan al alles op dit moment. Waar zit dan het probleem?

Antwoord:

de consumerende burgers, die als kippen zonder kop consumeren.

snap je het nu?

Dewanand
Kritisch Podium Dewanand

kritisch over de multikul

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Mensheid verbruikt tegen 2050 equivalent van twee aardbollen

Quote van de dag: :)
Wie doet het?  

De mens.  

Oplossing:  

ontwikkel een nieuw soort mens, die minder consumeert en minder vervuilt.


Ga je in die engelse publicaties van jou ook je uitspraken en getallen niet staven met referenties naar internationaal erkende bronnen?

Reageer