[Natuurkunde] Lorentzkracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 267

[Natuurkunde] Lorentzkracht

Ik heb nog steeds moeite me voor te stellen wat de Lorentzkracht inhoudt en omdat ik opgaven heb die daar overgaan is het wel handig als ik weet wat het precies is.

De formule F = q(E + v x B) gaat over de kracht die op een geladen deeltje werkt in een elektromagnetisch veld. Nu neem ik twee magneetjes met daartussenin een draad waar stroom doorheen loopt. Is de Lorentzkracht dan de kracht die wordt uitgeoefend op een individueel electron dat door de draad loopt?
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Berichten: 98

Re: [Natuurkunde] Lorentzkracht

Ja, dat klopt. En Omdat er zo veel elektronen door dat draadje lopen, is de kracht die op de draad uitgeoefend wordt gelijk aan de som van de krachten die op de individuele elektronen uitgeoefend wordt. Als je een draad met oppervlakte A en lengte L neemt dan kan je de Lorentzkracht schrijven als:
\(\overrightarrow{F}=(q\overrightarrow{v}\times\overrightarrow{B})nAL\)
(Waarbij v de drift-snelheid van de elektronen is, en n het aantal elektronen in de draad.)

De stroom in de draad is gelijk aan:
\(I = nqvA\)
En als je bovenstaande combineert kan je de totale magnetische kracht op de draad schrijven als:
\(\overrightarrow{F}=I\overrightarrow{L}\times\overrightarrow{B}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: [Natuurkunde] Lorentzkracht

Dank voor je uitleg.
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Reageer