Prikkelende niet al te moeilijke wiskundige raadsels gezocht

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 210

Prikkelende niet al te moeilijke wiskundige raadsels gezocht

Ik ben met paar medestudenten bezig met het organiseren voor een open dag van leraren opleiding wiskunde en bedrijfswiskunde aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en daar heb ik nog wat voor nodig: Wiskundige raadsels. We willen door de hele school allemaal raadsel hangen die echt prikkelen, ook voor de niet wiskunde-nerds (no offence). Op die manier willen we mensen ons lokaal binnen zien te lokken.

Reden: te weinig wiskundigen. Op dit moment zijn er gewoon te weinig studenten die wiskunde willen doen, en de opleiding bedrijfswiskunde heeft ook nog eens te kampen grote onbekendheid.

Daarom het volgende: weten jullie leuke wiskundige raadsels die elk beetje wiskundig aangelegd persoon kunnen prikkelen?? Ze moeten dus niet te moeilijk zijn, want de echte super wiskundigen komen toch wel, wij willen de twijfelaars ook overhalen om naar ons te komen.

Bij voorbaad dank!
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Re: Prikkelende niet al te moeilijke wiskundige raadsels gezocht

Even gecopiëerd van een plek waar het niet thuis hoort. Er moet nog een leuk plaatje bij gemaakt worden.

Dit is een aardig probleem dat ook nog leuk is als je het antwoord niet weet.

Er staan drie kabouters in een rij. De voorste kan de achterste twee niet zien. De tweede ziet alleen de kabouter voor hem. De achterste kan de twee kabouters voor hem zien. Ze weten niet of ze een blauwe muts of een rode muts ophebben. Ze weten wel dat er in totaal twee blauwe en drie rode puntmutsen beschikbaar waren. Op een gegeven moment zegt iemand: als je me als eerste vertelt welke kleur puntmuts je op hebt krijg je een heleboel voorraden voor de winter. Maar: als je het fout hebt dan moet je de hele winter in het ijspaleis van de wrede ijskoningin butler spelen (en dat is het ergste wat een kabouter kan overkomen). Na een tijdje zegt de voorste kabouter welke kleur puntmuts hij op heeft. Hij heeft het goed. Welke kleur had hij op?

Ik geef er maar gelijk het antwoord bij:

De kabouters heten van voor naar achter 1,2 en 3.

Er kunnen geen 3 blauwe mutsjes zijn.

Dus als 1 en 2 een blauw mutsje op zouden hebben, had 3 geweten dat ie een rood mutsje op heeft. Maar 3 roept niet dat ie weet wat ie op zijn kanus heeft.

Dus 1 en 2 hebben niet beide een blauw mutsje op.

Als 1 een blauw mutsje op heeft, denkt 2: "Als ik een blauw mutsje op heb, dan zal 3 roepen dat ie een rode op heeft. Maar 3 roept niets, dus heb ik geen blauw mutsje op. Dus roept 2 dat ie een rood mutsje op heeft.

Maar 2 roept niets, dus 1 heeft geen blauw mutsje op, maar een rood, en dat roept ie.

Kortom 1 heeft een rood mutske op.

Re: Prikkelende niet al te moeilijke wiskundige raadsels gezocht

Ook dit probleem staat ergens op een verkeerde plek:

Afbeelding

Op het plaatje is een plattegrond van een villa met 5 kamers met in totaal 16 deuren.

Als je een deur passeert doe je hem onmiddellijk op het slot zodat je er niet een tweede keer door kunt.

Het probleem is nu: Kan ik een wandeling maken langs alle kamers en daarbij alle deuren op slot doen?

Oplossing probleem:

Als ik een kamer aandoe, dan doe ik 2 deuren op slot, namelijk de deur waarlangs ik de kamer binnenkom en de deur waarlangs ik die kamer weer verlaat.

De kamers links-boven en rechts-boven hebben 4 deuren, dus deze kamers kan ik elk 2 maal aandoen.

De overige 3 kamers tellen 5 deuren. Deze kamers kan ik ook elk 2 maal aandoen. Je houdt dan 1 deur over. Kom je de kamer via die laatste deur binnen, dan kun je er niet meer uit. Dus deze 3 kamers zijn het eindpunt (of startpunt, want dat kan ook) van de reis. Kies je 1 van deze 3 kamers als startpunt en 1 van deze 3 kamer als eindpunt van de reis, dan zal de derde kamer een deur hebben die niet op slot gedaan is. Alle kamers op deze manier op slot doen kan dus niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Prikkelende niet al te moeilijke wiskundige raadsels gezocht

Hmm, dat zijn al aardig lange raadsels!! Het gaat erom dat het in 1 of 2 zinnen een toekomstig student kan prikkelen. Het antwoord mag best heel lang zijn.

In elk geval bedankt voor de moeite!!
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Re: Prikkelende niet al te moeilijke wiskundige raadsels gezocht

Probleem 19 onder de volgende link

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...=asc&&start=100

Het juiste antwoord daarbij is gegeven door Raspoetin (daar net onder).

Re: Prikkelende niet al te moeilijke wiskundige raadsels gezocht

Marconius schreef:Hmm, dat zijn al aardig lange raadsels!! Het gaat erom dat het in 1 of 2 zinnen een toekomstig student kan prikkelen. Het antwoord mag best heel lang zijn.

In elk geval bedankt voor de moeite!!
Als je de 3 regels van het 2-de probleem al te lang vindt, dan weet ik het ook niet meer.

Berichten: 824

Re: Prikkelende niet al te moeilijke wiskundige raadsels gezocht

PeterPan schreef:Ook dit probleem staat ergens op een verkeerde plek:

Afbeelding

Op het plaatje is een plattegrond van een villa met 5 kamers met in totaal 16 deuren.

Als je een deur passeert doe je hem onmiddellijk op het slot zodat je er niet een tweede keer door kunt.

Het probleem is nu: Kan ik een wandeling maken langs alle kamers en daarbij alle deuren op slot doen?
AAARG, ik kom er niet uit :?:

Ik zit met die buitenste deuren, ik mis er een...

Kan iemand de oplossing even posten? :)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Prikkelende niet al te moeilijke wiskundige raadsels gezocht

Deze dan:

Een moeder is 21 jaar ouder dan haar dochter. Over 6 jaar is deze moeder 5 keer zo oud dan haar dochter.

De vraag is: Waar is de vader?

Intermezzo

De meeste mensen reageren verbaasd op de vraag en corrigeren hem in de

variatie: "Wie is de vader". Enkel en alleen de moeder weet dat voor 100% zeker (?) en zelfs met (complexe) wiskunde is dat niet te achterhalen. Andere mensen worden van hun stuk gebracht door de "plotselinge" inbreng van de vader waardoor ze de wiskunde vergeten! Toch is dit puur met eenvoudige wiskunde te beantwoorden...

Antwoord

Stel leeftijd van de moeder op X

Stel de leeftijd van de dochter op Y

"Een moeder is 21 jaar ouder dan haar dochter" geeft dan: X = Y + 21 en "Over 6 jaar is deze moeder 5 keer zo oud als haar dochter" geeft X + 6 = 5(Y + 6)

We hebben nu twee vergelijkingen met twee onbekenden (X en Y). Dat moet dus op te lossen zijn; heel eenvoudig zelfs!

Substitueer in de tweede vergelijking de waarde van X (= Y + 21). Je krijgt

dan:

Y + 21 + 6 = 5(Y + 6)

En nu is het een kwestie van het uitwerken van deze laatste ontstane

vergelijking:

Y + 27 = 5Y + 30

Y - 5Y = 30 - 27

-4Y = 3

4Y = -3

Y = -3/4

En daar is het antwoord...

De dochter is op dit ogenblik -3/4 jaar oud, wat gelijk staat aan -9 maanden, toevallig de draagtijd van een mens. Hieruit kan gesuggereerd worden dat de vader op dit ogenblik boven op de moeder ligt.....

Wel basale wiskundekennis en flauw, maar ik moest er erg om lachen toen ik hem hoorde.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 824

Re: Prikkelende niet al te moeilijke wiskundige raadsels gezocht

ikzelf schreef:
PeterPan schreef:Ook dit probleem staat ergens op een verkeerde plek:

Afbeelding

Op het plaatje is een plattegrond van een villa met 5 kamers met in totaal 16 deuren.

Als je een deur passeert doe je hem onmiddellijk op het slot zodat je er niet een tweede keer door kunt.

Het probleem is nu: Kan ik een wandeling maken langs alle kamers en daarbij alle deuren op slot doen?
AAARG, ik kom er niet uit :?:

Ik zit met die buitenste deuren, ik mis er een...

Kan iemand de oplossing even posten? :)
Anyone??? :)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Prikkelende niet al te moeilijke wiskundige raadsels gezocht

@Raspoetin: Die is echt super!! Precies wat we zoeken, echt super bedankt!

Zijn er nog mensen die nog meer van zulke leuke raadsels weten?
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Re: Prikkelende niet al te moeilijke wiskundige raadsels gezocht

Ruben Kwast schreef:
Ruben Kwast schreef:AAARG, ik kom er niet uit :)  

Ik zit met die buitenste deuren, ik mis er een...

Kan iemand de oplossing even posten? :)
Anyone??? :?:
Als je goed kijkt staat de verklaring onder de tekening :)

Berichten: 824

Re: Prikkelende niet al te moeilijke wiskundige raadsels gezocht

PeterPan schreef:
Ruben Kwast schreef:
Ruben Kwast schreef:AAARG, ik kom er niet uit :)  

Ik zit met die buitenste deuren, ik mis er een...

Kan iemand de oplossing even posten? :)
Anyone??? :?:
Als je goed kijkt staat de verklaring onder de tekening :)


I know! Maar daar kom ik niet uit. Ik ben nu al 2 dagen bezig in paint lijntjes door die tekening te trekken, maar ik blijf steeds met 1 deurtje zitten...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Prikkelende niet al te moeilijke wiskundige raadsels gezocht

Ruben Kwast schreef:
PeterPan schreef:
Ruben Kwast schreef:
Anyone??? :)
Als je goed kijkt staat de verklaring onder de tekening :)


I know! Maar daar kom ik niet uit. Ik ben nu al 2 dagen bezig in paint lijntjes door die tekening te trekken, maar ik blijf steeds met 1 deurtje zitten...


:) hij zei toch dat het niet ging?

Berichten: 251

Re: Prikkelende niet al te moeilijke wiskundige raadsels gezocht

Korte kernachtige raadseltjes, van makkelijk tot moeilijk:

Een waterplant op een vijver verdubbelt iedere dag in oppervlakte.

Op dag 20 is de helft van de vijver bedekt, wanneer is de hele vijver bedekt?

Antwoord: Op dag 21

Is er voor ieder positief geheel getal y, een zekere positieve gehele x zodanig dat x+y=100

Antwoord: Neen, niet voor alle y>100

Hoe snijd men een taart in 8 stukken met 3 sneden?

Antwoord1: Snijd de taart in 4 stukken(met 2 sneden), leg de stukken achter elkaar en snijd ze allemaal door met een enkele snede.

Antwoord2: Snijd de taart in 4 stukken en de laatste snede evenwijdig met het tafelbald, door het midden van de taart.

Is er voor ieder positief geheel getal y, een zekere positieve gehele x zodanig dat 2x=y

Antwoord: Neen, niet voor y oneven

Er liggen vijf munten op tafel (3 kop, 2 munt). Hoevaak moet je er steeds twee draaien opdat alle munten met munt naar boven liggen?

Antwoord: Onmogelijk, er moet een oneven aantal munten (nl 3) gedraaid worden met een veelvoud van 2.

Is 146824502 deelbaar door drie?

Antwoord: Ja

Hoeveel snijpunten hebben 3 verschillende bollen maximaal met elkaar? En minimaal?

Antwoord: Maximaal 2, minimaal 0

Hoeveel roosterpunten snijdt de lijn y=x[wortel]2?

Antwoord: Eén, te weten de oorsprong.

Voor welke getallenparen geldt: a2-b2=a+b ?

Antwoord: Voor a=b+1

Een wiel rolt precies éénmaal zijn straal vooruit, hoeveel graden is het wiel gedraaid?

Antwoord: 1 radiaal = 90/Pi graden

Berichten: 41

Re: Prikkelende niet al te moeilijke wiskundige raadsels gezocht

PeterPan schreef:Ook dit probleem staat ergens op een verkeerde plek:

Afbeelding

Op het plaatje is een plattegrond van een villa met 5 kamers met in totaal 16 deuren.

Als je een deur passeert doe je hem onmiddellijk op het slot zodat je er niet een tweede keer door kunt.

Het probleem is nu: Kan ik een wandeling maken langs alle kamers en daarbij alle deuren op slot doen?
Je begint in een kamer met 5 deuren, blijft door deuren gaan tot je weer in een kamer met maar 5 deuren opgesloten zit. Dan vouw je de 3-dimensionale wereld door de vierde (ruimtelijke) dimensie tot de kamer met de enige open deur op het punt naast je zit, waarna je daarheen kan stappen, en door de laatste deur kunt gaan.

Probleem hierbij is dat het waarschijnlijk meer energie kost dan in het hele (zichtbare) heelal aanwezig is.

Mooi aansluitend: Wat is de kortste afstand tussen 2 punten? Een rechte lijn? Nee hoor, nul, als je de wereld vouwt door een hogere dimensie.

Reageer