Prikkelende niet al te moeilijke wiskundige raadsels gezocht

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 210

Prikkelende niet al te moeilijke wiskundige raadsels gezocht

Ik ben met paar medestudenten bezig met het organiseren voor een open dag van leraren opleiding wiskunde en bedrijfswiskunde aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en daar heb ik nog wat voor nodig: Wiskundige raadsels. We willen door de hele school allemaal raadsel hangen die echt prikkelen, ook voor de niet wiskunde-nerds (no offence). Op die manier willen we mensen ons lokaal binnen zien te lokken.

Reden: te weinig wiskundigen. Op dit moment zijn er gewoon te weinig studenten die wiskunde willen doen, en de opleiding bedrijfswiskunde heeft ook nog eens te kampen grote onbekendheid.

Daarom het volgende: weten jullie leuke wiskundige raadsels die elk beetje wiskundig aangelegd persoon kunnen prikkelen?? Ze moeten dus niet te moeilijk zijn, want de echte super wiskundigen komen toch wel, wij willen de twijfelaars ook overhalen om naar ons te komen.

Bij voorbaad dank!
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Re: Prikkelende niet al te moeilijke wiskundige raadsels gezocht

Even gecopiëerd van een plek waar het niet thuis hoort. Er moet nog een leuk plaatje bij gemaakt worden.

Dit is een aardig probleem dat ook nog leuk is als je het antwoord niet weet.