IQ

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 8

IQ

ik had eigenlijk twee vragen over dit onderwerp

1. klopt het dat bepaalde volkeren (bijv blanken of aziaten) gemiddeld een hoger iq hebben dan andere en is dit wetenschappelijk bewezen?

2. Is het iq zoiezo wel te bepalen en is het iets dat vaststaat. Ik neem aan dat het kan veranderen als mensen hun hersens 'trainen'.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: IQ

1. Ik denk dat daar een grond van waarheid in zit, alleen is het beweren van zulke dingen zeer gevaarlijk, zoniet strafbaar. Ik meen ooit eens ergens gelezen hebben dat Sub-Sahara-afrikanen een mutatie in hun genen missen die iets met de hersenen heeft te maken. Ik ben géén racist, ik citeer wat ik lees.

2. Het is te bepalen met tests die redelijk correct zijn, maar die naar mijn mening te selectief zijn en teveel focussen op slects een paar kenmerken. Een IQ verandert normaal gezien amper door te trainen, behalve als je IQ test vanbuiten leert. Natuurlijk ontwikkelen je hersenen zich gedurende je leven maar na 26 jaar moet je geen veranderingen meer verwachten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: IQ

1. nee. er is geen aanleiding te veronderstellen dat intelligentie varieert over bepaalde etniciteiten. daar is wel een bekend boek over geweest, the bell curve, maar dit boek is een voorbeeld van het verkeerd gebruik van methoden en statistiek. een groot probleem is dat culturele invloeden meetellen bij het testen op iq, maar in principe is er dus geen aantoonbaar verschil.

2. iq is te bepalen, en staat redelijk vast qua aanlegdeel, maar een ander deel is te trainen. maar verwacht geen grote veranderingen, het zal nooit meer dan een paar punten verschillen.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 3.165

Re: IQ

Een iq-test meet niet iemands intelligentie. Het meet enkel hoe goed de persoon die getest word presteert op deze specifieke test in vergelijking met de andere mensen. Een iq-score kan dan ook sterk verschillen tussen de verschillende testen, zelfs tussen testen die claimen hetzelfde te meten

Er wordt ook nogal gefoefeld met iq-scores. Bij dat BNN-programma mochten ouderen er punten bijtellen (in opdracht van een bekend testinstituut). Dat gaat nogal tegen het uitgangspunt van de iq-test in, namelijk het vergelijken van iemands presteren met alle anderen.

Iemands intelligentie is voor een groot deel aangeboren, het kan wel dat het latent aanwezig is en later tot ontwikkeling komt bijvoorbeeld doordat ze de eerste jaren van hun leven een ontwikkelingsachterstand hebben opgelopen en daardoor op latere leeftijd mentaal volwassen zijn of doordat er in de hersenen nog van alles verandert tijdens het opgroeien (denk aan kinderen die een licht autistische stoornis hebben zoals veel Aspergers, het is niet bekend wat er precies in hun hersenen gebeurd).

Ook heb je nog het probleem van de hoogbegaafde kinderen die sommige opdrachten verkeerd interpreteren omdat ze 'te ver' doordenken en zo tot een andere uitkomst komen terwijl hun redenering wel klopt.

Een iq-test is een hulpmiddel en niets meer dan dat. In hoeverre dit middel nuttig is hangt volledig af van hoe correct de test gebruikt word en hoe correct de uitslag geduid word.

Vergelijk: een kind dat hoogbegaafd is maar totaal ongemotiveerd is of om een andere reden nooit studeert zal waarschijnlijk niet slagen voor het VWO.

Hij zal wel minder moeite hebben om alles te begrijpen maar moet er nog steeds voor werken.

Zo zijn er ook kinderen met een modale iq-score die met lof slagen voor het VWO omdat ze altijd enorm hard voor hun school hebben gewerkt.

Het presteren van iemand op een iq-test hangt ook af van iemands vooropleiding. Als je op jonge leeftijd goede taal- en rekenles hebt gehad dan zal je beter presteren dan wanneer je nog nooit naar school bent geleest.

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: IQ

Een tijde terug was er al een topic "Gemiddeld IQ per land" http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=5399. De thread begint met een opsomming van IQ-waarden van een aantal landen en gaat gelijdelijk over wat IQ eigenlijk is en hoe deze waarde te trainen valt.

Wellicht dat je daar een antwoord op je vraag vindt? "Azië" scoort in ieder geval vele malen hoger dan "Afrika".
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Berichten: 3.165

Re: IQ

Zijn de mensen in Azië niet ook beter opgeleid?

Bovendien blijkt uit psychologisch onderzoek waar veel psychologen in geloven dat Japanners en Chinezen omwille van hun taal makkelijker kunnen rekenen. Hun getallenstelsel/getallennaamgeving zou zich daar beter voor lenen. De exacte details herinner ik me niet maar in essentie kwam het daar op neer.

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: IQ

Dat ze omwille van hun taal makkelijker kunnen rekenen heb ik nog nooit gelezen/ gehoord. Wat zou hier de oorzaak van zijn?

Wat betreft opleiding: Volgens mij komt het systeem daar op school nog steeds neer op het Nederlandse 30 jaar geleden. Discipline, leren, presteren. Volgens mij wordt dan ook vaak gezegd dat daarom de scholen in Belgie 'beter' zijn dan in Nederland.

In 1997 is Hong Kong weer door China ingelijft. Volgens de wiki-IQ-lijst (uit 2002) staat Hong Kong met 107 op de eerste plaats. Veel chinezen komen van het platteland (hoe kan het ook anders) en kunnen alleen maar 'carriere' maken als er op school goed wordt gescoord. Eigen discipline staat daar ook heel erg hoog. In Nederland (Belgie?) is het percentage vmbo toch wel erg hoog. Weinig 'stuuds' dientengevolge, weinig discipline(?). Maar dit leidt weer naar een ander topic.
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Berichten: 81

Re: IQ

albert davinci schreef:Zijn de mensen in Azië niet ook beter opgeleid?

Bovendien blijkt uit psychologisch onderzoek waar veel psychologen in geloven dat Japanners en Chinezen omwille van hun taal makkelijker kunnen rekenen. Hun getallenstelsel/getallennaamgeving zou zich daar beter voor lenen. De exacte details herinner ik me niet maar in essentie kwam het daar op neer.
Dat klopt.

In plaats van 'elf', 'twaalf' (en over dertien weet ik 't niet zeker. :) ) hebben zij ééntien, tweedien, dertien, veertien, ... Het verschil zou hierdoor te verklaren zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: IQ

Totaal andere benadering. Je moet a.h.w. van rechts naar links lezen. Kan me echter voorstellen dat dit makkerlijker kan zijn. Ikzelf moet eigenlijk al rekenen om 'eentien' te 'bevatten'. :)
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Berichten: 142

Re: IQ

In Japan is het de cultuur die het bepaalt. Japanners zijn vele malen meer gemotiveerd dan ons om ergens 'de beste' in te worden.

Bij ons heb je aan een hoog EQ vele malen meer dan aan een hoog IQ.
All errors are intentional but mistakes could have been made.

Berichten: 23

Re: IQ

Windsurfer schreef:1. nee. er is geen aanleiding te veronderstellen dat intelligentie varieert over bepaalde etniciteiten. daar is wel een bekend boek over geweest, the bell curve, maar dit boek is een voorbeeld van het verkeerd gebruik van methoden en statistiek. een groot probleem is dat culturele invloeden meetellen bij het testen op iq, maar in principe is er dus geen aantoonbaar verschil.  

2. iq is te bepalen, en staat redelijk vast qua aanlegdeel, maar een ander deel is te trainen. maar verwacht geen grote veranderingen, het zal nooit meer dan een paar punten verschillen.
Stelling 1 is niet juist. Er is wel degelijk een verschil tussen verschillende landen en ethniciteiten. Deze veschillen zijn persistent en duidelijk zichtbaar. Zuid Oost Aziaten scoren het hoogst van alle ethnische groepen/rassen. Dit verschil is er gewoon klaar. Wetenschappers hebben dit onderzocht door ook bijvoorbeeld adoptiekinderen te testen. Maar wat dan dit verschil veroorzaakt is niet helemaal duidelijk, het kan te maken hebben met culturele bias, maar het verschil is er ook bij voor cultuur gecorrigeerde iq-testen. Error in de testen, toeval en andere oorzaken kunnen nooit het grote verschil verklaren over zo'n grote groep. Een verschil van 7 tot 10 punten over een groep van tien tot honderd duizenden mensen is heeeeel erg significant. Het het verschil is er, het verschil is groot en persistent.

MAARRRRRR:::::::

Als je kijkt naar welke landen de beste academische prestaties levert (nobelprijswinnaars, top politici en kunstenaars etc), komen Aziaten er niet beter vanaf denk ik.

http://nobelprize.org/nobel_prizes/lists/2006.html

stelling 2:

Ik wil hier aan toevoegen dat intelligentere mensen met een laag opleidingsniveau, wel heel veel baat kunnen hebben bij training. Mensen die een gemiddeld intelligentieniveau hebben en op hun plek zitten op het mbo of mavo, zullen nauwelijks baat hebben bij training. Dit is een aardige manier om onderpresteerders eruit te pikken. Ik heb in mijn werk als testpsycholoog gezien dat sommige mensen wel 12 punten hoger scoorden dan de vorige keer puur doordat ze intellectueel geprikkeld zijn door een studie of een uitdagendere functie op een baan.

Er zijn ook mensen die slecht presteren op een iq-test vanwege slechte concentratie, gebrek aan motivatie of doordat ze gewoon hun dag niet hebben.

Er zijn rekentruukjes voor om die mensen eruit te pikken, ik zal niet in detail treden maar daar wordt naar gekeken.

Berichten: 23

Re: IQ

Zwarte roos schreef:
albert davinci schreef:Zijn de mensen in Azië niet ook beter opgeleid?

Bovendien blijkt uit psychologisch onderzoek waar veel psychologen in geloven dat Japanners en Chinezen omwille van hun taal makkelijker kunnen rekenen. Hun getallenstelsel/getallennaamgeving zou zich daar beter voor lenen. De exacte details herinner ik me niet maar in essentie kwam het daar op neer.
Dat klopt.

In plaats van 'elf', 'twaalf' (en over dertien weet ik 't niet zeker. :) ) hebben zij ééntien, tweedien, dertien, veertien, ... Het verschil zou hierdoor te verklaren zijn.
Aziaten en sommige andere ethnische groepen hebben kortere symbolen voor getallen waardoor het korte termijn geheugen minder belast wordt tijdens het rekenenen.

ALs je idd woorden zoals dertien, vierentwintig, zesenvijftig in je korte termijn geheugen moet vast houden is het sneller over belast

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: IQ

 Ik heb in mijn werk als testpsycholoog gezien dat sommige mensen wel 12 punten hoger scoorden dan de vorige keer puur doordat ze intellectueel geprikkeld zijn door een studie of een uitdagendere functie op een baan.
Dat geloof ik meteen! Ik merkte ook echt dat beginnen met school na de zomervakantie altijd veeel meer van mn brein vroeg! ook mn moeder zei wel eens: t is vakantie: en meteen staan je hersenen uit zeker?!

Dat heb ik nu ik werk wel iets minder, de vakanties duren geen 6 weken meer :) maar blijf dus wel alerter en getrainder..
Er zijn ook mensen die slecht presteren op een iq-test vanwege slechte concentratie, gebrek aan motivatie of doordat ze gewoon hun dag niet hebbenEr zijn rekentruukjes voor om die mensen eruit te pikken, ik zal niet in detail treden maar daar wordt naar gekeken.  
"mag" je dit soort dingen niet vertellen? of heb je daar goede redenen voor het niet openbaar te maken? Ik ben namelijk zeer geinteresseerd.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 672

Re: IQ

bobaphat schreef:Er zijn ook mensen die slecht presteren op een iq-test vanwege slechte concentratie, gebrek aan motivatie of doordat ze gewoon hun dag niet hebben.

Er zijn rekentruukjes voor om die mensen eruit te pikken, ik zal niet in detail treden maar daar wordt naar gekeken.


Iemand die graag voor "slim" wil doorgaan zal dus beter scoren wegens meer gemotiveerd?
huh?

Berichten: 23

Re: IQ

WendyTje schreef:
bobaphat schreef:
bobaphat schreef:
Er zijn ook mensen die slecht presteren op een iq-test vanwege slechte concentratie, gebrek aan motivatie of doordat ze gewoon hun dag niet hebbenEr zijn rekentruukjes voor om die mensen eruit te pikken, ik zal niet in detail treden maar daar wordt naar gekeken.
"mag" je dit soort dingen niet vertellen? of heb je daar goede redenen voor het niet openbaar te maken? Ik ben namelijk zeer geinteresseerd.
Het is methodisch erg ingewikkeld je moet erg veel verstand van statistiek en methodenleer hebben. Ik kan het wel uitleggen maar dat doe ik idd om bepaalde redenenen liever niet.

Reageer