IQ

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 6

Re: IQ

Iemand die echt hoogbegaafd is heeft geen IQ test nodig. Dat merk je gewoon aan alles in het leven en daardoor ben je een eenling en je wordt er echt niet gelukkig van. Wees maar blij met een IQ net boven het gemiddelde.
Hoi!

Je kunt natuurlijk op meerdere gebieden "hoogbegaafd" zijn, je kunt ook op sociaal gebied hoogbegaafd zijn en dus zeer veel (50+) "echte" vrienden hebben :)

Groetjes,

Science Japan

Berichten: 3.165

Re: IQ

Iemand die echt hoogbegaafd is heeft geen IQ test nodig. Dat merk je gewoon aan alles in het leven en daardoor ben je een eenling en je wordt er echt niet gelukkig van. Wees maar blij met een IQ net boven het gemiddelde.
Ach, het is maar wat je er mee doet. Albert Einstein had naar verluid een IQ van tussen de 150 en de 160 (ik weet niet op welke vlakken ze hem hebben getest, ook hij zal mogelijk niet op alle vlakken sterk hoogbegaafd zijn geweest). Dat is nog niet eens zo uitzonderlijk.

Hij heeft zijn kwaliteit nuttig kunnen gebruiken voor de maatschappij, daar is geen toelichting voor nodig :wink:

Ofdat hij er ook gelukkiger door was dat is weer een heel andere vraag. Hij is hierdoor één van de voornaamste celbrities geworden van zijn generatie (nu ondenkbaar voor een wetenschapper) en dat lijkt mij toch reuzeinteressant. Iedereen kende hem, hij was een graag gezien gast, hij ontmoette de creme de la creme (topathleten, presidenten, andere topwetenschappers, artiesten).

Anderzijds heeft hij een scheiding meegemaakt en had hij ook niet zo'n goed contact met (al?) zijn kinderen. Komt dat mede doordat hij een worcaholic was :)

Ik denk niet dat iedereen met een zeer hoog IQ daardoor ongelukkig is. Ik heb wel eens een interview gezien met Robert Dijkgraaf (zeer prominente fysicus, hij is één van de pak hem beet 10 internationale deskundigen op het vlak van de snaartheorie, hij was cum laude geslaagd op het VWO en wekte tijdens het interview bij mij de indruk uitzonderlijk intelligent te zijn) en hij ziet er toch niet zo ongelukkig uit. Als hij depressief zou zijn, zou hij dan goed kunnen functioneren op zijn werk?

Is het niet gewoon een kwestie van hoe goed je je kan aanpassen. Als jij intelligenter bent dan de meesten dan hoef je dat nog niet altijd te laten merken, je kan ook gewoon meedoen met de normaal-intelligente mensen.

Dat een hoge intelligentie niet alleen maar voordelen heeft daar hoef je mij niet van te overtuigen (bij humor speelt dat bijvoorbeeld een grote rol, bepaalde dingen zijn wat minder humorvol omdat je het al te snel doorhebt) maar er over klagen is toch ook zielig en zinloos, je kan beter kijken hoe je jezelf kan verbeteren.
Je kunt natuurlijk op meerdere gebieden "hoogbegaafd" zijn, je kunt ook op sociaal gebied hoogbegaafd zijn en dus zeer veel (50+) "echte" vrienden hebben
Je kan onmogelijk 50+ echte vrienden hebben omdat je zo veel vriendschappen niet kan onderhouden. Hoe wil jij er in slagen om wekelijks (of toch minstens maandelijks) met al deze mensen goed te communiceren?

Het kan natuurlijk dat 50+ mensen jou graag zien (bij popsterren nog heel wat meer) maar dat zijn daarom nog niet allemaal vrienden he. Vrienden zijn mensen met wie je een intensief contact hebt, waar je je echt bij betrokken voelt en die zich echt betrokken voelen bij jou. Vrienden zijn mensen die elkaar zeer goed begrijpen met weinig woorden en je gaan missen als je ze een tijd niet ziet.

Je maakt mij niet wijs dat jij 50+ vriendschappen kan onderhouden. Ik vind het al heel indrukwekkend als je 20+ vriendschappen kan onderhouden. Wel komen er bij veel vriendschappen nog een veelvoud van kennissen maar dat zijn geen vrienden. Het hangt natuurlijk ook af van waar je de grens trekt.

Enneh nee, dat is geen hoogbegaafd zijn.

Hoogbegaafdheid is op dit moment gedefinieerd als het bezitten van een extreem hoge intelligentie. Het is wel een talent maar dat is een ander verhaal. Dat een hoge intelligentie niet belangrijker is dan veel andere talenten, dat ben ik wel met je eens maar dat is nogal een clichématige discussie.

BTW, het IQ is nogal gedevalueerd. Een hoge score van nu geeft een vertekend beeld omdat bij veel testen als referentie de prestaties van mensen van decennia geleden wordt gebruikt. De mensen zijn de laatste decennia 'intelligenter' geworden.

Berichten: 6

Re: IQ

Je kunt natuurlijk op meerdere gebieden "hoogbegaafd" zijn, je kunt ook op sociaal gebied hoogbegaafd zijn en dus zeer veel (50+) "echte" vrienden hebben
Je kan onmogelijk 50+ echte vrienden hebben omdat je zo veel vriendschappen niet kan onderhouden. Hoe wil jij er in slagen om wekelijks (of toch minstens maandelijks) met al deze mensen goed te communiceren?

Het kan natuurlijk dat 50+ mensen jou graag zien (bij popsterren nog heel wat meer) maar dat zijn daarom nog niet allemaal vrienden he. Vrienden zijn mensen met wie je een intensief contact hebt, waar je je echt bij betrokken voelt en die zich echt betrokken voelen bij jou. Vrienden zijn mensen die elkaar zeer goed begrijpen met weinig woorden en je gaan missen als je ze een tijd niet ziet.

Je maakt mij niet wijs dat jij 50+ vriendschappen kan onderhouden. Ik vind het al heel indrukwekkend als je 20+ vriendschappen kan onderhouden. Wel komen er bij veel vriendschappen nog een veelvoud van kennissen maar dat zijn geen vrienden. Het hangt natuurlijk ook af van waar je de grens trekt.

Enneh nee, dat is geen hoogbegaafd zijn.

Hoogbegaafdheid is op dit moment gedefinieerd als het bezitten van een extreem hoge intelligentie. Het is wel een talent maar dat is een ander verhaal. Dat een hoge intelligentie niet belangrijker is dan veel andere talenten, dat ben ik wel met je eens maar dat is nogal een clichématige discussie.
Hoi!

Ik bedoelde met "hoogbegaafd" op sociaal gebied dat je door je intelligentie zeer veel vrienden kunt krijgen en onderhouden. Omdat je ze op hoog niveau begrijpt en daardoor een hechte band met elkaar opbouwt.

Groetjes,

Science Japan

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: IQ

Ik heb niet gezegd dat een eenling per definitie niet gelukkig is, maar vooral als je jong bent is het moeilijk. Naarmate je ouder wordt is het gemakkelijker om je te handhaven in de samenleving. Het is gewoon zo dat de samenleving is afgestemd op de doorsnee mens en ben jij nu toevallig veel slimmer of veel dommer dan heb je een probleem. En dat geldt niet eens alleen voor intelligentie.. als je maar een beetje afwijkt van wat men " normaal" vindt dan heb je het minder gemakkelijk in het leven.

Berichten: 3.165

Re: IQ

Ik heb niet gezegd dat een eenling per definitie niet gelukkig is, maar vooral als je jong bent is het moeilijk. Naarmate je ouder wordt is het gemakkelijker om je te handhaven in de samenleving. Het is gewoon zo dat de samenleving is afgestemd op de doorsnee mens en ben jij nu toevallig veel slimmer of veel dommer dan heb je een probleem. En dat geldt niet eens alleen voor intelligentie.. als je maar een beetje afwijkt van wat men " normaal" vindt dan heb je het minder gemakkelijk in het leven.
Als je te sterk afwijkt van het normale dan pas je inderdaad minder goed in de groep en wordt je minder snel aanvaard. Spijtig maar waar.

Ik wilde maar even nuanceren dat er ook mensen zijn die een hoge intelligentie hebben en zich gewoon kunnen aanpassen. Dat het moeilijker is dat is duidelijk.

Gelukkig leren veel mensen tijdens het opgroeien in meerdere of mindere mate hoe er mee om te gaan.
Ik bedoelde met "hoogbegaafd" op sociaal gebied dat je door je intelligentie zeer veel vrienden kunt krijgen en onderhouden. Omdat je ze op hoog niveau begrijpt en daardoor een hechte band met elkaar opbouwt.  
De vraag is ofdat dat met IQ te maken heeft, eerder met sociaal inzicht, psychologisch inzicht en inlevingsvermogen.

Ook een goede coördinatie komt bijvoorbeeld voort uit een goede werking van dat deel van de hersenen, ook dat kan je als een vorm van intelligentie zien vanuit neurofysiologisch standpunt.

Berichten: 68

Re: IQ

Het valt me op dat de discussies over IQ vaak over de (hoge) extremen gaan. Niet alleen op dit forum, maar ook op de andere fora Dan heet zo'n topic 'wat meet een IQ test "of iets dergelijks, en algauw komt de discussie op hoogbegaafdheid uit.. Dat zijn de uitzonderingen. Vaak zijn IQ-testen juist ontworpen om mensen uit de normale populatie met elkaar te vergelijken.

Kennelijk fascineert een hoog IQ.

Interesting.. yess..

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: IQ

Ik vind dat inderdaad ook opmerkelijk; daarbij is IQ voor velen blijkbaar een maat met een moeilijke betekenis. Terwijl de achtergrond van de IQ test toch vooral het testen van de cognitieve vermogens met als doel te achterhalen of daar afwijkingen in zitten. Het IQ zelf vind ik persoonlijk nooit zo belangrijk, tenzij het echt ernstig onder het te verwachten niveau ligt. De manier waarop iemand de verschillende taken uitvoert, discrepanties, aandacht, inprenting etc. zijn veel belangrijker dan het aantal iq punten dat er vervolgens aangehangen wordt mits dat niet erg laag is.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 15

Re: IQ

peterA schreef:@ bobaphat

Dit boeit me wel,

Als iemand met een hoge intelligentie geen zier om die test geeft zal ie toch minder scoren wegens trager en minder gemotiveerd,geconcentreerd? Zie ik dat verkeerd? Hoe sluit je die evt bias uit?
Ik denk hierbij dat je dat verkeerd ziet, verveelde, minder gemotiveerde, intelligente mensen zulllen in de meeste gevallen toch wel een hoge score halen. De test die ze afleggen en hoe ze dat doen maakt bij deze niet uit, alleen de tijd is relevant (omdat sommige vraagstukken in een bepaalde tijd moeten worden afgelegd). Je ziet/weet de antwoorden of niet, natuurlijk komt het voor dat omdat je je niet kan concentreren (bijvoorbeeld door externe ruis) je sommige vraagstukken niet op tijd of volledig kan beantwoorden.

@Nabz

Het lijtk me onwaarschijnlijk dat hij een IQ heeft van 155, ik heb hier nog nooit van gehoord...ik ben zelf een tijd terug getest en daar kwam de uitkomst 143 uit een paar punten hoger dan een paar jaar geleden. Maar heb nog nooit gehoord van uitkomsten hoger dan 150

Trouwens 128 is een hoge score

@ScienceJapan

Soms is een IQ test wel nodig, dankzij de test bij mij zijn een aantal dingen gebleken en nu snap ik ook waarom (kon me nooit concentreren, nu ik moeilijkere stof heb gaat het beter dan te voren)

verder vraag ik me inderdaad vaak af of een IQ test veel waarde heeft? ik bedoel al score je hoog, je moet ook wel de wil hebben om er iets voor te doen... :)

Berichten: 3.165

Re: IQ

verder vraag ik me inderdaad vaak af of een IQ test veel waarde heeft? ik bedoel al score je hoog, je moet ook wel de wil hebben om er iets voor te doen...
Jouw intelligentie bepaalt welk niveau van onderwijs je aankan en ofdat je bepaalde 'ingewikkelde' concepten zonder al te veel moeite kan begrijpen. Jouw inzet en handelen bepalen hoe goed je op dat niveau functioneert.
De manier waarop iemand de verschillende taken uitvoert, discrepanties, aandacht, inprenting etc. zijn veel belangrijker dan het aantal iq punten dat er vervolgens aangehangen wordt mits dat niet erg laag is.
Inderdaad :)

Dit geldt volgens mij evenzeer voor andere cognitieve processen (sociale vaardigheden, emotionele vaardigheden, non-verbale communicatie). Iemand die wat minder talent op dat vlak heeft kan wel degelijk veel leren wanneer hij gemotiveerd is en hard werkt.

Berichten: 68

Re: IQ

Ik vind dat inderdaad ook opmerkelijk; daarbij is IQ voor velen blijkbaar een maat met een moeilijke betekenis. Terwijl de achtergrond van de IQ test toch vooral het testen van de cognitieve vermogens met als doel te achterhalen of daar afwijkingen in zitten. Het IQ zelf vind ik persoonlijk nooit zo belangrijk, tenzij het echt ernstig onder het te verwachten niveau ligt. De manier waarop iemand de verschillende taken uitvoert, discrepanties, aandacht, inprenting etc. zijn veel belangrijker dan het aantal iq punten dat er vervolgens aangehangen wordt mits dat niet erg laag is.
Discrepanties in subscores worden zelfs gebruikt om biologische hersenafwijkingen te vinden..

Maar op het internet dient IQ vooral om op te scheppen. Ooit op een forum iemand horen roepen dat hij bij de BNN-test een IQ van 88 had?

Ik heb een klein experimentje verricht met wat eenvoudige statistiek. Ik heb op fora gezocht naar theads waar mensen hun IQ vermelden. Ik heb random hun IQ's genoteerd. Ik heb alleen de IQ's van officiele tests en de BNN-test (die genormeerd is) meegenomen. Naar scores op internettestjes heb ik niet gekeken, daarop scoort toch iedereen hoogbegaafd. Ook heb ik van ieder persoon alleen de meest recente score genomen, (sommigen hebben wel drie keer een test gedaan) Ook heb ik uiteraard niet gezocht op fora voor hoogbegaafden, maar gewoon op wat koetjes-en-kalfjesfora. Ik heb 16 IQ's verzameld: het gemiddelde was 123.

Ervanuitgaand dat mensen hun IQ vermelden onafhankelijk van hoe hoog de score was (dus niet om op te scheppen, gewoon om hun IQ te melden),

en het gemiddelde 100 is, (met standaardafwijking 15),

Hoe groot was de kans dat mijn steekproef zo'n hoog gemiddelde had?

Een berekeningetje erop losgelaten, die een Z-score van 6.1 opleverde. Een Z-score drukt een bepaalde kans op iets uit. In tabellen kun je opzoeken welke Z-score met welke kans correspondeert. Hoe hoger de Z-score, hoe kleiner de kans. Ter illustratie, de tabel in mijn leerboek voor statistiek gaat maar tot Z=3.4 en Z=3.4 staat voor een kans van 0.0002..

Die kans was dus astronomisch klein. Nog een steekproefje gedaan, op andere fora, en daar kwam 120 gemiddeld uit. Conclusie: Mensen voelen alleen de aandrang hun IQ op internet te vermelden als ze zelf hoog hebben gescoord. En dan vermelden veel er ook nog bij dat ze denken dat zo'n test weinig zegt, maar dat ze zelf wel 'toevallig' een score van 125 of zoiets hadden gehaald..

Een ander experimentje, ff gegoogled op de termen 'hoogbegaafd' en 'zwakbegaafd'. Hoogbegaafd leverde 120.000 hits op, en zwakbegaafd maar 18.800 hits. Terwijl je zou denken dat ouders van zwakbegaafde kinderen toch veel meer behoefte hadden aan informatie, tips, lotgenotencontact, enz, via internet dan ouders van hoogbegaafde kinderen..

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: IQ

Die kans was dus astronomisch klein. Nog een steekproefje gedaan, op andere fora, en daar kwam 120 gemiddeld uit. Conclusie: Mensen voelen alleen de aandrang hun IQ op internet te vermelden als ze zelf hoog hebben gescoord. En dan vermelden veel er ook nog bij dat ze denken dat zo'n test weinig zegt, maar dat ze zelf wel 'toevallig' een score van 125 of zoiets hadden gehaald..
De conclusie kan ook zijn dat mensen liegen op internet.

Waar heb jij trouwens vandaan dat de bnn test enige waarde heeft?
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 68

Re: IQ

Ik las in de Intermediar dat BNN de test van een Engels bedrijf heeft gekocht en genormeerd op een Nederlandse normgroep, in een artikeltje over Bonnie st Claire, en haar historisch lage score.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: IQ

Ik las in de Intermediar dat BNN de test van een Engels bedrijf heeft gekocht en genormeerd op een Nederlandse normgroep, in een artikeltje over Bonnie st Claire, en haar historisch lage score.


Ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen dat je op deze manier (via een tvprogramma) niet valide en betrouwbaar het IQ kunt meten.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 68

Re: IQ

Nee, dat zie je wel aan het voorbeeld van Bonnie. Ze heeft waarschijnlijk het IQ van een visstick, maar ik denk wel dat het IQ van een visstick boven de 52 ligt. Anders had ze in een instelling moeten wonen!

Maar eigenlijk is het 'ware' IQ van de internetters hier niet zo van belang. Waar ik geinteresseerd in ben, is het aantal mensen dat een IQ-uitslag over zichzelf vernomen heeft, het aantal mensen dat dit op internet vermeldt, en of dit afhankelijk is van de hoogte van het cijfertje. (eigenlijk weet ons gezond verstand allang dat dat zo is, maar ach, leuk om een keer uit te rekenen) Om dit na te gaan heb ik resultaten van een test nodig die maar een klein deel van de mensen een 'leuke' uitslag geeft. Omdat de BNN-test genormeerd is, is het waarschijnlijker dat hij aan die eis voldoet dan al die internet-testjes.

Immers, als in de normgroep maar een 2% van de mensen een x aantal vragen goed heeft, wordt dat x aantal vragen goed gelijk gesteld aan een IQ van 130. En dan is het niet waarschijnlijk dat in de groep die de test voor de lol maakt, er ineens een kwart of de helft x aantal vragen goed heeft, terwijl dat in de normgroep maar 2% was. Die internet testjes, (de goede niet te nagesproken) is helemaal weinig controle op. als je zeshonderd mensen zo'n testje maken scoort miscchien wel 80% hoogbegaafd, niemand die het weet. Met een score die op een normgroep is afgesteld, heb je dat niet.

Berichten: 3.165

Re: IQ

Waar heb jij trouwens vandaan dat de bnn test enige waarde heeft?
Het zal waarschijnlijk wel enige waarde hebben maar je moet het juist kunnen interpreteren.

Ik heb in het verleden 2 keer meegedaan, nu niet. Het nieuwe is er van af :wink:

De test geeft naar mijn indruk een globale indicatie ofdat het laag, normaal of hoog is en niet meer dan dat en dat dan enkel nog voor die onderdelen die getest zijn.

Zoals ik het zie zijn er 2 grote problemen voor de opzet van deze test:

- door de korte tijd is er ook maar een beperkt aantal vragen en een beperkt aantal onderwerpen waarover die vragen gaan.

Hierdoor wordt er een beperkter deel van het spectrum getoetst en speelt de gokfactor een grotere rol.

- bij een normale iq-test kan je bij alle makkelijke vraagjes (zo'n 80% van de vragen) tijd opsparen die je extra hebt bij de moeilijke vraagjes. Bij deze test krijg je voor zowel de makkelijke als de moeilijke vraagjes evenveel tijd.

Andersom hebben de minder intelligente/snelle mensen bij een normale test dat ze vraagjes traag beantwoorden maar in ieder geval een deel van de makkelijke vraagjes nog binnen de tijd beantwoorden terwijl ze bij deze test als ze de makkelijke vraagjes net niet binnen de tijd kunnen beantwoorden heel veel vraagjes net niet kunnen beantwoorden (vertekening naar beneden).

Ik weet niet op welke wijze ze de vraagjes hebben getoetst bij een normgroep, ik heb van het programma begrepen dat ze samenwerken met één of ander testinstituut. Essentieel is natuurlijk dat deze test over een zo'n representatief mogelijke groep is getoetst; voldoende mensen en zo willekeurig mogelijk gekozen.

Het spreekt voor zich dat veel mensen eerder een hoge dan een lage score zullen melden.

Bij mij kwamen die testjes van BNN qua richting overeen met individueel afgenomen testen die ik in het kader van school en studie heb afgelegd.

Om een indicatie te geven; ik heb individueel een testje afgelegd waarbij de normgroep afgestudeerde academici (wie een hoge ambtenaar wilt worden in België moet deze test afleggen) is en daaruit kwam een score van 6,5 op een schaal van 1 tot en met 9 waarbij 5 het gemiddelde van deze normgroep was. Alles in deze test was nieuw voor mij, zo is het ontworpen. Je krijgt willekeurigen figuren te zien en moet afleiden wat deze figuren betekenen doordat figuren herhaald worden en je steeds een klein beetje informatie krijgt.

Bij de BNN-test heb ik 2 keer meegedaan, de 1ste keer een score van iets boven de 140 (het jaar dat Oudkerk won met 138), de 2de keer een score tussen de 130 en de 140. De 2de keer lagen de pieken (internet, publiek, BNers) lager dan de 1ste keer wat al te denken geeft over de nauwkeurigheid wanneer je meer in het uiterste deel van de schaal scoort. Die test vond ik ook wat vager omdat ook het ktgeheugen en het visueel geheugen werden getest.

Het viel mij ook op dat zowel via het internet als in het publiek de gemiddelde score steeds boven de 100 lag (zo 104,105 toen ik meedeed). Dit kan veroorzaakt worden doordat juist de mensen die van zichzelf vermoeden dat ze wat intelligenter zijn meedoen of doordat de testen wat verouderd zijn (en dus de truucjes al wat beter bekend zijn), er van uitgaande dat de normering wel correct is gebeurd.

Verder is er nog een vertekening doordat zowel via het internet als in het publiek de mensen valsspelen [rr]

Wel spijtig dat ik deze keer de bekendmaking van de score van Bonnie heb gemist. Aiaiai, het zal je maar overkomen dat je zo extreem laag scoort terwijl heel Nederland kijkt.

Reageer