Is de NAVO nog zinvol?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Is de NAVO nog zinvol?

Ik vroeg mezelf af wat het nut nog is van de NAVO nu er geen communistische dreiging meer is...en als de NAVO nog nut heeft waar we het voor aan kunnen wenden. Dus...wie eerst?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Is de NAVO nog zinvol?

Ik denk zeker wel dat het nuttig blijft. Ten eerste al omdat landen met wie wij een verdrag hebben ons niet zo snel zullen aanvallen, ook al is er een levensgroot conflict. Daarnaast ook omdat mochten wij aangevallen worden, we ons gesteund weten door onze NATO-partners. Stel dat Rusland of een andere niet-NATO-grootmacht met ons begint te bakkeleien, dan zouden we in ons eentje meteen de klos zijn. Met de NATO staan we echter sterk, en kunnen we waarschijnlijk wel winnen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 142

Re: Is de NAVO nog zinvol?

Ik denk niet dat we veel hulp hoeven te verwachten als dit werkelijk gebeurt.

Net zoals sommige Europese landen het verdrag gebruikt hebben om aan te tonen dat ze Amerika niet zouden hoeven te helpen omdat het niet door een land aangevallen is zullen de Amerikanen een soortgelijk smoesje verzinnen om ons niet te hoeven helpen.

Verder denk ik dat de andere Europese landen eerder blij zullen zijn dan verdrietig want wij zijn toch dat *** landje waar al die drugs vandaan komen. Het enigste wat ons zou kunnen redden is de gasbel die we hebben. Voor de rest hebben wij niet veel wat de andere landen niet ook al hebben.
All errors are intentional but mistakes could have been made.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Is de NAVO nog zinvol?

Vergis je niet. De Nederlandse militairen behoren qua training tot de wereldtop. Alleen landen als Israël en de UK hebben beter getrainde militairen dan wij. Zelfs de militairen van de Yanks kijken tegen die van ons op. Met uitzondering van de special forces dan, die verschillen dusdanig in aanpak dat het eigenlijk nauwelijks met elkaar te vergelijken valt. En veel special forces hebben wij inderdaad niet. Ook materieel gezien hebben we weinig te bieden inderdaad. Maar als je kijkt naar effectiviteit, dan zijn wij zo slecht nog niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 142

Re: Is de NAVO nog zinvol?

Dat wil ik best geloven. Ik heb zelf namelijk ook in dienst gezeten :?: :) :)

Maar we zijn met te weinig dan ben ik bang.
All errors are intentional but mistakes could have been made.

Berichten: 3.165

Re: Is de NAVO nog zinvol?

Vergis je niet. De Nederlandse militairen behoren qua training tot de wereldtop. Alleen landen als Israël en de UK hebben beter getrainde militairen dan wij. Zelfs de militairen van de Yanks kijken tegen die van ons op. Met uitzondering van de special forces dan, die verschillen dusdanig in aanpak dat het eigenlijk nauwelijks met elkaar te vergelijken valt. En veel special forces hebben wij inderdaad niet. Ook materieel gezien hebben we weinig te bieden inderdaad. Maar als je kijkt naar effectiviteit, dan zijn wij zo slecht nog niet.
Waar haal je deze wijsheid vandaan?

Ik ben nieuwsgierig naar de redenen waarom de Nederlandse soldaten de 3de best getrainde van de wereld zouden zijn.

BTW, zolang we nog 2 landen voor ons hebben moeten we niet tevreden zijn :wink:

Ik weet van de Israëlische soldaten dat ze een zeer interessante vechtsport leren; Krav Maga, een vechtsport die maar één doel heeft, nl. om de tegenstander zo snel mogelijk te neutraliseren.

Berichten: 991

Re: Is de NAVO nog zinvol?

Ik ben nieuwsgierig naar de redenen waarom de Nederlandse soldaten de 3de best getrainde van de wereld zouden zijn.
zo'n lijstjes zijn belachelijk

iedereen weet dat Israel best opgeleiden hebben maar daarna is het koffiedik kijken.

Engelsen hebben bvb uitstekende paramilitairen vor geheime op's, belgen zijn befaamd om hun ontmijningsdiensten en zo zal elke land wel z'n specialiteit hebben.

De Vs hebben de technologie om elke land naar de filistijnen te kapatulteren. in vredehandhaving zijn ze weer niet echt top

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Is de NAVO nog zinvol?

albert davinci schreef:Waar haal je deze wijsheid vandaan?

Ik ben nieuwsgierig naar de redenen waarom de Nederlandse soldaten de 3de best getrainde van de wereld zouden zijn.
Dat zeg ik niet, ik refereer naar landen als Israël en de UK. Zoals 1207 al zegt, lijstjes zijn niet echt te maken. De wijsheid heb ik bij de vele vrienden en familieleden bij diverse krijgsmachtonderdelen, die o.a. met de Canadezen, Yanks en Duitsers hebben samengewerkt. Daarnaast heb ik ook een aantal kennisen bij de Belgische Luchtmacht en één bij de Australiërs. Inderdaad geen zuivere informatie, maar als de buitenlanders het beamen, dan zal het niet uit de lucht gegrepen zijn, wel?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Is de NAVO nog zinvol?

De NAVO is een vreemd ding hoor. Griekenland en Turkije zijn bijvoorbeeld beide lid geworden in 1952 maar zijn al vaak bijna op de vuist gegaan onder mekaar.

Ook is het opmerkelijk dat veel landen zoals Hongarije, Tsjechië, de Baltische Staten nu zelf deel uitmaken van de NAVO.
iedereen weet dat Israel best opgeleiden hebben maar daarna is het koffiedik kijken.  
Israelische soldaten zijn goed opgeleid EN meestal goed gemotiveerd : ze strijden voor het voortbestaan van hun land en hun volk. Maar die motivatie heeft wel een keerzijde, zoals jullie eigen generaal van Kappen al zei : het is GEEN leger met een duidelijke strenge structuur, eigen initiatief speelt ook een grote rol. Die man beweert dan ook dat het bombardement in 1996 in Libanon dat hij moest onderzoeken geen ongeluk kan geweest zijn, maar dat het bevel waarschijnlijk niet van hogerhand kwam maar van ergens daartussen.

Hoewel... de recente oorlog in Libanon heeft sommigen anders doen denken, zoals deze Israelische ex-soldaat :

http://www.solidarity-us.org/node/116

Code: Selecteer alles

More than once it has been said in this column that an army that has been acting for many years as a colonial police force against the Palestinian population “terrorists,” women and children and spending its time running after stone-throwing boys, cannot remain an efficient army. The test of results confirms this.
The intelligence community has also been corrupted by the long occupation of the Palestinian territories. They have gotten used to relying on the thousands of collaborators that have been recruited in the course of 39 years by torture, bribery and extortion (junkies needing drugs, someone begging to be allowed to visit his dying mother, someone desiring a chunk from the cake of corruption, etc.) Clearly, no collaborators were found among the Hizbullah, and without them intelligence is blind.

Reageer