Dieet dringt symptomen ADHD terug

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 477

Dieet dringt symptomen ADHD terug

UTRECHT - Het juiste dieet kan er voor zorgen dat ADHD-symptomen bijna volledig verdwijnen. Niet alleen thuis, maar ook op school kunnen gedragsstoornissen hiermee worden tegengegaan. Dit blijkt uit recent Nederlands onderzoek, waarvan de eerste resultaten zaterdag worden gepresenteerd op een congres in Utrecht.

Lees meer...

Bron: NU.nl Wetenschap

NU.nl Rich Site Summary

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Dieet dringt symptomen ADHD terug

Een keer goed onder de kont schuppen wil ook helpen bij niet oplettende rondspringende kinders.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Dieet dringt symptomen ADHD terug

Een keer goed onder de kont schuppen wil ook helpen bij niet oplettende rondspringende kinders.
:)

Geweld werkt meestal maar half zo goed dan de andere mogelijke manieren :wink:

Maar adhd is iets heel anders dan een gewoon kind die even niet wil opletten. Ik heb ooit een dag doorgebracht met een kind die adhd had en ik kan je verzekeren, die gasten worden nooit moe, ze hebben zoveel energie in zich dat ze zich gewoon niet kunnen concentreren.

Geef ze gewoon energie arm voedsel en het probleem is opgelost :)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Dieet dringt symptomen ADHD terug

Er zijn nog heel veel discussies gaande of ADHD een ziekte is, of een sociaal/psychologische aandoening. Mijn opmerking was dus niet zo maar uit de lucht gegrepen.

Als je de keuze maakt dat ADHD een ziekte is, dan kies je er ook voor om het kind met pillen rustig te krijgen, terwijl het probleem ook wel sociaal (eetgedrag) of psychologisch of wat dan ook kan zijn.

Vroeger noemde we die kinderen gewoon 'moeilijk' maar nu moeten we ze pillen voeren. Het is ook heel moeilijk om ADHD te diagnoseren bij kinderen. Sommige kinderen houden van boeken lezen, sommige van rond rennen in cirkels.

Maar zoals we vroeger deze kinderen in een centrum voor moeilijk opvoedbare kinderen stopten, moeten we ze nu medicatie voorschrijven, je moet je afvragen wat het beste is voor het kind, het is namelijk eenmaal wat het is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Dieet dringt symptomen ADHD terug

Een ziekte moet je niet desnoods behandelen met medicijnen, een ziekte moet je wel behandelen, maar dat kan op meerdere manieren.

Maar ik kan je wel zeggen dat het verschil tussen een kind met of zonder adhd heel erg groot is.

Ik zelf zou zeggen dat adhd geen ziekte is maar gewoon een uiterste van een karaktertrek zoals je zelf vernoemde. Alleen is dit vrij irritant voor de omgeving omdat deze persoon zich niet schikt naar de maatschappij. En daarom wordt het wel eens in de negatieve zin als ziekte bestempeld.
je moet je afvragen wat het beste is voor het kind, het is namelijk eenmaal wat het is.
Dus jouw oplossing is dus de oplossing die ze vroeger ook gebruikten? Gewoon 'geweld' gebruiken tegen kinderen en maar hopen dat je ze genoeg schrik hebt aangejaagd om ze kalm te houden? Volgens mij krijg je daardoor een omgekeerd effect. Ik zie dat eerder als 'machtsmisbruik' dan echt een oplossing hoor :)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Dieet dringt symptomen ADHD terug

Dat ligt er aan hoe je ziekte defineert, een psychische aandoening is geen ziekte, een gebroken been is ook geen ziekte. Als je ziek bent ga je naar de dokter, als je een psychische aandoening hebt, ga je naar de psycholoog.

Een keer onder de kont schuppen is moeilijk geweld te noemen, ik probeer ook echt niet geweld als enige middel te verklaren. Maar het andere uiterste is het kind een pil voorschrijven om hem rustig te krijgen.

http://en.wikipedia.org/wiki/ADHD

Ik ben inderdaad bang dat te veel kinderen als ADHD-ers worden bestempeld gewoon omdat ze vervelend zijn. Terwijl, zoals dit bericht al induceert, het vaak een sociaal/opvoedkundig/psychisch punt kan zijn.

Berichten: 4.546

Re: Dieet dringt symptomen ADHD terug

de psycholoog is ook een dokter :) schoppen is geweld, punt. als je je kind zo onder de duim probeert te houden dan is het al te laat (het feit dat je dat nodig denkt te hebben...)

maja, als het gewoon een defect in de hersenen is dan heb je een pil nodig, of therapie (of beide)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Dieet dringt symptomen ADHD terug

Een keer goed onder de kont schuppen wil ook helpen bij niet oplettende rondspringende kinders.
Vreemd hoe mensen ADHD altijd zien als een aandoening (of welke definitie je ook maar gebruikt) waar kinderen (hoezo alleen kinderen) druk van worden. Aan de buitenkant dan.

Bij ADHD kun je ook druk van binnen zijn. Er kan ongelofelijk veel door je hoofd springen terwijl je rustig achter in de klas zit of op kantoor werkt. Erg handig als je een toets moet maken, of iets belangrijks moet produceren...
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Berichten: 4.546

Re: Dieet dringt symptomen ADHD terug

ja of juist totaaaaal niet want je kan je niet concentreren.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 17

Re: Dieet dringt symptomen ADHD terug

Er zijn nog heel veel discussies gaande of ADHD een ziekte is, of een sociaal/psychologische aandoening
Met in het achterhoofd Jomanda/Millecam, beetje cru dat dan wel honderden al zijn het niet duizenden 'diagnoses' gesteld worden van ADHD, over de gehele wereld, die allemaal veelal behandeld worden met bepaalde medicijnen (ritalin). Zou toch wel erg vervelend en lullig zijn voor die m.n kinderen als achteraf zou gaan blijken dat ADHD helemaal geen ziekte (diagnose) geweest is, en men voor jan met de korte achternaam medicijnen heeft geslikt, en men op een andere manier behandeld zou dienen te worden (misbehandeling), terwijl zij wel door toedoen van deze diagnoserende artsen.......(schadetoebrenging)

Suicide warning over ADHD drug

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4294578.stm

Number of adults on ADHD drugs doubles

http://www.usatoday.com/news/health/2005-0...ugs-usage_x.htm

Small study links Ritalin, cancer risk

http://www.altmedclinic.ca/news/detail.cfm?news=59

Misschien moet men dan (achteraf) deze diagnoserende artsen, ook gaan vervolgen op eenzelfde manier als dat de intentie was bij Jomanda. Gelijke gevallen, gelijk behandelen ?
" I shall not commit the fashionable stupidity of

regarding everything I cannot explain as fraud "

< Carl Jung >

Berichten: 5

Re: Dieet dringt symptomen ADHD terug

Maar als ADHD een psychologische aandoening zou zijn, hoe kan het dan dat alle mannelijke familieleden van mijn vader z'n kant allemaal ADHD hebben?..... De vrouwelijke familieleden gedeeltelijk.

Dat zou betekenen dat het geen erfelijke belasting is, maar gewoon toeval?? Geloof me... iemand met ADHD die krijg je niet rustig... een schop onder je kont helpt echt zeker niet.

Groetjes van iemand met ADHD :)

Berichten: 4.546

Re: Dieet dringt symptomen ADHD terug

dat verhaal klinkt mij in de oren als X-chromosomaal samen met intermediar.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Dieet dringt symptomen ADHD terug

Moet je es opletten wat er gebeurt als je zoiemand een schop onder ze kont geeft (of ja bij mij dan he :D ), worden ik niet bepaald rustig van... Eerder ehm woedend, kokend bloed, witheet :P Is namenlijk onterecht vind ik dan en als ik (als ADHD'er) ergens niet tegen kan dan is het onrechtvaardigheid, volgensmij hebben meer ADHD'ers dat.

En zomaar druk is geen ADHD, je hoeft niet eens (zoals hierboven genoemd word), lichamelijk druk te zijn op een moment, maar dan nog kan je helemaal gek worden van drukte. Echt chaos in je hoofd, ordening en rust in de omgeving lijkt mij dan iets meer te helpen dan oorveeg of iets.

Of men zit rustig achterin de klas aandachtig de kleuren van dat o zo interessante brandnetel plantje dat buiten staat te bestuderen...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Dieet dringt symptomen ADHD terug

Leuke gravedig. ADHD wordt mijns inziens gewoon te vaak gediagnosticeerd. Er zijn vast mensen die er echt erg veel last van hebben, maar er zijn volgens mij ook veel rotkoters, die inderdaad gewoon een duidelijk regime nodig hebben ipv Ritalin. Daarnaast is ADHD niet alleen lastig, er zitten ook voordelen aan. Het is een attention deficit hyperactivity disorder. Mensen met ADHD kunnen zich dus wel eens totaal niet concentreren, maar kennen ook periodes van hyperconcentratie. Dan zijn ze dus supergefocused en eigenlijk niet af te leiden van waar ze mee bezig zijn. Iemand met ADHD in de zaal die dat herkent?
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Dieet dringt symptomen ADHD terug

Leuke gravedig. ADHD wordt mijns inziens gewoon te vaak gediagnosticeerd. Er zijn vast mensen die er echt erg veel last van hebben, maar er zijn volgens mij ook veel rotkoters, die inderdaad gewoon een duidelijk regime nodig hebben ipv Ritalin. Daarnaast is ADHD niet alleen lastig, er zitten ook voordelen aan. Het is een attention deficit hyperactivity disorder. Mensen met ADHD kunnen zich dus wel eens totaal niet concentreren, maar kennen ook periodes van hyperconcentratie. Dan zijn ze dus supergefocused en eigenlijk niet af te leiden van waar ze mee bezig zijn. Iemand met ADHD in de zaal die dat herkent?
Pfff, dit roep ik al jaren. Je beschrijft een persoonlijk gevoel m.b.t. ADHD diagnoses dat ik deel. Het blijft speculatie (ik ben geen expert), maar ook mijn idee is dat teveel kinderen de stempel ADHD opgedrukt krijgen. Als ouder van inmiddels twee middelbare scholieren heb ik door de jaren heen meerdere vriendjes van mijn kids meegemaakt die die stempel hadden.

Bij ADHD stel je je dan kinderen voor die ontzettend druk zijn maar waar niets aan te doen is en met wie je veel geduld zou moeten hebben.

Maar met een beetje gevoel (zonder schreeuwen) duidelijke grenzen stellen bleek bij die vriendjes helemaal geen probleem te zijn. Druk waren ze, ja, maar nooit meegemaakt dat bij het stellen van duidelijke grenzen iemand hier door het lint ging en onhandelbaar werd. Wel was altijd belangrijk om die grenzen te stellen als iets wat niet ter discussies staat. Daarmee sluit je "keuze" uit, en ook "persoonlijke kritiek". M.a.w.: de grenzen moesten als absoluut onomstotelijk vaststaand feit gepresenteerd worden en er moest duidelijk gemaakt worden dat ik begreep dat het betreffende vriendje dat de grenzen niet "aanvoelde" gewoon niet op voorhand kon weten dat die grenzen er waren. Dus: "hier hebben we deze regels, dat kon je niet weten, maar nu weet je het, niets aan de hand".

Opvallend vind ik ook dat ik tot nu toe geen enkel vriendinnetje over de vloer heb gehad met die stempel. Alleen maar jongens. Dat is op zich al vreemd eigenlijk.

Ik heb dus zelf met mijn persoonlijke ervaringen duidelijk het gevoel dat de ADHD symptomen optreden daar waar een kind onzeker is (bijvoorbeeld omdat het gevoelig is, ook voor kritiek, en zich dat erg aantrekt) en waar het teveel keuzes heeft, keuzes die het niet aankan omdat het gewoon nog niet genoeg levenservaring heeft om de juiste keuzes te maken (en dat zelf ook aanvoelt).
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer