Springen naar inhoud

Natuurkundige krachten en het omhooghalen van een gezonken boot

• Log in om te kunnen reageren

stefanc7

stefanc7

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2006 - 15:34

Ik hoop dat iemand me kan helpen met wat formules en berekeningen.

Ik was aan het duiken in een meer en vond een gezonken zeilboot (type valk).
Nu zit er over te denken om het te gaan bergen met hefballonnen. Maar hoe zat dat ook alweer met soortgelijk gewicht en alle andere krachten enzo. Kan iemand een heldere uitleg geven?

Wat details

- zeilboot type valk
- materiaal hout
- lengte 6,5 meter
- breedte 2 meter
- hoogte (ik schat halve meter)
- moet ongeveer 560 kg wegen
- ligt in zoetwater

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 oktober 2006 - 16:23

voor 600kg te heffen, moet je (meer dan) 600 liter luchtballonen hebben.

Nou weet ik niet of dit zo is, maar als de boot een kamer heeft, doen ze normaal met behulp van een luchtfles (of stikstof, helium, maakt niet veel uit) en vullen ze de kamer langsaam aan met ballonnen (die je terplaatse opblaast met de luchtfles), tot de boot omhoog komt, of er iets breekt.

Als het geen kamer heeft, maak je touwen vast aan de boot, en koop je een groot stevig net. waarin je de ballonnen die je terplaatsen op pompt in doet, het net met de balonnen moet wel een beetje stevig zijn.

De kracht die op het net met balonnen komt, is neit met jou berekeningen uit te rekenen, het is namelijk de totale massa, minus de massa van het verplaatste water. Als je dus de gehele volume (van het hout) optelt kom je bijvoorbeeld uit op 250 liter. dan weegt de boot in water 680-250 liter.

Als je de dichtheid van het hout weet kan je het ook benaderen, stel de dichtheid is twee maal dat van water, dan weegt de bood in water 680-340 = 340 kg.

Heb je er al aan gedacht hoe je de boot verder het water uit krijgt, op het land?

Voor de ballonnen is het een idee om de binnenband van vrachtwagen/tractor banden te gebruiken, die zijn lekker stevig.

Snelle berekening: band met radius van 50cm, radius van de cirkelvormige buis is 10 cm. Inhoud is LaTeX = 0.0987 m3 = 98 liter. Dus daar heb je er tenminste 5 van nodig, mischien 2, mischien 5, of meer.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures