wat is dat: Het "Oog" van het Melkweg?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 588

wat is dat: Het "Oog" van het Melkweg?

al een geruime tijd heb ik mij afgevraagd, wat zou het middelpunt zijn van de Melkweg?

zie hier de 'futuristische' foto:

Afbeelding

al wat ik lees is dit:

"In het centrum van de melkweg bevindt zich hoogst waarschijnlijk een zwart gat. Dit is echter niet erg actief, want - in tegenstelling tot de situatie in de galactische schijf - is er in het centrum weinig interstellair gas overgebleven"

bron

aangezien wij, met onze Zonnestelsel aan de buiten kan zit, en aangezien de Melkweg draait -met welke snelheid????- zouden we eigenlijk uit het Stelsel moeten vliegen. maar gelukkig is dat niet het geval.

dus moet er daar wel degelijk een enorme kracht in zitten.

een hypothese van mij:

in het midden is er een zwart gat die al de planeten en weet ik allemaal wel opzuigen. (noem het kracht positief 100%).

maar door de middelpuntvliedende krachten -centrufigatiekrachten- (noem het kracht negatief 100%) is er een stabiliteit.

check dit eventjes na, wat ik hier allemaal zeg. :)

---

maar aan de andere kan bekeken:

eigenlijk kan dat géén "zwart gat" zijn:

een zwart gat zuig al het lichtenergie op. terwijl als je naar de foto kijkt zie je een gigantisch feel wit-geel licht.

een "Wit Gat": één die de lichtenergie uitspuwd :)

wie kan er ons iets toelichten, op mijn vraag:

dat "Oog", ... wat is dat nu precies :)

zeg mij wat jullie denken wat het is...
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 824

Re: wat is dat: Het "Oog" van het Melkweg?

Volgens mij is het wel een zwart gat. Er zijn volgens mij al een behoorlijk aantal bewijzen voor. Je hypothese is intressant, er zit wel wat in. Maar volgens mij maakt het niet uit waar wij ons in de ruimte bevinden, omdat de zon ons altijd op onze plek zal houden. Wie weet bewegen we ons wel heel langzaam naar dat zwarte gat toe...

En dat licht wat je ziet, kan het niet zo zijn dat je het licht dat er in wordt gezogen ziet? Al dat licht raakt heel geconcentreerd rond het zwarte gat, alvorens het er in verdwijnd. Een wit gat is ook een leuk idee, maar die zijn nog nooit ontdekt. Het zal wat zijn als er de hele tijd een onder onze interstellaire neus lag...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: wat is dat: Het "Oog" van het Melkweg?

En dat licht wat je ziet, kan het niet zo zijn dat je het licht dat er in wordt gezogen ziet
indien het zou zo zijn, ik zeg wel "stel",... dan wordt speciale relativiteitstheorie -met nadruk THEORIE- omgezet in PRAKTIJK!

en waarom niet:

stel, ik bouw een futuristisch ruimte schip. ik verwijder mij zo'n pfff 10 miljard lichtjaren ver. en ik obseveer de Melkweg:

wat zie ik? het lichtenergie wordt als een draaikolk ingezogen in het middelpunt van de melkweg.

...

stel dat het klopt, waar gaat die energie naartoe?

ik beeld mij in dat een zwart gat zoiets is als een vortex. maw, wat er in gaat, daar moet het ergens uit gaan.

...

als ik nu die foto bekijk, dan zou ik durven beweren dat het "zwarte gat" aan de onder kant zit van de Melkweg, en via de 'schacht' naaar buiten gespuwd wordt.

is dat niet zo een beetje zoals een magneet? de krachtveld komen uit het Noord en keren terug naar het Zuid? en op die manier creëerd het een stabiele veld?...

een bijkomende vraag: wat is de 'breedte' van de Melkweg?

---------

wedden dat deze topic verplaats zal worden naar theorieontwikkeling :-D

maar ik vindt het niet erg... mijn toestemming krijg je mod ;-)
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 824

Re: wat is dat: Het "Oog" van het Melkweg?

De makkelijk vraag, de breedte: ongeveer 100000 lichtjaar in diameter. Of je moet de hoogte bedoelen, dan zou ik het niet weten.

Het hoe en wat van zwarte gaten is zo mysterieus dat volgens de experts niet weten waar die energie heen gaat. Ik denk dat de energie zo dicht op elkaar wordt gepakt dat er iets heel vreemds gebeurd. Die theorie bestaat geloof ik wel, maar ik kan zo snel niks vinden.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: wat is dat: Het "Oog" van het Melkweg?

idd, de hoogte ... :wink:

want ik neem toch aan dat de Melkweg géén platte schijf is. ik bedoel, al de sterren, planeten, ... vliegen toch niet op de dezelfde hoogte.

maar goed....
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 824

Re: wat is dat: Het "Oog" van het Melkweg?

Die hoogte is wel te berekenen. Wij kunnen hier op aarde de melkweg zien, dat wist je waarschijnlijk al. Het midden van de melkweg is ook bekent, maar is heel lastig te zien vanwege al het 'stof'. We weten ook de afstand naar het midden. Met al die gegevens kan je uitrekenen wat de hoogte is van het oog, vraag me niet hoe, maar het is te doen.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 2.504

Re: wat is dat: Het "Oog" van het Melkweg?

Indien het een zwart gat zou zijn, zou de theorie van een eeuwig uitdijend heelal dan nog opgaan?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 824

Re: wat is dat: Het "Oog" van het Melkweg?

Tuurlijk, waarom niet?
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 312

Re: wat is dat: Het "Oog" van het Melkweg?

Tuurlijk, waarom niet?


Ja, dat zou ik ook wel willen weten. :)
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Berichten: 206

Re: wat is dat: Het "Oog" van het Melkweg?

een "Wit Gat": één die de lichtenergie uitspuwd [rr]
Ik zie niet in wat er grappig is aan die opmerking, witte gaten bestaan (theoretisch iig) gewoon.

http://en.wikipedia.org/wiki/White_hole

Berichten: 312

Re: wat is dat: Het "Oog" van het Melkweg?

Phillip schreef:een "Wit Gat": één die de lichtenergie uitspuwd [rr]
Ik zie niet in wat er grappig is aan die opmerking, witte gaten bestaan (theoretisch iig) gewoon.

http://en.wikipedia.org/wiki/White_hole
Hoe ontstaan witte gaten dan?

Is een wit gat de andere kant van een zwart gat?
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: wat is dat: Het "Oog" van het Melkweg?

Phillip schreef:een "Wit Gat": één die de lichtenergie uitspuwd [rr]
Ik zie niet in wat er grappig is aan die opmerking, witte gaten bestaan (theoretisch iig) gewoon.

http://en.wikipedia.org/wiki/White_hole
echt, ik meen dat 'dat' SF-verhaaltjes waren.

nu ik eventjes op uw link klik, zie ik dat er ook gesproken word over Quasars, weliswaar dat het een hypothese is.

indien het zo 'zou' zijn, dan is er een anderer naam voor , hoor.

in Star Trek noem men dat: "een Foton fontein".

maw, de energie wordt er uit gespuwd :)

-in het verhaal Star Trek- zeg men dan géén enkel wezen in het universum er heeft in geslaagd is om die gigantisch energie te benutten of op te slaan. wie het probeerde werd gewoon weg 'erased'. :)

is het een verhaal of zit daar waarheid in?

en wat denk je hier van:

"In sciencefictionverhalen wordt de verbinding tussen een zwart gat en een wit gat wel eens gebruikt als een methode om te reizen. Objecten die in een zwart gat vallen, worden echter volledig vernield. Als er al een verbinding tussen een zwart en een wit gat zou bestaan, dan kan enkel energie de reis maken"

maw, het lijk wel een torus tss 'zwart' en 'wit'.

mss, heeft Einstein hier zijn inspiratie gehaald:"stel dat energie een cyclus vormig leven kent, dan is "Tijd" relatief".

PS: moogd mijn laatste citaat verkeerd zijn. verontschuldig mij :)
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: wat is dat: Het "Oog" van het Melkweg?

Dit is ofwel een foto van een ander sterrenstelsel, of wel een "artist's impression" van ons Melkwegstelsel. Aangezien de "foto" perfect van "boven" genomen lijkt, is het waarschijnlijk het laatste. We kunnen zo'n foto van ons Melkwegstelsel niet maken, omdat we er binnenin zitten, net zoals je vanuit je toilet niet een foto van de buitenkant van je huis kunt maken.

Er zijn inderdaad sterke bewijzen voor een zwart gat in het centrum van ons Melkwegstelsel:

- er zit een roentgenbron in of nabij het melkwegcentrum. Roentgenstraling is wat je verwacht van gas dat in een zwart gat valt

- het gas en de sterren dichtbij het melkwegcentrum bewegen met hele hoge snelheden, wat je verwacht in de buurt van een zwaar object als een zwart gat

Vermoed wordt dat er in het centrum van ieder groot sterrenstelsel een zwart gat huist, simpelweg omdat daar oorspronkelijk de gas- of sterdichtheid zo groot was dat het centrum is ingestort tot een zwart gat. Zodra een zwart gat is ontstaan, kan het alleen nog maar groeien, door het invallen van gas en sterren uit de omgeving. Dit gebeurde in eerste instantie waarschijnlijk op grote schaal, iets wat nog steeds wordt gezien bij andere, jonge sterrenstelsels (actieve melkwegkernen, quasars). De typische massa voor zo'n (superzwaar) zwart gat in het centrum van een sterrenstelsel zou een miljoen zonsmassa's zijn.

Doordat het zwarte gat in eerste instantie veel materie opzuigt (accreteert), wordt het ten eerste zwaarder, en ten tweede raakt het gas rond het zwarte gat op, waardoor de actieve fase uiteindelijk zal stoppen. Dat is de fase waarin ons melkwegstelsel zich nu bevindt, de meeste accretie is opgehouden en enkel een relatief zeldzame en onfortuinlijke ster(groep) of gasflard laat nog roentgenstraling vrijkomen.

De energie (materie en licht) die in een zwart gat valt, verdwijnt niet, maar verhoogt de massa van het zwarte gat. Het vrijkomen van die energie in "witte gaten" is niet veel meer dan SF.

Berichten: 325

Re: wat is dat: Het "Oog" van het Melkweg?

Ik heb een boek gelezen het hete heel passend the universe. Er staat dat het middelpunt van de melkweg en andere galaxys waarscheinlijk enorme gasbollen zijn. Met zo`n grote massa dat de sterren eromheen draaien.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: wat is dat: Het "Oog" van het Melkweg?

En dat licht wat je ziet, kan het niet zo zijn dat je het licht dat er in wordt gezogen ziet?
Nee, want "licht zien" betekent dat de fotonen jou bereiken, dus dan worden ze er niet ingezogen :)
Al dat licht raakt heel geconcentreerd rond het zwarte gat, alvorens het er in verdwijnd.
Hoe bedoel je dat? Licht staat niet even op de rand te balanceren voordat het erin verdwijnt ofzo he. Licht wat dicht genoeg langs het zwarte gat gaat wordt erin gezogen, en dat licht zien we dan nooit (vandaar "zwart" gat).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer