[Natuurkunde] SI Vragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[Natuurkunde] SI Vragen

Ik heb een aantal opgaven waarvan ik de vraag niet snap. Oftewel ik weet niet wat ik moet doen.

Ik zal de vragen even neertypen:

VR: Zoek op hoe groot de volgende eenheden zijn, uitgedrukt in SI-eenheden

a) liter

b) knoop

c) lichtjaar

d) yard

------------------------

VR: Druk de eenheid van engergie uit in de grootheden van het SI

------------------------

VR: Met verlichtingssterkte E wordt de lichtstroom bedoeld die loodrecht op een oppervlak van één m² valt. De afgeleide eenheid wordt de lux genoemd. Je komt een verlichtingssterkte tegen in de formule:



E = I / r²

In de formule stelt I de lichtsterkte voor van een lichtbron en r de afstand tussen de lichtbron en het oppervlak. Laat zien hoe je de lux in de grondeenheden van het SI kunt aangeven

--------------------------

Deze vragen snap ik niet echt. Kan iemand mij hiermee verder helpen?

Bedankt,

Jeroen

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: [Natuurkunde] SI Vragen

Jeroen, heb je hier http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=42099 al eens gekeken? Dat helpt je wellicht verder met je vraag over SI-eenheden.
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: [Natuurkunde] SI Vragen

SI-eenheid voor Lux is Candela.

Zie link van wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Lux_(natuurkunde). Da staat nog een en ander uitgelegd.

Ook de definitie van Candela.

De officiële definitie luidt als volgt: [bron: wiki]

"De candela is de lichtsterkte, in een gegeven richting, van een bron die een monochromatische straling met een frequentie van 540 * 1012 Hz uitzendt en waarvan de stralingssterkte in die richting 1/683 watt per steradiaal is."


Wat wil dat zeggen: E (verlichtingssterkte [lux]) is de hoeveelheid lichtstroom per oppervlakte.

Als je E wilt berekenen, dan moet je de hoeveelheid lichtstroom delen door het oppervlak waar het licht op schijnt. De lichtstroom kent als eenheid Lumen [lm]. En Lumen is dan weer een eenheid die je kunt zien de hoeveelheid licht per tijdseenheid.

Stel: Je hebt een lamp die een lichtstroom van 1200 lumen heeft en met deze lamp verlicht je een donker hoekje met een oppervlak van 10 m2. Dan is je verlichtingssterkte 1200 / 10 m2 = 120 Lux. (Dat komt volgens mij overeen met een 100 Watt gloeilamp.)
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Reageer