[Elektriciteit] Stator-spoel / magneet-rotor

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 380

[Elektriciteit] Stator-spoel / magneet-rotor

Ik moet een schema ontwerpen voor een elektromotor waar de statorspoelen permanentmagneten vd rotor aantrekken en afstoten.

De statorspoelen van inductie motoren overlussen elkaar zodat de rotor pool steeds gepakt kan worden.

Bij permanent magneetmotoren is dat geloof ik niet zo,en zijn de stator spoelen geloof ik gewoon strak naast elkaar geplaatst,zodat ze de magneten pool om pool +_+_ aantrekken en dan afstoten nadat het veld gewisseld is van pool.

De statorspoelen zijn in de vorm van elektromagneten naast elkaar geplaatst,de permanent magneten zijn naast elkaar op de rotor geplaatst pool om pool,+-+-.

Waarbij de pool breedte vd elektromagneet even breed is als de magneet breedte!

Mijn vraag is of bij een wisselspanning van 50 hz de rotorpolen wel voldoende worden aangetrokken en afgestoten als de breedten vd elektromagneten en de magneten even breed zijn,waarbij de elektromagneten tegen elkaar liggen en de magneten ook.

Dus dat de rotor met de hand in gang moet worden gebracht maar dan wel blijft draaien.
Stop de overbevolking

Berichten: 103

Re: [Elektriciteit] Stator-spoel / magneet-rotor

je haalt wat zaken door elkaar .. de motor die je beschrijft is een zogenaamde brushless dc motor en daar moet je dus geen 50 hz op zetten ..

Berichten: 380

Re: [Elektriciteit] Stator-spoel / magneet-rotor

O ik dacht een permanent magneetmotor te beschrijven.Maar wat adviseer jij voor een werkende motor als de rotor bestaat uit permanent magneten die pool om pool naast elkaar zijn geplaatst.

Het gaat erom dat bij een wisselspanning de pm polen goed worden aangetrokken en afgestoten,zodat de rotor efficient draait.

Ik dacht dat alleen bij het opgang brengen vd rotor deze met de hand in beweging gezet moet worden,omdat de statorspoel de volgende magneet pool niet overlapt als de pm pool recht tegenover de statorspoel staat.

Maar goed wat is een goede stand vd pm polen en de statorspoelen tov elkaar,wie heeft advies ?
Stop de overbevolking

Berichten: 582

Re: [Elektriciteit] Stator-spoel / magneet-rotor

Een motor met permanent magneet heeft een onderbroken contat bij de rotor. Dus het veld wisselt steeds in de spoel. (gelijkstroommotor)
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 380

Re: [Elektriciteit] Stator-spoel / magneet-rotor

Wombat waarom heeft een pm motor een onderbroken contact bij de rotor nodig terwijl alleen de stator spoelen gevoed worden,volgens mij ga je alleen via de rotor als de rotor spoelen heeft,maar daar zitten magneten op.
Stop de overbevolking

Berichten: 103

Re: [Elektriciteit] Stator-spoel / magneet-rotor

nogmaals, jullie halen wat zaken door elkaar

1- een permanente magneet motor is in de volksmond een motor met magneten op de stator en spoelen op de rotor daar kun je dus een DC spanning opzetten, dit type motoren commuteerd (wisseld tussen de spoelen) door de borstels die blijven waar ze zijn terwijl de rotor met spoelen draait en zo worden ze 1 voor 1 aangestturd, mechanische commutatie dus !!!

2- een brushless DC motor met permanente magneten op de rotor en spoelen op de stator, zo`n bij zo`n motor word er doorgaans digitaal ge-commuteerd, dat wil zeggen dat er met behulp van een processor de spoelen 1 voor 1 worden aangestuurd. de positie v/d rotor word bepaald met een sensor (sensorless brushless) of door bemf (Back Elektro Magnetic Frequetie) oftewel door de geinduceerde spanning op de niet aangestuurde spoel op te vangen word er bepaald waar de rotor zich bevind :)
Het gaat erom dat bij een wisselspanning de pm polen goed worden aangetrokken en afgestoten,zodat de rotor efficient draait.
OK, bij wissel spanning gebruikt men meestal zogenaamde kooi-anker motoren of ook wel synchroon motor genoemd die alleen spoelen heeft en geen magneten, door de geinduceerde spanning in de rotor (spoelen bevinden zich in de stator) word er een magnetisch veld opgewekt ............ meestal zijn dit 3 fase motoren en werken dus op 380 volt de snelheid daarvan kan geregeld worden met een frequentie regelaar [rr]

er zijn ovirigens veel meer soorten motoren maar van een motor met permanente magneten die op wisselspanning werkt heb ik nog nooit gehoord ......

Berichten: 380

Re: [Elektriciteit] Stator-spoel / magneet-rotor

2- een brushless DC motor met permanente magneten op de rotor en spoelen op de stator, zo`n bij zo`n motor word er doorgaans digitaal ge-commuteerd, dat wil zeggen dat er met behulp van een processor de spoelen 1 voor 1 worden aangestuurd. de positie v/d rotor word bepaald met een sensor (sensorless brushless) of door bemf (Back Elektro Magnetic Frequetie) oftewel door de geinduceerde spanning op de niet aangestuurde spoel op te vangen word er bepaald waar de rotor zich bevind  
Ik bedoel ook een brushless dc motor,ik zoek een manier om die zonder processor aan te sturen,maar gewoon met wisselspanning.

Dus door het wisselen der polen de magneten aantrekken en afstoten.
Stop de overbevolking

Berichten: 103

Re: [Elektriciteit] Stator-spoel / magneet-rotor

als je dat zou belasten weet je nooit hoe lang je eeen spoel moet pulsen .... met een sinus gaat dan weer achteruit dan weer vooruit enz ....

Berichten: 380

Re: [Elektriciteit] Stator-spoel / magneet-rotor

Wat bedoel je?Met een wisselspanning trek je een magneet toch precies aan en af enzv.
Stop de overbevolking

Berichten: 103

Re: [Elektriciteit] Stator-spoel / magneet-rotor

ja onbelast gaat dat wel maar als je er een "last" aan hangt dan moet er kracht geleverd worden .... dat betekent dat de motor soms meer en soms minder kracht moet leveren om de zelfde snelheid te hoouden want die wisselspanning heeft altijd de zelfde frequentie ........ dus dat gaat niet lukken ....

Berichten: 380

Re: [Elektriciteit] Stator-spoel / magneet-rotor

dat wil zeggen dat er met behulp van een processor de spoelen 1 voor 1 worden aangestuurd. de positie v/d rotor word bepaald met een sensor (sensorless brushless) of door bemf (Back Elektro Magnetic Frequetie) oftewel door de geinduceerde spanning op de niet aangestuurde spoel op te vangen word er bepaald waar de rotor zich bevind  
Interessant kunt je ook uitleggen hoe de sensor en bemf werkt.

Ik kan me niets voorstellen bij een niet aangestuurde spoel,en vraag me af wat voor sensor het is en werkt,is het bv een fotoelektrische cel?

Hij bepaald waar de rotor zich bevind,maar hoe trekt hij de rotor bv bij om een nieuwe sinus optevangen?
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Stator-spoel / magneet-rotor

De sensors in een brushless motor zijn meestal Hall-effect sensors. Die detecteren wanneer er een overgang is van een noord- naar een zuidpool of andersom. En de besturingselektronica bepaalt op grond van die sensorinformatie welke spoelen aangestuurd moeten worden om de rotor verder te krijgen.

En dat heeft niks met sinussen te maken, de spoelen worden domweg met gelijkspanning aan of uit gezet.

Eigenlijk is deze materie te ingewikkeld om dat hier allemaal uit te leggen. Dus mijn advies: ga eens een middagje naar een goede bibliotheek en zoek wat boeken op over elektromotoren. Daar staat het allemaal duidelijker uitgelegd dan we hier kunnen.

Berichten: 103

Re: [Elektriciteit] Stator-spoel / magneet-rotor

domweg met gelijkspanning aan of uit gezet

niet helemaal .... er word gebruikt gemaakt van PWM pulse width modulation ....

er zijn dus (meestal) drie spoelen en twee polenn op de rotor .. 1 spoel is noord de anders is zuid ... er is dan dus 1 spoel niet aangestuurd ... ongebruikt zeg maar .... daar kan dan een spanning geinduceerd worden .... die kan vervolgens informatie geven over hoe en wat ...

google maar eens op lrk of fietsbel [rr]

Berichten: 380

Re: [Elektriciteit] Stator-spoel / magneet-rotor

er zijn dus (meestal) drie spoelen en twee polenn op de rotor .. 1 spoel is noord de anders is zuid ... er is dan dus 1 spoel niet aangestuurd ... ongebruikt zeg maar .... daar kan dan een spanning geinduceerd worden .... die kan vervolgens informatie geven over hoe en wat
Dus spoel 1 en 2 worden gevoed en beinvloeden de noord en zuidpool,de 3e spoel wordt niet gevoed en daardoor kan er een inductie in plaats vinden dmv de noord en zuidpool?

De stroom die geinduceerd wordt in spoel 3 zal oplopen en gemeten door een detectie sensor zoals een halfgeleider of zo,bedoel je dat?

Maar wat is een Hall-effect-sensor?Een halfgeleider?
Stop de overbevolking

Berichten: 103

Re: [Elektriciteit] Stator-spoel / magneet-rotor

heb jij ook google op je internet ???? ikke nie [rr]

een hal effect sensor werk op het "hall effect princiepe" ... dat beteken dat waneer er een stroom loopt in een daar op perpendiculair (OFTEWEL haaks) staand magneet veld dan ondervindt die stroom een kracht (lenz law) en daardoor onstaat er een potetiaal verschil (voltage) in de derde perpendiculair way .....

en de geinduceerde spanning uit de derde spoel gaat natuurlijk naar de adc ingang van een "ic" (intergrated circuit) in de regelaar die daaruit de juiste stand van de rotor bepaalt

overigens word er nooit een stroom geinduceerd, alleen een spanning ... stroom komt er pas wanneer er een "last"' word aangesloten .. een weerstand dus ....

als je niet weet wat dat is "adc" dan verwijs ik je wederom naar google ....

Reageer