Springen naar inhoud

Is onderwijs een overheidstaak?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

qrnlk

    qrnlk


  • >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 28 oktober 2006 - 22:36

We vinden hier allemaal onderwijs belangrijk maar toch blijkt elke keer dat het beter kan met het onderwijs. Ons huidige onderwijs stamt voornamelijk uit de industrialisatie, zowel in structuur als in les methoden is er weinig innovatie. Innovatie in educatie vind voornamelijk plaats buiten het reguliere onderwijs.

Op dit moment beschouwen we onderwijs voornamelijk een taak van de overheid maar is dat wel de best mogelijke oplossing?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 oktober 2006 - 23:19

I had plenty of time, so I wrote a shorter post:

ja :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 oktober 2006 - 23:26

Maar nu even zonder gekheid: Aan wie wou je het dan overlaten? Privatiseren? Wat moet dat opleveren? Welk soort innovaties komen daaruit denk je? Net als het hoger onderwijs in de uSA, een paar topinstituten voor rijkelui en de overheid mag de kruimels bijeenvegen in onderbemande, ondergeŽquipeerde en onderpresterende colleges??

Verkeer trouwens aub niet in de veronderstelling dat er niets gebeurt in onderwijsland. Het zijn overigens misschien juist wel de innovaties die ons parten gaan spelen. Ik hoor bijvoorbeeld niet zulke algemeen enthousiaste verhalen uit de hogere opleidingen over het studiehuis.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#4

albert davinci

    albert davinci


  • >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 oktober 2006 - 23:59

Ik heb al eerder aangegeven wat het ideale systeem zou zijn.

Elke beste faculteit (bijvoorbeeld de beste faculteit Natuurkunde in Nederland) gewoon extra geld geven en op die faculteit de leerlingen selecteren die het meeste talent hebben voor die specifieke studie. Deze leerlingen zouden ze moeten selecteren dmv ingangsexamens die meer talent dan achtergrond peilen.

Op deze manier krijgen wij topuniversiteiten (elke universiteit haar eigen specialisme) maar zonder dat we enorm veel geld kwijt zijn aan particuliere universiteiten.
Het is zo simpel, nu de politici nog.

#5

Ruben Kwast

    Ruben Kwast


  • >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 00:07

Ik heb al eerder aangegeven wat het ideale systeem zou zijn.

Elke beste faculteit (bijvoorbeeld de beste faculteit Natuurkunde in Nederland) gewoon extra geld geven en op die faculteit de leerlingen selecteren die het meeste talent hebben voor die specifieke studie. Deze leerlingen zouden ze moeten selecteren dmv ingangsexamens die meer talent dan achtergrond peilen.

Op deze manier krijgen wij topuniversiteiten (elke universiteit haar eigen specialisme) maar zonder dat we enorm veel geld kwijt zijn aan particuliere universiteiten.
Het is zo simpel, nu de politici nog.


En wat was je van plan met die andere 80% studenten??? :)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

#6

albert davinci

    albert davinci


  • >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 00:18

Die andere 80% krijgt ook een natuurkundeopleiding maar dan van precies dezelfde kwaliteit als dat ze nu al zijn. De toppers krijgen gewoon wat extra's, de modalen evenveel. Kost een beetje extra geld maar het levert enorm veel extra mogelijkheden op voor de talenten wat goed is voor Nederland. Doordat die toptalenten zich beter kunnen ontwikkelen zal Nederland meer innovatie krijgen en een betere internationale reputatie krijgen.

#7

Assassinator

    Assassinator


  • >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 12:33

en de talenten die niet bij die rijkeren horen? of zelfs daaronder? wat krijgen die dan?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

#8

Michaelm

    Michaelm


  • >100 berichten
  • 142 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 13:06

Het moet een taak van de overheid blijven.
En het verschil tussen de klassen (arm-rijk, dom-slim) moet juist kleiner gemaakt worden en niet groter. Door het groter te maken krijg je dus een groter klasseverschil wat alleen maar negatieve dingen met zich meebrengt. Daar is niemand bij gebaat, ook niet diegene die wel slim genoeg waren.

De oplossing is het onderwijs zo goed te maken dat iedereen die hier van school komt maar al te graag door de bedrijven wordt aangenomen.
Dit zal er weer toe voeren dat veel bedrijven zich hier gaan vestigen.
Op het moment vestigen bedrijven zich alleen maar hier als de regering ze met veel subsidie en lastenverlichting hierheen lokt.
Opleidingen geven ze alleen maar als de regering met veel subsidie erbij springt.

Willen we Nederland gezond houden dan moet de algemene kennis omhoog en niet de kennis van een paar toptalenten die dan waarschijnlijk toch in het buitenland gaan werken en dan hebben wij daar ook niks meer aan.

Landen zijn alleen maar interessant voor bedrijven door de grondstoffen die ze hebben. Aangezien wij daar maar weinig van hebben moeten we zorgen dat onze grondstof een goede algemene kennis wordt.
Maar aan de andere kant, ik heb laatst een documentaire gezien en daarin werd gesteld dat veel programmeer werk tegenwoordig aan Noord-Korea wordt uitbesteed omdat dat goedkoper is. Dus ik zou eigenlijk zeggen we zijn al veels te laat.
All errors are intentional but mistakes could have been made.

#9

albert davinci

    albert davinci


  • >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 14:12

en de talenten die niet bij die rijkeren horen? of zelfs daaronder? wat krijgen die dan?

Allť, jongens, ik leg het toch duidelijk uit. :)

De overheid geeft extra geld aan de topfaculteiten. Topuniversiteiten bestaan niet, dikke bullshit!
Van elk studiegebied wordt er ťťn universiteit aangewezen die op dat studiegebied het beste presteert. Die faculteit (niet de universiteit) krijgt extra geld zodat ze onder andere betere apparatuur kunnen kopen en grootschaligere projecten kunnen uitvoeren.
Die faculteit organiseert speciale toelatingsexamens waar alle leerlingen die een VWO-diploma hebben aan mee mogen doen.
De leerlingen die het beste presteren mogen dan aan die specifieke faculteit gaan studeren. De overige 80-95% (of whatever aantal, afhankelijk van studierichting) mag dan aan de andere universiteiten die studierichting volgen maar niet aan de topfaculteit die is voorbehouden voor de meest talentvolle studenten.
De overheid betaald wat extra geld. De studenten betalen precies hetzelfde collegegeld als wat de gewone studenten in Nederland betalen.


Willen we Nederland gezond houden dan moet de algemene kennis omhoog en niet de kennis van een paar toptalenten die dan waarschijnlijk toch in het buitenland gaan werken en dan hebben wij daar ook niks meer aan.  

Nee michael. Willen we dat Nederland een toppositie behoudt dan moeten zowel de gewone mensen als de toptalenten meer ontwikkelingsmogelijkheden krijgen.
Het zijn de toptalenten die veel werkgelegenheid creŽren. Het zijn de toptalenten die de slimme uitvindingen doen en voor innovatie zorgen. Een goede toplaag zorgt ervoor dat de middenlaag beter kan functioneren. De uitdaging voor Nederland, en dat zou echt een enorme grote troef zijn, is om het zo te organiseren dat het voor studenten uit een arm milieu toegankelijk is en zonder dat dit ten koste gaat van de middenlaag. Dat kan dus met mijn plan.
De toptalenten komen op dit moment te weinig aan hun trekken. Als je zorgvuldig leest wat ik hier typ dan zie je dat het perfect mogelijk is om de toptalenten meer mogelijkheden te bieden zonder dat het ten koste gaat van de gewone mensen.
Het kost geeneens geld omdat die toptalenten die investeringen wel terugverdienen, oa dmv uitvindingen en doordat Nederland haar academische reputatie (op dit moment van een bedenkelijk niveau met uitzondering van enkele exacte en technische richtingen) verbeterd waardoor Nederland oa populairder wordt onder de buitenlandse toptalenten en populairder zal worden als vestiginsplaats voor buitenlandse bedrijven.

Het grootste probleem in Nederlands is dat veel middelmatig talentvolle mensen nogal kleinzielig zijn en jaloers worden wanneer de toptalenten wat extra aandacht krijgen. Van die zielige calvinistische houding moeten we afgeraken als we geen 3de wereldland willen worden. In AziŽ en de USA zijn ze heel wat beter bezig dan wij hier. We zijn een lui verwend volk geworden wat in slaap is gesukkeld. Ik geef er de voorkeur aan dat we nu wakker worden in plaats van dat we eerst tot onze grote schrik zien dat de welvaart sterk achteruit is gegaan (binnen enkele decennia) en dan pas tot het besef komen dat we verkeerd bezig zijn.

Dus nog een keer voor de echt koppige mensen: Het is volgens het plan wat ik hierboven beschreven heb perfect mogelijk om de toptalenten extra mogelijkheden te geven zonder dat het ten koste gaat van de gewone mensen en dit zonder dat het ons netto geld kost.
Ik zou zeggen, probeer er maar gaten in te schieten :wink:

#10

Michaelm

    Michaelm


  • >100 berichten
  • 142 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 14:46

Sorry Albert, maar dat klopt niet wat je zegt.
Die toptalenten worden als eerste uit ons land weggehaald.
In Amerika liggen de lonen veel hoger dus zo'n toptalent is een enorme sukkel als ie dan niet in Amerika gaat werken.
Want in de maatschappij waar wij in leven wordt je namelijk afgerekend op wat je verdient en niet op je instelling. Het is niet voor niks dat de meeste politici mensen van het kaliber 'ikke,ikke,ikke en de rest kan stikken' zijn.
Succesvolle zakenlui hebben over het algemeen ook die instelling.

Elk plan met de bedoeling een groot onderscheid te maken is gedoemd te mislukken.
Kijk maar naar Amerika, wat jij zo mooi aanhaalt. Wil je de zelfde toestanden wat ze daar hebben hier ook hebben ?!? Dat lijkt me dus volkomen ongewenst.
All errors are intentional but mistakes could have been made.

#11

Phaesimbrotos

    Phaesimbrotos


  • >250 berichten
  • 312 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2006 - 16:51

Het moet een taak van de overheid blijven.
En het verschil tussen de klassen (arm-rijk, dom-slim) moet juist kleiner gemaakt worden en niet groter. Door het groter te maken krijg je dus een groter klasseverschil wat alleen maar negatieve dingen met zich meebrengt. Daar is niemand bij gebaat, ook niet diegene die wel slim genoeg waren.

De oplossing is het onderwijs zo goed te maken dat iedereen die hier van school komt maar al te graag door de bedrijven wordt aangenomen.
Dit zal er weer toe voeren dat veel bedrijven zich hier gaan vestigen.
Op het moment vestigen bedrijven zich alleen maar hier als de regering ze met veel subsidie en lastenverlichting hierheen lokt.
Opleidingen geven ze alleen maar als de regering met veel subsidie erbij springt.

Willen we Nederland gezond houden dan moet de algemene kennis omhoog en niet de kennis van een paar toptalenten die dan waarschijnlijk toch in het buitenland gaan werken en dan hebben wij daar ook niks meer aan.

Landen zijn alleen maar interessant voor bedrijven door de grondstoffen die ze hebben. Aangezien wij daar maar weinig van hebben moeten we zorgen dat onze grondstof een goede algemene kennis wordt.
Maar aan de andere kant, ik heb laatst een documentaire gezien en daarin werd gesteld dat veel programmeer werk tegenwoordig aan Noord-Korea wordt uitbesteed omdat dat goedkoper is. Dus ik zou eigenlijk zeggen we zijn al veels te laat.


Iedereen is gelijkwaardig, maar niet iedereen is gelijk!
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

#12

ferry

    ferry


  • >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 november 2006 - 00:43

Ok, ik zie twee vragen door elkaar lopen:

1. is onderwijs een overheidstaak?
2. op welke wijze moet onderwijs georganiseerd worden.

Wat mij betreft is onderwijs zeker een overheidstaak. In een markt is het opbouwen van menselijk kapitaal moeilijk. Onderwijs is op te vatten als een collectief goed en die zijn gebaat bij overheidsingrijpen.

Punt 2 is interessant omdat het de vraag is hoe de overheid dat dan zou moeten doen. De door Albert genoemde oplossing klinkt mij als muziek in de oren. Maar, met een erg grote maar. En die is puur praktisch. Universiteiten hebben al jaren te lijden onder een groot gebrek aan investeringen door de overheid. Als je ziet wat er de afgelopen jaren is gebeurd bij universiteiten zie dat er geen infrastructuur wordt ontwikkeld waarmee talent zich kan ontplooien. Er is een chronisch gebrek aan financiele middelen om zo'n plan tot stand te brengen. En ik zie het er dan ook niet van komen.

#13

albert davinci

    albert davinci


  • >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 november 2006 - 01:58

Ok, ik zie twee vragen door elkaar lopen:

1. is onderwijs een overheidstaak?
2. op welke wijze moet onderwijs georganiseerd worden.

Wat mij betreft is onderwijs zeker een overheidstaak. In een markt is het opbouwen van menselijk kapitaal moeilijk. Onderwijs is op te vatten als een collectief goed en die zijn gebaat bij overheidsingrijpen.

Punt 2 is interessant omdat het de vraag is hoe de overheid dat dan zou moeten doen. De door Albert genoemde oplossing klinkt mij als muziek in de oren. Maar, met een erg grote maar. En die is puur praktisch. Universiteiten hebben al jaren te lijden onder een groot gebrek aan investeringen door de overheid. Als je ziet wat er de afgelopen jaren is gebeurd bij universiteiten zie dat er geen infrastructuur wordt ontwikkeld waarmee talent zich kan ontplooien. Er is een chronisch gebrek aan financiele middelen om zo'n plan tot stand te brengen. En ik zie het er dan ook niet van komen.

Helaas wel. De overheid snijdt in haar eigen vingers omdat het gewoon simpelweg beter is voor de economie als je betere wetenschappers hebt. Hopelijk hoef ik daar niemand van te overtuigen.
Je hebt er helemaal gelijk in dat onderwijs onvoldoende een prioriteit is voor het onderwijs. Ze babbelen er veel over en komen met onzinnige slecht uitpakkende hervormingen maar ze doen ondertussen niet dat wat wel nodig is.

Ik heb vandaag nog een meisje gesproken die in Leuven (BelgiŽ) psychologie studeert. Mijn zus heeft toevallig ook recent psychologie gestudeerd (ze is nu geslaagd). Ik had van haar al gehoord hoe makkelijk het in Nederland is in vergelijking met Leuven (geldt ook in mindere mate voor geneekskunde overigens). Mijn zus had al geklaagd dat '90% van de mensen in haar jaar domme schapen zijn en met vage motieven aan de studie zijn begonnen zoals dat ze dachten zichzelf beter te leren kennen.
Ze haalde zonder veel te doen hoge cijfers.
Dat meisje wat ik sprak haalde op de middelbare school meestal 8en of beter maar ze kan nu met veel en hard werken voorkomen dat ze herexamens moet doen. Zij heeft een vriendin die hetzelfde probleem heeft. Ze had eerst in Nederland gestudeerd en is daarna in BelgiŽ gaan studeren, en inderdaad was het voor haar in BelgiŽ een stuk zwaarder.


Jongens, ik heb het al eerder gezegd (ik ben meestal erg nuchter en realistisch). Het Nederlandse onderwijs is ziek. Er zijn grote structurele problemen. Het Nederlandse onderwijs is op zijn best Europese middenmoot en er zullen stevige maatregelen moeten worden genomen als Nederland weer in de top10 wilt komen.
Het begint allemaal met discipline. De leraren moeten meer eisen stellen aan de studenten/leerlingen en ze gewoon onvoldoendes geven als ze de limiet niet halen in plaats van het steeds makkelijker te maken. Ze moeten op de middelbare school ophouden met steeds de helft van de tijd te besteden aan het bewaren van de orde in de klas en de lastige jongens er maar gewoon eerder uit kicken en in een aparte klas zetten.
Het is toch bezopen dat de leraren zelfs in een VWO-klas de orde moeten bewaren. We zijn in Nederland te soft en accepteren te veel. Als je het VWO niet wilt doen dan ben je ook altijd nog welkom op het VBO/mavo.
In BelgiŽ is er wel orde in de klas. Op het beroeps (VBO) leren ze een ambacht en werken ze in kleine groepjes met veel individuele begeleiding.
Op het ASO (Havo/VWO) is er nog een ijzeren discipline. Als je niet de limiet haalt krijg je een onvoldoende, je moet nog meneer zeggen en de leerlingen halen het niet in hun hoofd om te spijbelen of de les te verzieken (niet eens door te praten, laat staan dat ze propjes en elastiekjes gaan schieten) omdat ze weten dat de consequenties zwaar en vervelend zijn.
Sommigen krijgen misschien nu een paniekaanval van een jaren 50 beeld (ik ben zelf opgegroeid in de jaren 80) maar dit lijkt mij toch altijd nog heel wat beter dan de hoge schooluitval en het geen werk kunnen vinden of enkel de rotbaantjes kunnen doen. Een diploma halen is belangrijk, practisch en voor het gevoel van eigenwaarde.

Ter illustratie van het verschil in mentaliteit. Ik heb muziekles gevolgd in BelgiŽ. Je hebt daar ook iets wat ze theorie noemen (notenleer), een verschrikkelijk saai onderdeel voor zowel de muzikaal zwakbegaafde als de muzikaal hoogbegaafde mensen (de ťťn kan niet mee, de ander verveelt zich net als in het onderwijs).
Je zit daar met 30 man in de klas. Als je niet kan komen dan moet je afbellen. Je moet minsten zo veel % van de lessen aanwezig zijn en als je niet slaagt is het ook gedaan met de praktijk. Hard maar het eindresultaat is wel dat veel mensen het goed doen.
We zijn in Nederland gewoon weer eens doorgeschoten, wellicht omdat we altijd alles zo extreem willen doen.

#14

Michaelm

    Michaelm


  • >100 berichten
  • 142 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 november 2006 - 16:02

Een diploma halen is belangrijk, practisch en voor het gevoel van eigenwaarde.


Ik denk dat een diploma VET over gewaardeerd is.
De helft van de mensen met een diploma weten nog niet eens wat links of rechts is.
Maar ja, dat diploma telt in de rest van je leven.
En ja, ook al ben je de allerbeste in je gebied, als je het diploma niet hebt kun je het schudden.
Nee, wij met zijn allen willen dat iemand ook een hoop onzin erbij leert zodat ie dat diplomaatje krijgt. En laat het nu net dat zijn wat veel mensen ervan weerhoudt om Łberhaupt verder te gaan.

Het moet nog strenger worden zeg je ?
Dus nog conformer, dus nog meer oogkleppen op.

Ik kon beter Duits voordat ik op de mavo zat dan tijdens.
En die domme leraar geeft je onvoldoendes als je ipv de hele zin inclusief het gevraagde woordje alleen maar het gevraagde woordje opschrijft.
Of je krijgt onvoldoendes als je met wiskunde liever de opgaves maakt dan de opgaves die behandeld zijn wekelijks in een 'netschrift' plaatst.
Daar leer je wat van wil je zeggen ? Zeker discipline ? Laat me niet lachen....
All errors are intentional but mistakes could have been made.

#15

albert davinci

    albert davinci


  • >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 november 2006 - 00:10

[quote]Ik denk dat een diploma VET over gewaardeerd is.
[/quote]

Dit is meer iets voor de rubriek humor
:)

Het is simpel. Met een diploma kan je meer banen krijgen en makkelijker een baan krijgen dan zonder diploma.
Niets overgewaardeerd dus.

[quote]De helft van de mensen met een diploma weten nog niet eens wat links of rechts is.
[/quote]
Ik neem aan dat dit een poging tot humor is :wink:
Dadelijk ga je nog zeggen dat de modale VBO'er beter kan rekenen dan de modale wiskundestudent. Niet dat er iets mis is met een VBO'er. Zolang je maar ergens goed in bent.[/quote]





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures