Hydrofobe materialen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Hydrofobe materialen

ey

Kent iemand vaste materialen die hydrofobisch zijn en olie kunnen absorberen (zoals zand water kan absorberen) maar dat van natuure zijn, dus niet zoals magisch zand dat z'n hydrophobische eigenschappen verliest als het in contact komt met olie?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hydrofobe materialen

Kattenbakgrint schijnt goed te werken tegen motorolievlekken op de garagevloer. Is dat wat je zoekt?

Kan je iets meer info geven over de toepassen?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 8

Re: Hydrofobe materialen

ik wil een klein filtertje maken waar wel olie maar geen water doorheen kan

Berichten: 12.262

Re: Hydrofobe materialen

Olie/water suspensies scheiden met een filter is niet zo handig, ik denk dat het hoe dan ook een knoeiboel zal worden, bijv doordat water het filter verstopt.

Schei-trechter een optie?
Victory through technology

Berichten: 10

Re: Hydrofobe materialen

Anders kan je ook een soort desstillatie toepassen: afkoken van het water, tot je olie overhoud.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hydrofobe materialen

Decanteren kan natuurlijk ook altijd.

(gewoon laten staan tot zich twee lagen vormen en dan de bovenste laag afschenken)

Als je wat meer details geeft, kunnen we wat inhoudelijkere antwoorden geven. Welke stoffen en welke hoeveelheden? Is het een mengsel van 2 stoffen of meer? ..dat soort dingen
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 60

Re: Hydrofobe materialen

Excuses dat ik zo'n oud topic omhoog haal maar ik heb al zoveel topics geopend afgelopen maand ;)

en zo kunnen we wat gerelateerde onderwerpen bij elkaar houden.

Ik zit met een soortgelijk probleem, maar dan omgekeerd.

Ik heb een zeepoplossing die ik wil hergebruiken.

Het probleem is dat hier na verloop van tijd een hoop olie in mengt, deze wil ik er dus uithalen.

Ik heb het al geprobeerd met een olie dispenser, dit is een lopende band die door het oppervlak loopt en daar een deel van de olie 'oppakt'.

Maar ik denk dat een groot deel van de olie nog steeds icm de zeep IN het water zweeft.

Hoe kan ik dit van elkaar scheiden?

Berichten: 12.262

Re: Hydrofobe materialen

De zeep zorgt er natuurlijk voor dat je olie in kleine bolletjes met een dankzij de zeep hydrofiele buitenkant aanwezig is, dus ik denk dat eruit scheppen met een hydrofobe band niet zomaar zal gaan.

Op wat voor schaal speelt dit hele proces?

Wellicht is het mogelijk om op een of andere manier de zeep te doen neerslaan waardoor de olie erop gaat drijven, vervolgens die olie eraf te halen en de zeep weer op te lossen, maar dat lijkt me alleen interessant als het om industriele hoeveelheden (kuubs?) gaat.
Victory through technology

Berichten: 60

Re: Hydrofobe materialen

Momenteel moet ik om de +/- 2 weken 25 liter vloeistof vervangen.

De hoeveelheid maakt me niet zoveel uit, maar het kost een berg tijd om het systeem goed door te spoelen (2-3 uur).

Ik kom nog meer problemen tegen dus al met al ben ik ruim één dag per 2 weken bezig met onderhoud etc.

Daarnaast vraag ik me af hoe betrouwbaar de zeep zijn werk nog doet na laten we zeggen 1 week...

maw, haal ik na 1 week nog steeds dezelfde resultaten wat betreft het reinigen als net na vervanging.

Of is het een idee naarmate meer te reinigen steeds iets meer zeep toe te voegen, of misschien uberhaupt vanaf het begin meer zeep gebruiken zodat het minder snel verzadigd is (met olie).

Dan komen er waarschijnlijk wat andere problemen bij, maar daar zal ik dan een balans tussen moeten vinden.

Berichten: 12.262

Re: Hydrofobe materialen

Wat reinig je er zoal mee?
Victory through technology

Berichten: 60

Re: Hydrofobe materialen

Gegoten en verspaande aluminium en stalen onderdelen van auto's (turbo's).

Berichten: 12.262

Re: Hydrofobe materialen

Gaat het er dan om daar olieresten vanaf te krijgen, of zijn het ook andere vervuilingen?
Victory through technology

Berichten: 60

Re: Hydrofobe materialen

Ik wil juist de andere vervuilingen eruit spoelen en opvangen om te kijken wat er precies inzit.

Veel van die vervuiling zit aan de olie 'geplakt', dus de olie wil ik er ook uit spoelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hydrofobe materialen

Om een zo constant mogelijk resultaat te houden ligt het voor de hand om bijvoorbeeld elke dag een gedeelte van je zeepoplossing te vervangen, bijna zoals een continue systeem.

Praktisch probleem is hoeveel je moet vervangen en in hoe verre dit de kwaliteit veranderd. Daar is denk ik maar op 1 manier achter te komen en dat is proberen, verdeel de 25 liter eens over elke dag, dus ongeveer 2 liter/dag. Eventueel kan je met deze volumes gaan spelen om optimale omstandigheden te verkrijgen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer