Therapeutisch klonen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Therapeutisch klonen

Ik ben erg geïnteresseerd in therapeutisch klonen, alleen begrijp ik niet helemaal hoe dit in zijn werk gaat.

Kan iemand me duidelijk uitleggen hoe dit wordt gedaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Therapeutisch klonen

Heb je Google wel geprobeerd? Als je zoekt op 'therapeutisch klonen' krijg je aardig wat bruikbare links. Neem alleen al Wikipedia:
Therapeutisch klonen: klonen met de bedoeling om lichaamscellen te produceren die kunnen bijdragen aan de genezing van bepaalde ziekten.  

Therapeutisch klonen is sinds augustus 2004 toegestaan in Engeland, de Zwitserse bevolking stemde in november 2004 toe en Spanje is thans voornemens therapeutisch klonen toe te staan. Bij therapeutisch klonen wordt met behulp van kerntransplantatie een embryo gekweekt dat genetisch identiek is aan de patiënt. Therapeutisch klonen is vooralsnog een experimentele techniek. Als het embryo ongeveer honderd cellen groot is dan worden stamcellen verwijderd en in kweek gebracht. Door de kweekomstandigheden te manipuleren kunnen de stamcellen uitgroeien tot ieder gewenst celtype uitgroeien. Deze cellen worden vervolgens bij de patiënt geïmplanteerd om deze te genezen van zijn ziekte (Stamceltherapie). De crux van deze techniek is dat de patiënt cellen ontvangt die genetisch identiek zijn aan zijn eigen lichaamscellen, waardoor een afweerreactie van het lichaam wordt voorkomen. De beschikbaarheid van menselijke eicellen, mede omdat ze relatief moeilijk te isoleren zijn, vormt hierbij een groot probleem. Ook bleek uit proefdieronderzoek dat het embryo een grote kans maakt op misvormingen, aangezien de kern van de eicel toch significant verschillend is aan deze van een somatische cel. Het tekort aan menselijke eicellen kan opgevangen worden door inschakeling van ontkernde dierlijke eicellen. Maar aangezien mitochondriaal DNA nog aanwezig blijft, kan dit later voor problemen zorgen tijdens de aanmaak van mitochondriën. Dit probleem kan eventueel opgevangen worden door co-transplantatie van mitochondriën van de donor. De Nederlandse Embryowet staat toe dat embryo’s die overblijven na een IVF-behandeling gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek ten behoeve van therapeutisch klonen. De Nederlandse wet verbiedt echter het klonen van menselijke cellen, zowel voor therapeutisch als voor reproductief gebruik.
Plaatje erbij:

Afbeelding

Als je toch nog vragen hebt, laat het maar weten.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 6

Re: Therapeutisch klonen

Dus... de embryocellen zijn eigelijk nog 'neutrale' cellen die vanalles kunnen worden wanneer je een andere kern van een huidcel erin doet, wordt dit dan een weefsel, kan t ook een orgaan worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Therapeutisch klonen

Wat je beschrijft heet een stamcel: google even, dan zul je genoeg vinden :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Therapeutisch klonen

Uit een stamcel kan in principe elk type weefsel groeien, zelfs een heel orgaan. Maar dat laatste alleen onder de juiste omstandigheden en (nog) niet in een petrischaal.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 3.165

Re: Therapeutisch klonen

Uit een stamcel kan in principe elk type weefsel groeien, zelfs een heel orgaan. Maar dat laatste alleen onder de juiste omstandigheden en (nog) niet in een petrischaal.
Sterker nog, een gewone cel kan je weer terug omvormen in een stamcel en zelfs één van een andere soort (endoderm, ectoderm, mesoderm). Helaas idd alleen nog maar onder de juiste omstandigheden.

Berichten: 4.546

Re: Therapeutisch klonen

kun je ook niet alleen 1 orgaan laten groeien of moet je persee een heel embryo maken?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Therapeutisch klonen

Dat is juist de bedoeling, het maken van een specifiek orgaan is inmiddels al gedaan. Dit is een urineblaas geworden. Verder is men naar mijn weten nog niet gekomen.

Door organen te kunnen groeien is het orgaan donor probleem in 1 klap opgelost.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Therapeutisch klonen

(zowel beschikbaarheid als afstoting overigens)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 6

Re: Therapeutisch klonen

Heel erg bedankt iedereen!

Ik heb natuurlijk gesurfd op internet, maar nu is het wel duidelijker geworden.

Is het ook zo dat er soms niets aan de cellen egdaan wordt, maar de orgaan van de 'baby' gebruikt wordt? Of is dit pure onzin. (Heb dit ooit eens gehoord)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Therapeutisch klonen

sammie_ schreef:Heel erg bedankt iedereen!

Ik heb natuurlijk gesurfd op internet, maar nu is het wel duidelijker geworden.

Is het ook zo dat er soms niets aan de cellen egdaan wordt, maar de orgaan van de 'baby' gebruikt wordt? Of is dit pure onzin. (Heb dit ooit eens gehoord)
kun je dat even toelichten? Je bedoelt toch hopelijk niet dat ze een orgaan van een foetus nemen en dan opkweken voor onze behoefte? Dat is niet het geval namelijk. Wat jij "ergens gehoord" zult hebben zal te maken hebben met embryonale stamcellen. Dat zijn cellen die letterlijk in elk weefsel kunnen differentieren maar eerst ook nog kunnen prolifereren. Ze worden gewonnen uit humane embryo's, waarbij de embryo verloren gaat en niet meer levensvatbaar is. In principe is het een immortale cellijn, als je die op kweek zet. In de VS zijn maar 12 embryonale stamcellijnen waar onderzoek aan gedaan mag worden, er mogen daar geen nieuwe cellijnen worden aangelegd omdat dat stuit op ethische bezwaren van de conservatief-christelijke lobby (oa Bush), maar dat is een heel andere discussie.

Naar die bestaande embryonale stamcellijnen wordt dus ook veel onderzoek gedaan, en ze gedragen zich nog niet zo al gehoopt/verwacht. Hoe de zaken er in Nederland voor staan weet ik niet.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 6

Re: Therapeutisch klonen

Oke.. bedankt.

Ja dat bedoel ik waarschijnlijk. Is dit een andere 'tak' in het gebied van klonen of hoort dit bij therapeutisch klonen?

Wat is een immortale cellijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Therapeutisch klonen

een immortale cellijn is een cellijn die "onsterfelijk" is, en door eindeloos doorgezet kan worden. Normaal gesproken zijn allen de -oma's (neuroblastoma's op mijn stage-bedrijf) immortaal, een soort kankercel. Stamcellen zijn in wezen ook immortaal.
Appareo decet nihil munditia?

Reageer