Sterrenkunde atlas

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 112

Sterrenkunde atlas

Ik ben opzoek naar een goeie, stevige en goed overzichtelijke sterrenkunde atlas. Ik heb al een beetje rond zitten kijken en voor mij kwam er op dit moment de DeepSky ReiseAtlas er het beste uit. Heeft iemand ervaring met deze atlas of weet iemand misschien een andere atlas voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Sterrenkunde atlas

Heb je hier wat aan ?

Re: Sterrenkunde atlas

Chrisk, Ik denk dat je je even dan het volgende moet afvragen (als je dat nog niet gedaan hebt :) :

1) moet deze atlas makkelijk mee te nemen zijn?

Je hebt natuurlijk atlassen in pocketformaat maar je hebt ook atlassen waar kaarten inzitten van A3-formaat.

2) waar wil je de atlas voor gebruiken?

Als je de atlas gebruikt voor waarnemingen met het blote oog hoeft de atlas niet de lichtzwakke sterren (zwakker dan magniude +6) af te beelden die je toch niet ziet. Daartegenover, als je de atlas in combinatie met een verrekijker of zelfs telescoop wilt gebruiken heb je wel behoefte aan gedetailleerde kaarten met ook de zwakkere sterren (tot aan magnitude +12 bijvoorbeeld)

Berichten: 112

Re: Sterrenkunde atlas

De atlas hoeft niet makkelijk mee te nemen zijn. Ik gebruik hem voornamelijk thuis in combinatie met mijn Celestron spiegeltelescoop 250/1200.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Sterrenkunde atlas

Planetarium programma's werken ook best goed. Ze zijn verkrijgbaar in een heel groot domein van prijs en kwaliteit.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 112

Re: Sterrenkunde atlas

Tjah maar dan moet je of constant een laptop naast je hebbe staan wat niet het geval is bij mij, of je moet allemaal gebiede die je van plan bent die nacht te observere uit printen. Dan is een atlas wel iets overzichtelijker denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Sterrenkunde atlas

Ikzelf gebruik de sky & telescope pocket skyatlas. Reuzehandig boekje! Niet te groot en heel makkelijk te gebruiken. Te koop bij stichting de koepel.

Re: Sterrenkunde atlas

Een link met enkele afbeeldingen:

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?p=5...144ed4b64c32383

Ikzelf vind de atlassen van Tirion erg mooi, misschien iets voor een ervaren amateur maar je vind er wel alles in terug. Ik vind hem dusdanig mooi dat ik het weer wat zonde vind om daarmee in de vochtige nacht buiten te staan....Een Pocketatlas is ook nooit weg natuurlijk!

In het verleden heb ik vaker met een planetariumprogramma gewerkt en inderdaad van te voren enkele kaartjes uitprinten. Kun je wat op dat papier tekenen, lijnen trekken enzo. Wel een voordeel. Als je heel veel wilt zien in één nacht, tsja, dan is het veel printen natuurlijk. Maar over het algemeen kun je je beter de tijd nemen om per nacht enkele objecten goed te bekijken.

Overigens kunnen die uitgeprinte kaarten ook gelijk als logboek dienen of bewaren tot een volgende keer. De sterren staan voorlopig nog wel op die plaats immers.

Succes ermee!

Berichten: 1

Re: Sterrenkunde atlas

Deep Sky Reiseatlas (Telrad Finder Charts)

zeer goed :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deep Sky Travel Atlas

Quickly find Star Clusters, Nebulae and Galaxies

Michael Feiler, Philip Noack

The Deep Sky Travel Atlas is a new tool for amateur astronomers and has been designed to fit the needs of modern observers most conventiently. Unique features include:

imprinted telrad reticles to quickly locate objects

charts completely laminated

map arranged comprehensively and easy-to-use like in a road atlas

unique side register system with declination, right anscension and constellation labels

spiral-bound

38 A4 format maps show the complete sky to magnitude 7.5 at a scale of 2° per centimeter. They include over 20000 stars and 666 deep sky objects. Each map is accompanied by a detailed data sheet containing notes on brightness, size, and distance on each featured object, including a short description. An asterisk classification system can be used for selecting objects quickly.

The pool of objects is identical with the »Deep Sky Travel Guide«. Cross refeneces allow the use of both volumes side-by-side, which complement each other perfectly: The »dream-team« for deep sky observers!

80 pages, 21cm × 30cm, ISBN 3-938469-05-6, November 2005 (1. edition)

Reageer