[Mechanica]Dynamische krachten bij fietsen

Moderator: physicalattraction

Berichten: 58

[Mechanica]Dynamische krachten bij fietsen

Hoi,

kan iemand mij vertellen hoe het komt dat je als je met een bepaalde snelheid fiets je overeind blijft.

groetjes Jeroen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Mechanica]Dynamische krachten bij fietsen

Als je een afwijking in je balans hebt, waardoor je naast de fiets terecht dreigt te komen en dus te vallen, stuur je de fiets weer onder je. Die overcorrigeer je waarschijnlijk, waardoor je bezig blijft.

Is dit wat je in gedachte had?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 582

Re: [Mechanica]Dynamische krachten bij fietsen

Het gyroscopisch effect van de wielen doet dat.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Mechanica]Dynamische krachten bij fietsen

Ik denk dat het gyroscopisch effect van de wielen er nauwelijks toe doet.

Fietsen is gecontroleerd vallen. Je dreigt naar één kant te vallen, dus stuur je die kant op, dan val je de andere kant op, dus stuur je weer terug, enz... Dus net wat Mrtn zegt.

Als je fietst volg je altijd een slingerlijn, het is onmogelijk om langdurig een rechte lijn te volgen.

Berichten: 98

Re: [Mechanica]Dynamische krachten bij fietsen

Mij is verteld dat wanneer je een model op zou stellen voor een fietser op een fiets, (wat veel moeilijker is dan het lijkt,) en je zou daarbij de overdrachtsfunctie van het systeem bepalen, het zo is dat de polen van het systeem in het rechter half-vlak liggen.

Als je iets leert van regeltechniek dan zul je zien dat polen die in het rechterhalfvlak liggen instabiliteit van het systeem veroorzaken. Als de snelheid van de fietser toeneemt, verschuiven de polen van deze overdrachtsfunctie naar links. (Het reeele deel van de polen wordt negatiever.) Hoe sneller je dus fietst, hoe stabieler het geheel is!

Wat ik met het bovenstaande wil zeggen is dat je dus naast de puur fysische benadering ook wiskundig, met behulp van wat gereedschappen die gebruikt worden in de regeltechniek, kan aantonen dat je moet fietsen om rechtop te blijven. :)

Berichten: 597

Re: [Mechanica]Dynamische krachten bij fietsen

klazon schreef:Ik denk dat het gyroscopisch effect van de wielen er nauwelijks toe doet.

Fietsen is gecontroleerd vallen. Je dreigt naar één kant te vallen, dus stuur je die kant op, dan val je de andere kant op, dus stuur je weer terug, enz...  Dus net wat Mrtn zegt.  

Als je fietst volg je altijd een slingerlijn, het is onmogelijk om langdurig een rechte lijn te volgen.
wat dan met een muntstukje die je laat rollen?

dat muntstukje kan toch niet sturen?

eenmaal de snelheid weg, valt het om

Als je trager fietst, heb je het moeilijker om niet te vallen

het heeft dus zeker met de voorwaartse beweging te maken, maar wat speelt hier nu juist in?

wanneer je met een motor een bocht neem (en schuin gaat hangen) en je geeft gas bij ->dan trekt de motor zich automatisch recht

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Mechanica]Dynamische krachten bij fietsen

Dat gyroscopisch effect is wel degelijk van belang. Het is heel wat eenvoudiger met losse handen te fietsen op een ouderwetse opoefiets met zware wielen dan op zo'n modern raceding met vederlichte wieltjes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Mechanica]Dynamische krachten bij fietsen

Is het dan niet gewoon de eerste wet van newton, iets wat in een rechtlijnige beweging voortbeweegd, wil dat zo houden?

hoe meer massa, hoe moeilijker van richting te veranderen.

Berichten: 582

Re: [Mechanica]Dynamische krachten bij fietsen

DePurpereWolf schreef:Is het dan niet gewoon de eerste wet van newton, iets wat in een rechtlijnige beweging voortbeweegd, wil dat zo houden?

hoe meer massa, hoe moeilijker van richting te veranderen.
Ja, maar de zwaartekracht (wil) je tegen de vlakte trekken.

Zolang de wielen draaien kan je gemakkelijk je evenwicht houden omdat de wielen draaien.

Een massa die draaid heeft een externe kracht nodig om de aslijn van richting te veranderen, daarom gaan de kogels uit een geweer met trekken en velden (een modern geweer) in een redelijke rechte lijn. De zwaartekracht trekt de kogel aan maar de aslijn waarom heen de kogel draaid blijft ongewijzigd.

Proefje kan je thuis doen met een boormachientje. Laat dat ding vol draaien en probeer hem dan links of rechtom te bewegen. (hoek veranderen dus) Je voelt dan duidelijk een tegenwerkende kracht die loodrecht op jouw geplande beweging gericht is.

Deze krachten zijn door Coriolis onderzocht en geformuleerd.

Krachten zijn dermate groot dat bij ontwerpen van helicopters, schepen (schroefas) straalmotors rekening wordt gehouden met deze krachten.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Mechanica]Dynamische krachten bij fietsen

Dat gyroscopisch effect is wel degelijk van belang. Het is heel wat eenvoudiger met losse handen te fietsen op een ouderwetse opoefiets met zware wielen dan op zo'n modern raceding met vederlichte wieltjes.
Precies! Maar op een racefiets met vederlichte wieltjes kun je ook fietsen zonder om te vallen. En dat bewijst volgens mij dat het gyroscopisch effect een marginale rol speelt. Het effect bestaat uiteraard wel, maar het is niet noodzakelijk voor het overeind kunnen blijven met een fiets.

Berichten: 7.068

Re: [Mechanica]Dynamische krachten bij fietsen

Precies! Maar op een racefiets met vederlichte wieltjes kun je ook fietsen zonder om te vallen. En dat bewijst volgens mij dat het gyroscopisch effect een marginale rol speelt. Het effect bestaat uiteraard wel, maar het is niet noodzakelijk voor het overeind kunnen blijven met een fiets.
Dit is voor de gemiddelde fietser onjuist. Iets dat blijkt uit het feit dat de gemiddelde fietser niet op een stilstaande fiets kan balanceren, terwijl ze op een rijdende fiets dat zonder al te veel problemen kunnen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Mechanica]Dynamische krachten bij fietsen

Het effect bestaat uiteraard wel, maar het is niet noodzakelijk voor het overeind kunnen blijven met een fiets.
Noodzakelijk is een groot woord. Het maakt het wel beduidend makkelijker. Maak op een regenachtige zondag maar eens twee handvaten vast op de as van een wat zwaarder fietswiel. Laat iemand het wiel een rotatie geven overeenkomend met een wegsnelheid van 20 km/h en probeer dan met je wiel te "spelen" in verschillende richtingen. Dat lukt wel, maar het valt nog niet écht mee hoor! :) Als het wiel goed draait kun je het zelfs met het uiteinde van één handvat op de rand van een tafel leggen, zodat het wiel verticaal naast de tafel draait. En het valt nog zomaar niet naar beneden.

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Mechanica]Dynamische krachten bij fietsen

Dit is voor de gemiddelde fietser onjuist. Iets dat blijkt uit het feit dat de gemiddelde fietser niet op een stilstaande fiets kan balanceren, terwijl ze op een rijdende fiets dat zonder al te veel problemen kunnen.
Ja, maar dat heeft meer te maken met het gecontroleerd vallen dat ik eerder noemde. Dat lukt alleen maar als je rijdt, want alleen als je rijdt kun je sturen.

@Jan vdV: die truc met dat draaiende fietswiel dat met één aseind op de tafel rust heb ik vroeger op school ook gezien.

Maar ik blijf bij mijn stelling dat het gyroscopisch effect niet nodig is om overeind te blijven. De truc van het gecontroleerd vallen is voldoende, en dat is een truc die elke ervaren fietser onbewust beheerst en hanteert.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Mechanica]Dynamische krachten bij fietsen

Maar ik blijf bij mijn stelling dat het gyroscopisch effect niet nodig is om overeind te blijven. De truc van het gecontroleerd vallen is voldoende, en dat is een truc die elke ervaren fietser onbewust beheerst en hanteert.
Al eens een "sur place" geprobeerd??? :)

Het kán zonder, gaat zoveel makkelijker mét.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Mechanica]Dynamische krachten bij fietsen

Een sur place, daar had EvilBro het ook over. Maar dan is er geen beweging, dus zowel het gecontroleerd vallen als het gyroscopische effect werken dan niet.

Dit valt dus helemaal buiten de vraag hoe je al fietsend overeind blijft.

Sur place is geen fietsen.

Reageer