Springen naar inhoud

Wiskunde taal van de Matrix, aangeboren of aangeleerd

• Log in om te kunnen reageren

John Nash

John Nash

• >250 berichten
  • 536 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 15:36

Als je mensen wijst op 'mooie' wiskundige dingen in ons universum, zoals het veelvuldig verschijnen van de gulden snede in de natuur, of dat e^pi*i +1=0 , dan reageert men vaak met het verwijt dat de wiskunde mooi en kloppend is omdat we hetzelf zo definieren. Anderen stellen dat wiskunde simpel de taal van de 'matrix' is, het programmeerwerk, ook wel: God is een wiskundige.
Nu Elizabeth Selke van Harvard heeft meerdere paper gepubliceerd over bijvoorbeeld de wiskunde-vaardigheden van onge-educeerden. Wiskunde blijkt meer aangeboren dan aangeleerd te zijn. Verrassend, wellicht.

Core knowledge of geometry in an Amazonian indigene group. Science, 311, 381-384.
http://www.wjh.harva...dehaene2006.pdf

Non-symbolic arithmetic in adults and young children. Cognition, 98(3), 199-222.
http://www.wjh.harva...s/barth2006.pdf

Spatial knowledge and geometrical representation in a child blind from birth. Science, 213, 1275-1278
http://www.wjh.harva.../landau1981.pdf

Preschool children master the logic of number word meanings. Cognition, 98(3), B57-B66.
http://www.wjh.harva...lipton2005b.pdf

Abstract number and arithmetic in young children. Proceedings of the National Academy of Sciences,102(39), 14117-14121
http://www.wjh.harva...s/barth2005.pdf

Preschool children's mapping of number words to nonsymbolic numerosities. Child Development, 76(5), 978-988.
http://www.wjh.harva...lipton2005a.pdf

Sources of mathematical thinking: Behavioral and brain-imaging evidence. Science, 284, 970-974.
http://www.wjh.harva...dehaene1999.pdf

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 16:08

wat wil je hiermee zeggen?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Phillip

Phillip

• >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 17:04

John Nash,
u verbaasd mij telkens opnieuw, hoe je wil de link leggen tss wetenschap en de matrix. :)

and what's your point, man?
dat je op de twijfel staat tss een 'opperwezen, genoemd God' OF the movie 'The Matrix'?
wie weet zijn ze één en al dezelfde ;-)
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 17:17

wat wil je hiermee zeggen?

Dat Wiskunde meer aangeboren is dan aangeleerd. Ik vind dit alleen niet zo'n onderwerp voor filosofie/theologie/ethiek. Het is OF iets voor biologie OF voor psychologie. Ik ga voorlopig, op basis van de Harvard artikelen die John Nash aanhaalt, voor psychologie.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 19:40

John Locke sprak over een tabula rasa, Kant over de zuivere vorm van onze waarneming, Plato over ware ideeen en Nash over een geodriehoek in mijn hoofd. Klinkt logisch toch

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 21:06

Leuk! Zette me aan het denken waartoe...

Ik denk idd dat er een stukje aanleg aanwezig is. De manier waarop we de omgeving trachten te 'vangen' / 'omschrijven'. We zijn op de omgeving georiënteerde wezens, aanpassend. Dus hebben we deze eigenschap nodig.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 10:48

Ik zie ook niet helemaal wat dit met een Matrix o.i.d. te maken heeft. Ik geloof wel dat wiskunde universeel is (of zo je wilt, dat God een wiskundige is) en dat onze wiskunde niet zelf is verzonnen, maar ontdekt.

Als er buitenaards leven bestaat dat intelligent genoeg is om wiskunde te bedrijven, denk ik dat ze dezelfde wiskunde hebben als wij. Dus ook met pi en e en alles. Ze zullen hooguit verder of minder ver gevorderd zijn, misschien hebben zij bijvoorbeeld de stelling van Fermat nog niet bewezen. Maar de wiskundige concepten zullen hetzelfde zijn.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

John Nash

John Nash

• >250 berichten
  • 536 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 12:08

Ik zie ook niet helemaal wat dit met een Matrix o.i.d. te maken heeft. Ik geloof wel dat wiskunde universeel is (of zo je wilt, dat God een wiskundige is) en dat onze wiskunde niet zelf is verzonnen, maar ontdekt.

Als er buitenaards leven bestaat dat intelligent genoeg is om wiskunde te bedrijven, denk ik dat ze dezelfde wiskunde hebben als wij. Dus ook met pi en e en alles. Ze zullen hooguit verder of minder ver gevorderd zijn, misschien hebben zij bijvoorbeeld de stelling van Fermat nog niet bewezen. Maar de wiskundige concepten zullen hetzelfde zijn.

Zo te zien weet u dan wel wat het met een matrix o.i.d. heeft te maken, 't is slechts de naam van het beestje. U zegt het, God is een wiskundige. Ik geloof niet in god, doch we zitten dan wel zo'n beetje op dezelfde golflengte.

Phillip

Phillip

• >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2006 - 17:30

God is een wiskundige

en of God een wiskundige professor is :?:
kijk, als ik het hier goed begrijp vraag je of 1,2,3,... -getallen- aangeleerd of aangeboren is, ja.
bon,
eventjes dit nu:
hoeveel kroonblaadjes heeft een bloem?
wel, tel de aantal spiralen bij het onstaan van het groeisels.
neem een magrietje. hoeveel blaadjes tel je? juist, 8 blaadjes.
of een zonnebloem? 55 en 89 spiralen.
..
zomaar lukraak. :-? neen meneer, daar zit wiskundig achter en welbepaald een matrix-vgl achter.
volgens de rij van Leonardo Fibonacci en de matrix berekeningen ;)

Ik geloof niet in god, doch we zitten dan wel zo'n beetje op dezelfde golflengte.

geloof, dat is zoiets als "onbewijsbaar toch er is een 'aanwezigheidsgevoel', dat zou kunnen... [dat God wel bestaat]"
btw, als ik tegen u zeg: "liefde bestaat ook niet/ lucht dat bestaat ook niet"
bewijs gij maar eens het tegendeel! véél succes. (een bewijs = een definitie!) :)

Ik geloof wel dat wiskunde universeel is

is wiskunde 'universeel'?

maw, ieder mens werd met veel 'bagage' -levenswaardes- aangeboren. en door ouders en scholen wordt het opgefrist.
ps: ergens vraag ik mij ook af waarom men zegt:' da's een tafel én geen stoel'.
waarom? nogthans hebben ze alle twee 4-poten en een vlakte.
welkom tot de psychologie :wink:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures