Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Inductiespanning bepalen

• Log in om te kunnen reageren

Hoogvlieger

Hoogvlieger

• >250 berichten
  • 267 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 16:26

De opgave luidt als volgt:

Hier volgt een grafiek van de flux Φ, zoals die door een spoel wordt opgevangen, als functie van de tijd t. De maximale flux in de grafiek is 0,21 Wb. De periode T van de sinus is 4,00 ms. Bereken de inductiespanning op t = 0,16s.

Geplaatste afbeelding

De formule voor inductiespanning is LaTeX . In 0,16s gaan 40 periodes van 4ms. Volgens mijn redenering is de flux toch precies nul als er 40 periodes zijn verstreken, dus dan lijkt mij de inductiespanning ook 0. Dat klopt echter van geen kant want het antwoord is ~330V. Hoe kom je hieraan?
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mark-123

Mark-123

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 17:22

Je hebt een sinusvormige flux, en volgens de wet van Faraday, die je al kent, is de geinduceerde spanning gelijk aan de afgeleide van de flux naar de tijd. Je neemt dus gewoon de afgeleide van de functie die de flux beschrijft. De periodetijd is gegeven, dus die functie kun je vrij eenvoudig opstellen lijkt me. Als je die differentieert en dan in deze afgeleide het tijdstip 0.16s invult dan krijg je het gevraagde antwoord. Beetje duidelijk?

Hoogvlieger

Hoogvlieger

• >250 berichten
  • 267 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 17:59

De periode is 0,004s, dus een frequentie van 250. Dan Φ = 0,21 x sin(250 x 2 x π x t), vervolgens Φ' bepalen en dan t = 0,16 invullen. Klopt dat? En mocht die functie kloppen, moet ik die dan afleiden met de productregel?
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 18:17

De formule voor inductiespanning is LaTeX

. In 0,16s gaan 40 periodes van 4ms. Volgens mijn redenering is de flux toch precies nul als er 40 periodes zijn verstreken, dus dan lijkt mij de inductiespanning ook 0.

Als ik dit laatste lees concludeer ik dat je niet snapt wat je formule inhoudt: die spanning is afhankelijk van de snelheid waarmee de flux verandert. Juist op het nulpunt in de sinus van je grafiek is de verandering van flux in de tijd het grootst (grafiek het steilst), en daarmee de spanning. Op de top van je sinusberg loopt de grafiek zelfs even vlak, eventjes geen fluxverandering, fluxveranderingssnelheid =0, dus spanning ook 0.

Als je nou voor elk punt in je grafiek die spanning uitrekent en op dezelfde t-as weergeeft, dan krijg je een sinus die ╝ periode vˇˇrloopt op die van je flux. Try it. Daarvoor hoef je geen wiskundig genius te wezen, het aangeven van de maxima, minima en nulpunten zoals ik hierboven deed is simpel, de rest kun je schetsen. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Hoogvlieger

Hoogvlieger

• >250 berichten
  • 267 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 19:22

Dankjewel Jan, ik was namelijk onder de indruk dat waar de fluxwaarde het grootst is de spanning dat ook is, maar dat is dus niet zo. Het gaat er dus om dat bij een grotere verandering er een grotere spanning optreedt. Ik ga nog even met de opgave aan de gang.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 19:28

Sorry, ik zie een blundertje in mijn vorige bericht :)

Ik zie een minteken over het hoofd. Dat betekent dat de spanning ╝ periode achterloopt, en dat klopt beter met de werkelijkheid :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures