Bewijs van lineaire algebra 1

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 91

Bewijs van lineaire algebra 1

Bij lineaire algebra hebben we volgende stelling gezien:
Zij V een vectorruimte.

1) Een maximaal vrij deel van V is een basis van V.

2) Een minimaal voortbrengend deel van V is een basis van V.
Het bewijs van 1) staat in de cursus, maar het 2de niet. Ik kom er maar niet aan uit.

Kan iemand mij helpen?

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bewijs van lineaire algebra 1

Om een basis te zijn moet je voortbrengend en lineair onafhankelijk zijn (dat is bij jou misschien "vrij"?).

Als het al voortbrengend is, moet je aantonen dat het pas lineair onafhankelijk is als het 'minimaal' is.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Bewijs van lineaire algebra 1

Even een vraagje tussendoor, waar volg je dit vak, want vorige week heb ik net dezelfde leerstof gezien en zei de prof identiek dezelfde bewijsjes om thuis een mee te knutselen....

Berichten: 91

Re: Bewijs van lineaire algebra 1

TD! schreef:Om een basis te zijn moet je voortbrengend en lineair onafhankelijk zijn (dat is bij jou misschien "vrij"?).

Als het al voortbrengend is, moet je aantonen dat het pas lineair onafhankelijk is als het 'minimaal' is.
Ja exact, dus ik moet laten zien dat een minimaal voortbrengend deel ook lineair onafhankelijk is (of vrij) en dus een basis is.

Ik weet niet hoe ik moet beginnen met dit bewijs.
Even een vraagje tussendoor, waar volg je dit vak, want vorige week heb ik net dezelfde leerstof gezien en zei de prof identiek dezelfde bewijsjes om thuis een mee te knutselen....
Aan de KU Leuven, ik zit in 1ste bachelor Informatica.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Bewijs van lineaire algebra 1

Aangenaam, 1e bach fysica aan de KUL :wink:.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Bewijs van lineaire algebra 1

Nu we toch bezig zijn:

1e bach Handelsingenieur KUL :)
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bewijs van lineaire algebra 1

Ongerijmd: veronderstel dat een minimaal voortbrengend deel niet vrij is, dan is één van de vectoren te schrijven als een lineaire combinatie van de overigen. Maar: dan kan je deze vector schrappen zonder dat je de voortbrengendheid verliest, dus was het voortbrengend deel niet minimaal. Zoiets?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 91

Re: Bewijs van lineaire algebra 1

Ongerijmd: veronderstel dat een minimaal voortbrengend deel niet vrij is, dan is één van de vectoren te schrijven als een lineaire combinatie van de overigen. Maar: dan kan je deze vector schrappen zonder dat je de voortbrengendheid verliest, dus was het voortbrengend deel niet minimaal. Zoiets?
Dat zou het best kunnen zijn. Voor mij lijkt het wel een goed bewijs. Ik vind dat echt moeilijk, zo van die abstracte bewijzen. Hartstikke bedankt, TD!

Reageer