[techniek] Rekenmachine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[techniek] Rekenmachine

Dag iedereen...

Voor techniek moet ik informatie hebben over alle onderdelen van een digitale rekenmachine.

Ik dacht eerst... dit zal niet zo veel moeite opleveren :) maar toen ik op Google.nl begon te zoeken, stonden daar eigenlijk alleen meer reclame advertentie sites op met daarop onderdelen die te koop waren, hier heb ik dus eigenlijk niks aan...

:)

Kan iemand mij helpen met tips op welke site ik het beste kan zoeken?

b.v.d. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [techniek] Rekenmachine

Je kan vast beginnen met de basics. Hoeveel detail wordt van je verwacht?

Je hebt in ieder geval spanning nodig, anders werkt het bakkie niet: wat kan je verzinnen? Dan natuurlijk invoer, uitvoer en daar zit iets tussen: een printplaatje met vanalles erop. Maar ik neem aan dat je niet in detail hoeft te beschrijven?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 255

Re: [techniek] Rekenmachine

enkele sleutelwoorden

half adder,full adder,carry look ahead adder (digitale realisatie van een optelling)

schuifregister (delingen en vermeningvuldiging met 2)

BCD to 7 segment decoder (zet een cijfer 0 tot 9 om in 7 digitale variabelen om een display aan te sturen)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [techniek] Rekenmachine

Ik ben en blijf fan van de 'hands on approach'. Ik wil je dan ook adviseren om (als je een digitale rekenmachien hebt die gesloopt mag worden) om deze eens uit elkaar te halen. Het enige wat je dan nog moet doen is alle onderdelen benoemen en bepalen wat ze doen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: [techniek] Rekenmachine

Dag Cerano,

De onderdelen van een rekenmachine zijn steeds dezelfde: ROM en RAM geheugen, een display, toetsen en een kleine microprocessor voor het rekenwerk.

Het ROM geheugen zit meestal ingebakken in de processor.

De kracht van de microprocessor en de programmatuur in het ROM geheugen bepaalt de intelligentie van het ding. Meer geavanceerde rekenmachines noemt men ook wel wetenschappelijke rekenmachines. Je kan dit heel eenvoudig testen met het volgende:

1+2x3 = 9. Dit is het antwoord van een normale machine.

1+2x3 = 7. Zo antwoordt een wetenschappelijk rekenmachientje.

De 1+2x3=9 types hebben eigenlijk maar geheugen nodig voor de opslag van twee getallen en één operatie (+,-,x,/). De begin inhoud is 0 en 0. Laat ons even de geheugeninhoud bekijken bij het ingeven van 1+2x3.

0, 0 We beginnen met leeg geheugen.

0, 1 We typen het eerste getal in. We drukken op plus (+). Er wordt gezien of in het operatiegeheugen al iets staat. Dat is niet het geval. Het laatst ingevoerde getal wordt gewoon

1, 0 opgeschoven, zonder een bewerking uit te voeren.

1, 2 We geven het tweede getal in. We drukken op maal (x). Beide getalgeheugens staan nu vol, en er is een operatie nodig. Deze was +

3, 0 Beide getallen worden opgeteld, en in geheugen 1 geplaatst.

3, 3 We geven het laatste getal in, de drie (3).

We drukken op het = teken, en op beide geheugens wordt weer de operatie

uitgevoerd die nog in het operatiegeheugen staat. Dat is het maal teken

9, 0 Beide getallen worden vermenigvuldigd, en in geheugen 1 geplaatst.



Al iets ingewikkelder zijn de rekenmachines met reversed polish notatie.

Hierbij wordt (1-2)x(4+5) ingegeven als 1 2 - 4 5 + x

Je kan de werking wel even opzoeken op het net denk ik.

Verder zijn er de wetenschappelijke rekenmachines waarbij men rekening houdt met de voorrang of prioriteit van de operatoren. Een maal heeft namelijk voorrang op een plus of een min teken. Daarom is 1+2x3 ook gelijk aan 7.

Het algoritme (de werkwijze) om zo iets uit te rekenen is vrij comlex, en vraagt programma's die na het berekenen van deelresultaten zichzelf weer oproepen. Dit wordt recursie genoemd. Dit vraagt veel meer rekenkracht.

groetjes,

Shoqproof.

Berichten: 3

Re: [techniek] Rekenmachine

Ik heb al een rekenmachine gesloopt... ik moet nu alleen nog de onderdelen benoemen.. dat is juist het probleem... ik weet niet hoe die verschillende onderdelen heten?

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [techniek] Rekenmachine

Ik heb al een rekenmachine gesloopt... ik moet nu alleen nog de onderdelen benoemen.. dat is juist het probleem... ik weet niet hoe die verschillende onderdelen heten?


OK

Kom maar op met foto's en nummers op de IC's.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 255

Re: [techniek] Rekenmachine

Ik heb al een rekenmachine gesloopt... ik moet nu alleen nog de onderdelen benoemen.. dat is juist het probleem... ik weet niet hoe die verschillende onderdelen heten?


Normaal moet op elk IC een nummer staan (bv LM741 is opamp), als je dit in google intypt vind je meestal wel de datasheets.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [techniek] Rekenmachine

Hoeveel detail vraagt je docent?

Is het (in de brugklas?) interessant om van elk elcotje te vermelden hoeveel capaciteit hij heeft?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 3

Re: [techniek] Rekenmachine

Brugklas..

Reageer