Springen naar inhoud

[Chemie] Indirecte titratie

• Log in om te kunnen reageren

Munit

Munit

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 11:04

Hallo,
Ik heb op school een practicum gedaan betreft indirecte titratie, maar ik zit op een punt waar ik niet verder kan. Kan iemand mij hierbij helpen?
Practicum: Als eerst werd er 135 mg aspirine opgelost en getitreerd tot het omslagpunt van fenolrood (geel naar roze 6,6-8,0 ) met 0,1 M NaOH, waarvoor 7.5 ml nodig was.
Voor de Indirecte titratie moesten we dan 15 ml van het zelfde NaOH toevoegen. En titreren met 0,1 M HCL. Hierbij had ik 6,9 ml HCl nodig.

Wat ik niet snap is dat ik voorheen 7.5 ml OH heb gebruikt daarbij nog eens 15 ml heb toegevoegd, en om dat te 'neutraliseren' maar 6,9 ml HCl nodig had met dezelfde molariteit.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan en hoe ik het gehalte van de indirecte titratie kan uitrekenen?

Bijvoorbaat dank! 8)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

leen

leen

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 11:29

voor de terugtitratie geldt:
(V*C)asp = (V*C) NaOH - (V*C)HCl
aantal mmol aspirine = (15 ml * 0,1mol/l) - 6,9 ml * 0,1 mol/l) HCl = 0,81 mmol

Ik vind het wel raar dat je aspirine bepaald door een indirecte titratie als dat ook kan door een directe
voor de directe titratie geldt;
(V*C)asp = (V*C) NaOH
aantal mmol aspirine = (7,5 ml * 0,1 mol/l)NaOH= 0,75 mmol
Normaal gezien moet dit hetzelfe uitkomen tenzij je bij het titreren een fout hebt gemaakt.
Zijn de concentraties van NaOH en HCl exact 0,1 mol/l? Deze stoffen zijn immers geen standaardstoofen; dus normaal moet je eerst de concentratie ervan bepalen op vier kernmerkende cijfers. Dit kan vb door NaOH te stellen op oxaalzuur of door HCl te stellen op natriumcarbonaat.

Munit

Munit

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 22:29

Ik heb ook een directe titratie uitgevoerd, en de natronloog/zoutzuur gesteld:
Natronloog gesteld met kaliumwaterstofftalaat uigekomen op 0.093 M
Zoutzuur gesteld met borax uitgekomen op 0.093 M

leen

leen

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 10:56

Dan moet je utteraard werken met die conc i.p.v. 0,1 mol/l
voor de indirecte titratie geeft dit 0,753 mol/l
voor de directe 0,698 mol/l
Ik denk dat het verschil aan fouten gemaakt bij het titreren zelf. Ben je zeker van het stellen? Ik vind het raar dat je zowel voor NaOH en voor HCl dezelde concentratie hebt. of is dit louter toeval?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 12:07

Je kan vrij weinig over de werkelijke concentratie zeggen als elke bepaling maar 1 keer hebt uitgevoerd. De herhaalbaarheid is van belang. Als je de tijd hebt is het aan te raden om zoiets minimaal in triplo uit te voeren. Hier kan je dan nog tenminste een beetje statistiek op los laten.
"Meep meep meep." Beaker

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 12:39

De regel was bij mij op het MLO (analytische chemie): stellen moet 3 keer, met een standaarddeviatie van 0,4 promille en de bepaling in duplo met een procentuele afwijking van 0,5 %. Stellen zou ik sowieso 3 keer doen, dan heb je gewoon meer zekerheid. Als je minder dan 100 mg moet afwegen voor je stelling, moet je het nog eens vermenigvuldigen en oplossen ->verdunnen.

Veel succes!
Appareo decet nihil munditia?

Munit

Munit

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2006 - 17:31

ja ik heb de natronloog en zoutzuur beide 5x gesteld en het gemiddelde genomen.
Van de titraties heb ik een duplo gemaakt. ik heb voor het gemak de gemiddelde waardes genomen.
Maar wat mij ook verteld was, was dat de indirecte tiratie hoger moest liggen dan de directe. Wat bij mij dus niet het geval is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures