Springen naar inhoud

Magnetron en kanker

• Log in om te kunnen reageren

Mike86

Mike86

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 15:20

Beste mensen,

Ik hoor zoveel over het gevaarlijk zijn van het gebruik van een magnetron. Ik heb gehoord dat op voldoende afstand de straling die vrijkomt niet gevaarlijk is. Stel dat men nu een jaar lang 3x in de week een seconde of 30 met zijn neus op de magnetron staat (dus er tegenaan) wanneer deze een kopje melk aan het opwarmen is. Is zoiets gevaarlijk te noemen? Hierbij meegenomen dat een magnetron kan lekken. En als dat al gevaarlijk is, hoe gevaarlijk m.b.t kanker bijvoorbeeld?

Groeten Mike

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 15:26

Allereerst: dubbelposting is niet toegestaan.

Ten tweede, hoe zou deze straling gevaarlijk moeten zijn? Hoe ben je aan deze wijsheid gekomen.

Ten derde, waarom zou deze straling vrij moeten komen? volgens mij werkt een magnetron met een faraday kooi waardoor er geen electromagnetische straling uit kan komen.
"Meep meep meep." Beaker

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 6220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 15:34

Er kan wel wat energie uit een magnetron lekken als bijv de deur slecht sluit. Heel gevaarlijk is het niet, enige risico is opwarming van lichaamsdelen die je vlakbij het lek houdt (bijv vingers). Dit is echter duidelijk voelbaar als het gevaarlijke nivo's benanderd.

Sidenote: met ogen en RF belasting moet je een beetje oppassen - gezien het hoornvies etc niet doorboed is kan het sneller opwarmen dan bijvoorbeeld een vinger. Ik weet overigens geen concrete voorbeelden van mensen die oogschade opliepen, maar het is een plausibel verhaal en wordt ook door mensen die met microgolven werken vaak aangehaald.

Mike86

Mike86

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 15:39

Sorry voor de dubbelposting. Ik dacht dat er even iets mis ging en heb daarom opnieuw gepost.

Elke magnetron lekt een beperkte hoeveelheid straling lekt. Inderdaad, de straling wordt binnegehouden d.m.v een kooi, alleen niet alle straling. Volgens de wet mag een magnetron hooguit 5 milliwatt per vierkante centimeter lekken op een afstand van vijf centimeter van de ovendeur. Deze waarde wordt echter overschreden wanneer de magnetron gaat lekken. Magnetrons kunnen al heel gauw gaan lekken. Dit lekken is niet zeldzaam en gebeurd bij nagenoeg elke magnetron, vooral wanneer deze ouder wordt. Daarom zegt men dat als de magnetron in werking is men beter op een afstand van 1 meter kan blijven. Echter, de straling neemt af (vanaf het deurtje v.d magnetron genomen in dit geval) met het kwadraat van de afstand. Dit betekent dus dat de afname zeer sterk toeneemt. Daarom mijn vraag HOE gevaarlijk het is om tegen de magnetron te gaan staan (door het deurtje naar binnen kijken bijv). Omdat daar de straling dus maximaal is.

Mike86

Mike86

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 15:46

Dus de kans op kanker neemt bijvoorbeeld niet toe? De discussie rond umts-masten is bijvoorbeeld gebaseerd op vele lagere waarden en frequenties van straling omdat mensen altijd wel een behoorlijk afstand hebben tot de mast (Straling neemt af met kwadraat van de afstand). Hier is er dus al twijfel, terwijl deze waarden veel lager zijn dan die bij een lekkende magnetron.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 6220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 17:16

Kanker krijg je er echt niet van, maar zeer intensen radiovelden zijn wel gevaarlijk omdat ze je plaatselijk kunnen opwarmen. Er gebeurd dan in je lichaam precies hetzelfde als met het eten in je magnetron: je weefsel warmt op. Als dit met meer dan een paar graden is, is dat schadelijk.
Victory through technology

Iceman1987

Iceman1987

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 23:29

Overigens je hebt min of meer gelijk. Alleen dan anders. Het is niet zo dat Magnetron zelf kanker veroorzaakt, daarvan is nog niks bewezen. We zijn pas bezig om te kijken wat de effecten zijn van electromagentsiche straling op weefsel. Het ioniserende gedelte hebbben we aardig onder de knie.
Back to topic. Een paar jaar geleden is aan de licht gekomen dat wanneer men voedsel opwarmt en opeet er kenmerken van tumorvorming zijn te vinden in het lichaam. Bijvoorbeeld verhoogd aantal Natural Killer Cellen (bepaalde witte bloedcellen etc.). Ben zelf bezig met het reproduceren van de onderzoek, maar heb de resultaten jammer genoeg nog niet binnen....

Wel is dacht ik nu vast dat door verwarming in de magnetron Anti-Oxidanten kapot gaan. En Anti-oxidanten spelen een grote rol bij het neutraliseren van radicalen (wat op hun buurt tumorvormin kunnen veroorzaken).
Nil desperandum Deo duce- Wanhoopt niet want God leidt

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 6220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 01:07

Ik vraag me af hoe specifiek die issues zijn voor het gebruik van een magentron. Waar ik me wel iets bij kan voorstellen is dat bepaalde producten ongelijkmatig opwarmen, en locaal heter worden dan er goed voor is. Wellicht veroorzaakt die temperatuur ongewenste reacties met ongezonde producten tot gevolg (carameliseren en dergelijke).
Victory through technology

Mike86

Mike86

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 12:33

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Toch nog een vraagje...
Is de straling op deze manier ok gevaarlijk?:
Bijv dat ik een jaar lang 3x in de week 30sec met mn neus tegen de magnetron aan sta (dus de magnetron aanraak, dichterbij kan ik niet komen). Aangezien de straling sterk afneemt des te verder je van de bron (in dit geval magnetron) komt, moet de straling hier (tegen de magnetron aan) wel erg hevig zijn. Het gaat mij dan om thermische en niet thermische effecten.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 12:39

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Toch nog een vraagje...
Is de straling op deze manier ok gevaarlijk?:
Bijv dat ik een jaar lang 3x in de week 30sec met mn neus tegen de magnetron aan sta (dus de magnetron aanraak, dichterbij kan ik niet komen). Aangezien de straling sterk afneemt des te verder je van de bron (in dit geval magnetron) komt, moet de straling hier (tegen de magnetron aan) wel erg hevig zijn. Het gaat mij dan om thermische en niet thermische effecten.

Gevaarlijk? Ja, dat wil zeggen: je loopt een bepaald risico. Hoe gevaarlijkdat is, dat weet men niet. Hiervoor zijn de uitgevoerde experimenten allemaal te kleinschalig en te kort van aard.
"Meep meep meep." Beaker

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 12:43

Je moet de antwoorden dan wel even lezen he. :) De lekstraling is zo weinig dat dat geen gevaar zal vormen, en zoals gezegd: het enige gevaar van magnetronstraling is weefselopwarming, mocht het beestje echt lekken. Geloof me, je merkt het wel als je weefsel een paar graden warmer wordt, daar kunnen je enzymen namelijk over het algemeen niet tegen, en werken dan niet of minder. Celprocessen komen stil te leggen en de cellen waarvan de eiwitten te zeer zijn aangetast, zullen in apoptose gaan (geprogrammeerde celdood).

Tegen die tijd ben jij allang ergens anders je neus aan het bevoelen en zalfjes erop aan het smeren. Dus nee, niet gevaarlijk.
Appareo decet nihil munditia?

Mike86

Mike86

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 13:01

owke....dan toch nog een vraagje :).....weefselopwarming gaat om thermishce effecten, niet om niet-thermische effecten toch? Ik las het volgende:

In een magnetronoven worden microgolven geproduceerd. Deze microgolven zijn gevaarlijk. Zij mogen onder geen beding uit het apparaat ontsnappen. Maar ook al is de ovendeur nog zo goed beveiligd, de straling vindt hoe dan ook haar weg naar buiten. Dit lekken van straling wordt erger naarmate de oven ouder wordt. De gebruiker merkt niet dat de straling naar buiten komt, maar staat dus wel degelijk bloot aan deze gevaarlijke straling. Het is aangetoond dat de lekkende straling via de ogen in het endocriene systeem wordt opgenomen. Met het endocriene systeem wordt bedoeld: de schildklier, de bijnieren, de alvleesklier en de geslachtsklieren. De gevolgen op langere termijn zullen waarschijnlijk niet gering zijn. De microgolven werken namelijk in op de celmembranen. De bloedsomloop en de celdeling kunnen hierdoor verstoord raken. Er kunnen genetische veranderingen plaatsvinden. De beide onderzoekers zijn van mening dat het ontstaan van kanker door de microgolven sterk wordt bevorderd.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 13:05

Waar is dit gepubliceerd? Zonder een referentie naar een artikel kunnen we hier vrij weinig mee.
"Meep meep meep." Beaker

Mike86

Mike86

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 13:13

hier de link: http://www.bio-phisc...netronoven.html

en dan bijna onderaan onder het kopje: Het stralingsgevaar

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 13:15

hier de link:   http://www.bio-phisc...netronoven.html

en dan bijna onderaan onder het kopje: Het stralingsgevaar

Ik doelde eigenlijk op een peer-reviewed journal oid en niet op de een of andere obscure internetsite.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Vacatures