Vuur bij 0 G

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Vuur bij 0 G

Hoe zou vuur eruitzien zonder zwaartekracht? Ze hebben het erover in de film 'Event Horizon' waar het wordt beschreven als 'beautiful'. Maar kan iemand me een wetenschappelijke uitleg geven of misschien een filmpje?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Vuur bij 0 G

Ik ken de experimenten waarbij kaarsen in gewichtloosheid werden aangestoken. Het vuur dat te zien was, was een kleine, blauwe, zwakke bolvormige vlam omdat de vlam slechts zuurstof toegevoerd kreeg via diffusie, en niet via convectie zoals hier op aarde gebeurt (warme lucht stijgt op, etc.).

Ik zal nog wel een linkje of foto posten als ik iets kan vinden.

[edit]: Op de volgende pagina een klein plaatje: http://www.4customized.com/ColorScience/Li...ght_Sources.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Vuur bij 0 G

Hier heb je een mooi voorbeeld:

Afbeelding Afbeelding

Het zal duidelijk zijn welke foto op aarde en welke in een ruimtestation genomen is.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Vuur bij 0 G

Dat had ik niet verwacht en het is neem ik aan niet wat ze in Event Horizon bedoelen. Maarja van een horrorfilm an je moeilijk veel natuurkundig kloppend verwachten. Bedankt voor de foto'tjes

Berichten: 12

Re: Vuur bij 0 G

Vuur in de ruimte zoals in event horizon te zien was, is in feite niet mogelijk, want er is geen zuurstof aanwezig! Het kan enkel als er ergens zuurstoftoevoer aanwezig was... (kan me de film niet 100% herinneren).

In de ruimte, zal het vuur dan alle kanten uitgaan waar het kan ontbranden. Dus waar de drie factoren aanwezig zijn om vuur te creëren (brandstof, zuurstof en ontbrandingstemperatuur). Een soort van zwevende spookachtige armen van vuur...

De kleur van het vuur is afhankelijk van de samenstelling van de drie factoren samen en onderling (voorbeeld: een blauwe vlam wijst op een betere en meer volledige verbranding). etc.

Reageer