cellulose vloeitjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

cellulose vloeitjes

Er zijn tegenwoordig doorzichtige vloeitjes te koop, deze lijken van plastic, maar zijn van 100% cellulose gemaakt.

Weet iemand wat er voor stoffen vrij komen als cellulose verbrand? En wat het risico is als je deze inademt (vergeleken met rijstevloeitjes bijv.)?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: cellulose vloeitjes

Cellulose = (C6,H12O6)n

dus bij volledige verbranding komen CO2 en H2O vrij. Waarschijnlijk verbrandt een vloeitje nooit volledig, dus zul je ook wat CO binnen krijgt. Lijkt me alleen geen verband houden met cellulose op zich.

De risico's lijken me beperkt, zeker als je het vergelijkt met wat je al in je longen krijgt als je aan een sjekkie staat te zuigen :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: cellulose vloeitjes

Sigarettevloei bestaat toch voor vrijwel 100 % uit cellulose (net als het meeste papier)?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 590

Re: cellulose vloeitjes

JvdV schreef:
Sigarettevloei bestaat toch voor vrijwel 100 % uit cellulose (net als het meeste papier)?
Ja, de oorsprong in al dat papier en vloei zijn de vezelige delen van planten naar ik aanneem, die zijn gemaakt van cellulose.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: cellulose vloeitjes

Dus, die doorzichtige vloeitjes moeten resulteren uit een of ander speciaal fabricageproces waarbij de cellulosemoleculen zó gerangschikt worden dat de zaak optisch transparant wordt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 187

Re: cellulose vloeitjes

waar kun je die vloeitjes kopen dan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: cellulose vloeitjes

google cellulose rizla en je krijgt zat hits die je verder helpen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 42

Re: cellulose vloeitjes

Ik wil de pret niet drukken hoor,maar het lijkt me onmogelijk dat er ''alleen maar'' H2O , CO2 en CO gevormd worden aangezien er ook een ''soort as'' overblijft .

Dit weet ik omdat ik mezelf lang geleden dit al afvroeg toen ik deze vloeitjes voor het eerst in de coffeeshop zag en het toen meteen getest heb door een paar van die dingen te verbranden.

Ik vermoedde aanvankelijk ook dat er alleen H2 O , CO2 en CO overbleven.

Dit was echter niet het geval.

Het enige dat ik van deze as weet is dat het een enigzins zuur oxide is.

(Zou dit trouwens niet gewoon C zijn ?)

Wie kan ons hierbij helpen ?

@mods: Sorry voor de dubbelpost(ging iets fout zoals jullie zien )

Zou je/jullie de 1 na laatste post van mij willen verwijderen ?

Alvast bedankt !

Berichten: 12.262

Re: cellulose vloeitjes

Dat er as overblijft is duidelijk, maar als je de massa daarvan vergelijkt met die van het papiertje is het relatief weinig.

Als op papier '100% cellulose' staat betekend dat eigenlijk vooral dat het voor 100% uit houtvezels en dergelijke is gemaakt. Die plantaardige materialen bevatten van nature meer dan cellulose alleen, bijvoorbeeld zouten - die verbranden niet. Ook zullen er delen onvolledig verbranden wat resulteerd in een zwartig goedje.

Ik denk, zoals Jan al zei, dat het vooral in de fabricagetechniek zit, maar dat de samenstelling van die transparante in wezen weinig verschilt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: cellulose vloeitjes

Gewoon (schrijf)papier bevat niet alleen cellulose maar ook vulstoffen (soort klei) en pigment (wit). In die vloeitjes zullen die, denk ik, geheel of gedeeltelijk weggelaten worden waardoor ze doorzichtiger zijn.

Overigens vreemd dat er mensen zijn die zich zorgen maken over eventuele verbrandingsproducten van het vloeitje maar niet van de tabak.......
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12.262

Re: cellulose vloeitjes

Ik denk dat in gewoon vloeipapier ook niet veel pigment of vulstof zal zitten, maar die zijn ook tamelijk transparant. Bij schrijf en printpapier zijn witheid en ondoorzichtigheid belangrijk, maar das weer een hele wetenschap op zich :)

Ach, en wat zorgen betreft: Waarom ongezonder dan nodig maken - je rolt toch ook geen shaggies van een oude krant?
Victory through technology

Reageer