zolder isoleren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

zolder isoleren

ik wil graag mijn zoldewr isoleren.

en wil aardig mijn volume open kunnen zetten.

wie weet wat de beste manier hier voor is?

Moderator (Bart): Geen email adressen! Svp eerst de regels lezen

Berichten: 14

Re: zolder isoleren

Ik begrijp uit je berichtje dat je in een rijtjeshuis woont, of dat je iig buren hebt die dicht tegen jouw woning aan zitten.

Geluid is een ingewikkeld aspect, het vergt enkele jaren studie om over dergelijke problemen (geluidsoverlast in huis e.d.) een goede oplossing te vinden. Dit komt doordat het gewoon minder eenvoudig dan de meeste mensen denken. Als je bijvoorbeeld 2 onafhankelijke geluidsbronnen hebt welke allebei 70 dB produceren, dan zou je denken dat deze samen 140 dB leveren. Dit is dus beslist niet zo. Het levert samen namelijk maar 73 dB. Dit komt doordat geluid zich logaritmisch gedraagt. :shock:

Nu jouw probleem! Je wilt je zolder isoleren en daarmee hoop je dat je tegelijkertijd het geluid isoleert? Voordat ik deze vraag beantwoord moet ik je 2 dingen vertellen over geluidwering.

Je kunt namelijk geluid isoleren, maar je kunt geluid ook absorberen.

Als je geluid wil isoleren heb je massa (dus veel gewicht) nodig, denk aan een dikke betonnen muur. Wil je geluid absorberen, dan heb je juist het tegenovergestelde nodig (een materiaal dat makkelijk geluid opneemt, denk aan glaswol). Met geluidsisolatie bereik je dat je het geluid als het ware opsluit in een ruimte, zodat het buiten deze ruimte niet/minder hoorbaar is. Met geluidsabsorptie bereik je dat de nagalmtijd (zeg maar echo) minder wordt.

Jij wilt geluid isoleren, dan heb je dus massa nodig. Ik neem aan dat je de zolder isoleert met een warmte-isolerend materiaal. Deze zijn licht i.v.m. het warmte isolerend effect (stilstaande lucht is de beste warmte isolator) en zou dan betekenen dat je hiermee niet het gewenste resultaat behaald. Het helpt natuurlijk altijd wel iets!

Als je in een rijtjeshuis woont, zit je nog met het probleem dat jouw woning contact maakt met de woning van de buren (het z.g. contactgeluid). Hier kun je weinig aan doen, tenzij je de woning voor de helft wil gaan slopen. Vaak staan de muren tussen jouw woning en die van de buren met elkaar in contact, hetzij direct of indirect door bijvoorbeeld spouwmuurankers. Contactgeluid hou je dus toch. Vooral t.p.v. zolders van oudere woningen is dit een probleem, omdat de gordingen van het dak vaak gewoon doorlopen van de ene woning naar de andere. Dit veroorzaakt een behoorlijk grote contactgeluidsbrug.

Kortom om een lang verhaal kort te maken: isoleren helpt wel een klein beetje tegen geluid, maar doordat het warmte-isolatie is zal het niet het effect hebben die jij waarschijnlijk verwacht. Hiervoor moet je dus massa hebben en zou je dus behoorlijk moeten investeren en (ver-)bouwen. Mijn advies is dus om het maar gewoon te isoleren t.b.v. warmte - trouwens warmte stijgt, dus als je wilt isoleren is zolder- of dakisolatie een zeer goede beslissing - en je niet al teveel druk gaan maken om de geluidsisolatie. Je zou natuurlijk ook nog kunnen overwegen om te gaan verhuizen, of om een draadloze koptelefoon te gebruiken.

Aan de andere kant, alle beetjes helpen natuurlijk (zoals ik ook al eerder zei). Wil je dus toch zoveel mogelijk doen, dan zou ik niet alleen de isolatie aanbrengen, maar ook kijken naar eventuele glasoppervlakken. Plaats dubbelglas en als er een beweegbaar raam in het kozijn zit raad ik aan om hiervoor dubbele kierdichting te gebruiken. Let daarnaast ook op eventuele andere geluidslekken. Probeer deze op te sporen.

Een behoorlijk lang verhaal, maar ik heb jouw vraag zo uitgebreid mogelijk proberen te beantwoorden, zodat je zelf op knelpunten kan letten. Succes ermee! :wink:

Reageer